Празднование:
15 марта (н. ст.)
Тропарь, глас 4
Ангелов лицы благоговейно Тебе служат, и вся Небесныя силы немолчными гласы Тя ублажают, Богородице Дево; усердно молим Тя, Владычице: да пребудет Божественная благодать на честней иконе Твоей Державней, и светозарный луч славы чудес Твоих да нисходит от нея на всех, с верою Тебе молящихся и вопиющих Богу: аллилуиа.
Кондак, глас 4
Взбранней Воеводе, Заступнице нашей Державней, песни благодарственныя приносим о даровании нам иконы Ея святыя, еюже ограждаеми, ничесоже устрашимся, не от человек бо спасение наше, но Преблагословенныя Владычицы милосердием. Темже днесь радуемся и празднуем светло, яко прииде Державная на стражу земли Своея.
Кондак 1
Избранней от всех родов Заступнице рода христианскаго, покровом Своея благости покрывающей страну нашу православную, благодарственная пения пpинocим Ти, Владычице, о явлении нам чудныя иконы Твоей Державныя. Ты же, яко Всемилостивая Заступница всех с вepою к Тебе притекающих, от всяких нас бед свободи, да зовем Ти: Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Икос 1
Ангелом радость приимшая, благоволила еси, Владычице, возвестити старице благочестивей радость о явлении иконы Твоея честныя Державныя, юже и обретше по указанию Твоему, яко знамение милости Божией к нам, грешным, благодарственно вопием Ти сице:
Радуйся, воли Господней тайны нам открывающая.
Радуйся, гнев Его праведный, на ны движимый, умягчающая.
Радуйся, нечестивых зловерия обличение.
Радуйся, гордыни их низложение.
Радуйся, почитания святых икон освящение.
Радуйся, тихое пристанище спасения душ наших.
Радуйся, Всемилостивая Заступнице наша у Престола Святыя Троицы.
Радуйся, от бед и скорбей наше избавление.
Радуйся, Церкве Православныя утверждение.
Радуйся, звездо невечерняго света, нас озаряющая.
Радуйся, Матерь Света, всех просвещающая.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 2
Видящи, Всенепорочная, с высоты небеснаго жилища Своего, идеже с Сыном Твоим во славе пребываеши, скорбь верных рабов Твоих, яко гневнаго ради Божия посещения вера Христова поругаема бывает нечестивым зловерием, благоволила еси явити нам икону Твою Державную, да вси христолюбивии людие усердно молятся пред нею, верно вопиюще Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разуму нашему просвещение свыше исходатайствуй, Пресвятая Богородице, да познаем, что есть воля Божия благая, угодная и совершенная, и сердце направи, еже со усердием творити ю, Тебе же, Всемилостивая Заступнице, непрестанными гласы восхваляти:
Радуйся, явлением честныя иконы Твоея тьму лютых обстояний от нас отгоняющая.
Радуйся, лучами чудес всех просвещающая.
Радуйся, душевными и телесными очесы ослепших прозрение.
Радуйся, омраченных смыслов просвещение.
Радуйся, всех христиан вожделенная Помощнице.
Радуйся, всех уповающих на Тя непостыдная надеждо.
Радуйся, вдов и сирот надежный покрове.
Радуйся, алчущих Питательнице.
Радуйся, духовных сокровищ Подательнице.
Радуйся, богомудрых премудрая доброто.
Радуйся, пресветлая Божественная красото.
Радуйся, обоняние Христова благоухания.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 3
Силу Божественныя благодати даруй нам, Пресвятая Богородице, во еже неуклонно и непреткновенно ходити нам спасительным путем Христовых заповедей, сердцем же и усты непрестанно воспевати Всемогущему Богу: Аллилуиа.
Икос 3
Имуще Тя, Богоизбранная Заступнице рода христианскаго, яко зарю светлую, просвещающую душ наших темноту и разгоняющую мрак сердечнаго неведения нашего, припадаем к честней иконе Твоей Державней и со умилением вопием Ти сице:
Радуйся, сохраняти и спасати всех призывающих Тя обещавшая.
Радуйся, прославляющих Тя прославляющая.
Радуйся, к Сыну Твоему и Богу нашему молитвы верных приносящая.
Радуйся, благодать Твою иконам Твоим честным даровавшая.
Радуйся, всю вселенную лучами Твоея благодати озарившая.
Рaдуйся, премудрости Божией Приятелище.
Радуйся, Божественныя благодати Подательнице.
Радуйся, яко Тобою от вечныя смерти свобождаемся.
Радуйся, яко Тобою безконечныя жизни сподобляемся.
Радуйся, честнейшая Херувим и славнейшая Серафим.
Радуйся, Матерь Света и Царице Небесная.
Радуйся, Владычице, Всемилостивая за нас пред Богом Заступнице.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 4
Буря житейскаго моря сокрушает духовный корабль наш волнами мирских попечений и мир убогих душ наших мятется; и где обрящем тихое пристанище спасения? Токмо на Тя возлагаем надежду, Владычице: имущи бо державу непобедимую, от всяких бед, глада, скорбей и болезней избави нас, верно вопиющих Богу: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше православнии людие повеление Твое, Владычице, молитися пред образом Твоим Державным, со умилением сердечным прибегают к Твоему всесильному заступлению у Престола Всемогущаго Бога и благоговейно вопиют Ти сице:
Радуйся, горняго мира украшение.
Радуйся, дольняго мира заступление.
Радуйся, Дщи Благословенная Отца Небеснаго.
Радуйся, Родительнице Неискусомужная Сына Предвечнаго.
Радуйся, демонския полки побеждающая.
Радуйся, враги спасения человеческаго посрамляющая.
Радуйся, яко волею Твоею сокрушаются еретическия главы.
Радуйся, яко вернии Тобою сподобляются славы.
Радуйся, телес наших безмездная Целительнице.
Радуйся, душ наших к Царствию горнему Путеводительнице.
Радуйся, яко сотвори Тебе величие Сильный.
Радуйся, яко призре на смирение Твое Господь.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 5
Боготечная звезда явися нам, Владычице, честная Твоя икона Державная, страну Русскую всю обтекающя и лучами чудес Твоих осиявающая всех блуждающих по морю страстнаго жития, мрак печалей и мглу всяческих недуг и скорбей прогоняющая и наставляющая на путь спасения с верою к Тебе притекающих и вопиющих Богу: Аллилуиа.
Икос 5
В дни лютых скорбей и злых обстояний явила еси нам, Владычице, велию милость обретением честныя иконы Твоея Державныя, да вси с верою молящиися пред нею приимут здравие и душ спасение. Сего ради и мы, прославляя Твое милосердие неизреченное, усердно вопием Ти сице:
Радуйся, светило незаходимое, светом истиннаго богопознания нас просвещающее.
Радуйся, Вратарнице, двери райския верным отверзающая.
Радуйся, многотекущая реко Божественныя благодати.
Радуйся, неистощимый источниче святыни.
Радуйся, ко благочестию наша Наставнице.
Радуйся, душ наших освящение.
Радуйся, кающихся грешников с Богом примирение.
Радуйся, добрые обеты приемлющая.
Радуйся, благим намерением способствующая.
Радуйся, злыя начинания разрушающая.
Радуйся, вражия козни расторгающая.
Радуйся, скорая человеком Помощнице.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 6
Воспеваем Твое милосердие досточудное и многое к нам снисхождение, Пресвятая Богородице, не престаеши бо молитися о нас, грешных, Сыну Твоему и Богу нашему, еже отвратити гнев Его праведный, на ны движимый, и помиловати всех верно вопиющих Богу: Аллилуиа.
Икос 6
Возсиявает в души наша, омраченныя скорбию и унынием от множества согрешений, свет благодатнаго утешения, и сердце наше исполняется веселия и радости, егда непрестанными Твоими, Владычице, вразумлениями возбуждаеши нас вопити к Щедрому Богу, да милостив будет и простит нам прегрешения наша. Не премолчи убо, Владычице, наставляющи и вразумляющи нас, зовущих Ти сице:
Радуйся, в скорбех и болезнех долготерпению нас научающая.
Радуйся, вся помышления наша к распятому за грехи мира Спасителю устремляющая.
Радуйся, страдания Его и крестную смерть в памяти нашей обновляющая.
Радуйся, правосудием Божиим к ожесточенным и нераскаянным нас устрашающая.
Радуйся, ожиданием будущих небесных благ нас услаждающая.
Радуйся, к наследству нетленному и вечному приводящая.
Радуйся, наследниками Царствия Божия нас сотворяющая.
Радуйся, трапезо святая, Хлебом Жизни нас питающая.
Радуйся, маслино благоплодная, елеем милости сердца умягчающая.
Радуйся, яко молитвою пред иконоюТвоею приемлем душевное утешение.
Радуйся, яко сердцам нашим даруеши благодатное сокрушение.
Радуйся, яко благостынею Своею угашаеши в нас огнь нечестия.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 7
Хотяй всем человеком спастися и в разум познания истины приити, Премилосердный Господь и Создатель наш посла во дни гневнаго посещения Своего Ангела пресветла в новоявленнем образе Твоем Державнем, да вси с верою молящиися пред ним, приимут помощь и заступление Твое всесильное и радостно вопиют Всемогущему Богу: Аллилуиа.
Икос 7
Новую показа милость всех Творец и Владыка наш Господь, егда положи в гневе Своем наказати род человеческий огнем, мечем, гладом и болезньми, сотвори сие наказание для многих человеков ко вразумлению во спасение душ. Сего ради и мы, Владычице, припадающе к пречистому образу Твоему Державному, усердно молим Тя: не даждь нам погибнути до конца, но милосердия двери отверзи нам, вопиющим Ти сице:
Радуйся, неприступнаго Божества селение.
Радуйся, ангельское непрестающее удивление.
Радуйся, рабов Божиих тайное вразумление.
Радуйся, Заступнице всех сущих в скорбех и болезнех.
Радуйся, благодатное безстрастие ищущим его подающая.
Радуйся, всех в чистоте целомудрия живущих зело любящая.
Радуйся, пристанище небурное подвижников благочестия.
Радуйся, гневом Божиим вразумляющая сынов нечестия.
Радуйся, безмолвствующих сладкая Собеседнице.
Радуйся, отшельников Христа ради крепкое упование.
Радуйся, постников Божественное радование.
Радуйся, пустынножителей тихое веселие.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 8
Страннии и пришельцы есмы на земли сей: житие бо наше суетно и маловременно есть. Мы же смерти безвестное во ум никогдаже приемлем, ни помышляем о Страшнем Судищи Христове, в немже имамы Праведному Судии предстати и дати ответ о всяком же деле и слове. Темже молим Тя, Владычице: возбуди нас скоро от сна греховнаго, да сподобимся Твоим ходатайством получити беззакониям нашим прощение и во гласе радования воспевати Христу Богу: Аллилуиа.
Икос 8
Вся бывши горе, к небесным взята еси и земных не оставляеши, Пресвятая Богородице, священным Твоим предстательством: имаши бо дерзновение к Сыну Твоему и Богу нашему. Темже утверди, Владычице, в мире глубоце страну нашу православную и вся полезная даруй рабом Твоим, да, величающе, воспеваем Ти тако:
Радуйся, умным очесем нашим горький и страшный час смертный представляющая.
Радуйся, на кийждо день, аки уже на последний жития нашего, взирати нас поучающая.
Радуйся, любити мир и яже в мире нам воспрещающая.
Радуйся, пристрастие к тленному богатству из сердца нашего искореняющая.
Радуйся, вся блага земная быти привременна и скоропреходяща нам показующая.
Радуйся, славы человечи, аки тени преходящия, искати нам возбраняющая.
Радуйся, яко сладчайшее имя Господа Иисуса Христа усты непрестанно произносити и в уме держати нас побуждаеши.
Радуйся, яко от празднословия, многоглаголания, паче же от кощунства нас удержаваеши.
Радуйся, яко воздержанию в пищи и питии приобучити нас печешися.
Радуйся, яко Твое за нас ходатайство сильно есть пред Богом, еже не вверженным нам быти во тьму кромешнюю.
Радуйся, яко присно внушаеши нам омывати грехи своя слезами покаяния, да избавимся геенны адския.
Радуйся, яко побуждаеши нас день и нощь молитися, да не послани будем со демоны мучитися.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивися делу Твоего милосердия, Господи, яко даровал еси нам толико твердую и теплую Заступницу роду христианскому во дни гневнаго Своего посещения, нам невидимо сопребывающу, слышащу же Тебе поющих: Аллилуиа.
Икос 9
Ветии многовещаннии, непросвещеннии светом истиннаго богопознания, поклонишася златому тельцу. По слову же Апостола, всяк любостяжатель есть идолослужитель. Сего ради Божие гневное посещение всему миру зряще, и мы, грешнии, смиренно молим Тя, Владычице: умилостиви Создателя, да потщится гнев Свой праведный преложити на милость и помиловати нас, вопиющих Ти сице:
Радуйся, яко Твоея помощи и заступления никогдаже нас лишаеши.
Радуйся, яко ум наш, омраченный небрежением, светлым Твоим покровом озаряеши.
Радуйся, яко Тобою от страстей телесных избавляемся.
Радуйся, яко Тобою сладостей духовных исполняемся.
Радуйся, твердое Православия укрепление.
Радуйся, честное Пресвятыя Троицы носило и похваление.
Радуйся, и во временней жизни полезная нам подающая.
Радуйся, душевныя раны наша елеем спасительным умащающая.
Радуйся, яко из рова беззаконий наших рукою Твоея помощи нас исхищаеши.
Радуйся, яко греховный сон душевныя нашея лености оттрясаеши.
Радуйся, душевное умиление и сердечное сокрушение в нас раждающая.
Радуйся, яко твориши всем спастися, в державный покров Твой прибегающим.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 10
Спасти хотя многия люди от обдержащих их скорбей и болезней и веру их утвердити во всесильное заступление Твое, Владычице, даровала еси нам изображение честныя иконы Твоея Державныя, да вси, видяще являемую Тобою милость, вопиют со умилением Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена еси, Богородице Дево, стране нашей явилася еси честными иконами, изливая чудеса во бранех и осеняющи благодатною помощию Твоею христолюбивых воинов: под державным бо покровом Твоея благости Русская страна созидашеся и врата адова не одолеша Православныя Церкве Христовы. Сего ради припадающе к честней иконе Твоей Державней, радостно вопием Ти сице:
Радуйся, Русския страны покрове и утверждение.
Радуйся, от нашествия иноплеменных избавление.
Радуйся, сущих в пленении свобождение.
Радуйся, от глада и болезней наше спасение.
Радуйся, саде земли обетования.
Радуйся, цвете Божественнаго саждения.
Радуйся, лозо добродетельная винограда Христова.
Радуйся, древо чудоточное рая Иисусова.
Радуйся, жилище и дом Христа Бога нашего.
Радуйся, вместилище неизреченныя Его славы.
Радуйся, Владычице, Всемилостивая Подательнице щедрот.
Радуйся, яко много может молитва Твоя пред Сыном Твоим и Богом нашим.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 11
Пение хвалебное и благодарственное пpинocим Ти, Владычице: под державным бо покровом Твоея благости пребываем в непостыдней надежде всесильнаго заступления Твоего за нас, грешных, и все упование наше на Тя возложивше, радостно вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 11
Светильницы наша угасоша, елея же благих дел не имамы, во еже возжещи благодать Духа Святаго. И где обрящемся, окаяннии, сном греховным отягченнии, егда постигнет нас внезапу в полунощи час кончины нашея? Но да не услышим и мы, якоже юродивыя девы, грознаго гласа Жениха: не вем вас! Помози нам, Владычице, наполнити сосуды душ наших елеем благих дел, паче же милосердия и смирения, да благодарственно воспоем Ти сице:
Радуйся, яко воспоминанием грядущаго грознаго суда Божия от грехов нас отрешаеши.
Радуйся, яко души наши, аки невесту, ко сретению прекраснаго Жениха Христа предуготовляти нас поучаеши.
Радуйся, яко возбуждаеши нас на всяк день и час приносити Христу Богу молитвы, прошения и благодарения.
Радуйся, яко с мудрыми девами, душами праведных, внити в брачный чертог Сына Твоего и Бога нашего помогаеши.
Радуйся, яко в ризу непорочности и чистоты облещися нам способствуеши.
Радуйся, яко стати нам на Страшнем Суде Христове одесную Его ходатайствуеши.
Радуйся, яко благоутробие Божие о причастии нас к лику избранных умоляеши.
Радуйся, яко ум наш, омраченный небрежением, светом Своим озаряеши.
Радуйся, яко голубину простоту и агнчу кротость стяжати нам преискренне желаеши.
Радуйся, яко самоотвержению и отречению от злыя нашея воли приобучити нас тщишися.
Радуйся, яко младенческое незлобие даровати нам способствуеши.
Радуйся, яко хладное сердце наше молитвами воспламеняти нам помогаеши.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 12
Благодать прияла еси, Владычице, от Всемогущаго Господа Бога миловати благочестивых чад Церкве Христовы и вразумляти нечестивых сынов ея. Сего ради, притекающе под державный покров Твоея благости, усердно молим Тя, Владычице: избави нас от ухищрений духов злобы, разслабляющих нашу душу и тело леностию и нерадением, и возбуди нас от сна греховнаго, да благодарственно вопием Богу: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твоя чудеса, бывшая в древняя и настоящая времена, хвалим Тя, Владычице, яко живоносный источник благодати и неистощимую чудес реку: бездну бо милости и щедрот даровала еси роду христианскому явлением честных икон Твоих. Сего ради и мы, припадающе к честней иконе Твоей Державней, со умилением вопием Ти сице:
Радуйся, Церкве небесныя и земныя украшение.
Радуйся, девства честный покрове и ограждение.
Радуйся, светлое пророческое сбытие.
Радуйся, всехвальных Апостолов восхваление.
Радуйся, честная похвало иереев благоговейных.
Радуйся, молние, неверных устрашающая.
Радуйся, славою чудес Твоих верных смыслы озаряющая.
Радуйся, печаль и скорбь нашу в радость претворяющая.
Радуйся, яко молиши Сына Твоего и Бога нашего всем нам спастися.
Радуйся, яко твориши милости всем, в державный Твой покров притекающим.
Радуйся, Заступнице всех сущих в скорбех и болезнех.
Радуйся, всем с верою Тебе молящимся полезное дарующая.
Радуйся, Мати Божия Державная, Заступнице усердная рода христианскаго.
Кондак 13
О Всепетая Мати, Державная Владычице! Приими ныне сие малое моление наше и, величия ради благости Твоея и неизреченных щедрот Твоих, не помяни множества грехов наших, но исполни во благих прошения наша: даруй нам вся потребная к животу и благочестию, избави нас от глада, болезней и печали, и Царствия Небеснаго наследники всех сотвори, верно вопиющих Богу: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 кондак 1)
Молитва
О мира Заступнице, Матерь Всепетая! Со страхом, верою и любовию припадающе пред иконою Твоею Державною, усердно молим Тя: не отврати лица Твоего от прибегающих к Тебе. Умоли, Милосердная Матерь Света, Сына Твоего и Бога нашего, Сладчайшаго Господа Иисуса Христа, да сохранит в мире страну нашу, да утвердит державу нашу в благоденствии и избавит нас от междоусобныя брани, да укрепит Святую Церковь нашу Православную, и непозыблему соблюдет ю от неверия, раскола и ересей. Не имамы бо иныя помощи, разве Тебе, Пречистая Дево; Ты еси всесильная христиан Заступница пред Богом, праведный гнев Его умягчающая. Избави всех с верою Тебе молящихся от падений греховных, от навета злых человек, от глада, скорбей и болезней. Даруй нам дух сокрушения, смирение сердца, чистоту помышлений, исправление греховныя жизни и оставление согрешений наших, да вси, благодарственне воспевающе величия Твоя, сподобимся Небеснаго Царствия и тамо со всеми святыми прославим Пречестное и Великолепое имя в Троице славимаго Бога: Отца, Сына и Святаго Духа. Аминь.
Икона Божией Матери «Державная»
Икона Божией Матери «Державная» была явлена русскому православному народу 2 марта 1917 года в селе Коломенском под Москвой, в день отречения царя-страстотерпца Николая II от престола. Крестьянке Евдокии Андриановой, жившей недалеко от села Коломенского, в сновидении таинственный голос сказал: «Есть в селе Коломенском большая черная икона. Ее нужно взять, сделать красной, и пусть молятся». Через некоторое время крестьянка вновь во сне увидела белую церковь и величественно восседавшую в ней Жену. Сновидения были настолько ясны и впечатляющи, что Евдокия решила идти в село Коломенское в Вознесенскую церковь.
Настоятель церкви отец Николай Лихачев, выслушав ее рассказ, показал все старинные иконы Богородицы в иконостасе, но ни в одной из них не нашла крестьянка сходства с увиденной во сне Женой. После долгих поисков в подвале, среди старых досок нашли большую старую черную икону Божией Матери. Когда ее отмыли от многолетней пыли, то всем присутствующим представилось изображение Божией Матери как Царицы Небесной, величественно восседающей на царском троне в красной царской порфире, с короной на голове, скипетром и державой в руках. На коленях Она держала благословляющего Богомладенца Иисуса.
В этом образе Евдокия Андрианова увидела полное соответствие со своими сновидениями. Впоследствии было установлено, что в Коломенское икону привезли в 1812 году на хранение при эвакуации Вознесенского монастыря Московского Кремля, но затем о ней забыли.
Списки (копии) иконы разошлись по всей стране, появились служба иконе Божией Матери и акафист, составленный с участием патриарха Тихона.
Но вскоре жесточайшие гонения обрушились на почитателей «Державной» иконы Божией Матери, молившихся перед ней по всей России. Списки иконы Божией Матери были изъяты из всех церквей, были арестованы тысячи верующих, осмеливающихся хранить у себя изображение «Державной» иконы Божией Матери, а составители службы и канона расстреляны. Подлинник иконы Богородицы «Державная» был изъят и более полувека томился в запасниках Исторического музея.
В настоящее время икона Богородицы возвращена в храм в честь Казанской иконы Божией Матери в Коломенском.
Пред иконой Пресвятой Богородицы «Державная» молятся о правде, сердечной радости, нелицемерной любви друг к другу, о мире в стране, избавлении от иноплеменных и о даровании исцелений телесных и душевных.
Аудио:
Содержание
Кондак 1
Избранней Предвечным Царем, превышшей всякаго создания Небесе и земли Царице, пришедшей иногда во Влахернскую церковь на молитву, достойное поклонение с благодарением приносяще, яко во тьме сущии, под Твой светящийся омофор с верою и умилением прибегаем. Ты же, яко имущи державу непобедимую, от всяких нас бед свобождай, да зовем Ти:
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Икос 1
Архангел и Ангел множество, со Предтечею, Богословом и всех святых ликом, сопредсташа Тебе, Царице своей, в церкви Влахернстей и, умиленная моления Твоя о всем мире слышавше, со удивлением возопиша таковая:
Радуйся, Бога Отца безначальнаго предвечное благоволение;
радуйся, Бога Сына безлетнаго пречистое вместилище.
Радуйся, Бога Духа Всесвятаго избранное жилище;
радуйся, Горних чинов ангельских непрестающее удивление.
Радуйся, темных сил адских всегрозное устрашение;
радуйся, Юже на воздусе сретают многоочитии Херувими.
Радуйся, Ейже похвальная восписуют шестокрилатии Серафими;
радуйся, Еяже преблагому покрову и мы, земнороднии, благодарне покланяемся.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 2
Видевше Тя святый Андрей со Епифанием в церкви на воздусе за христианы Богу молящуюся, познаша, яко Матерь еси вознесшагося на Небо Христа Бога нашего, и, припадше на землю, радостно покланяхуся всеблагому покрову Твоему, зовуще: Аллилуиа.
Икос 2
Разум неуразуменен еси, Богородице Дево, в защищении людей православных, сего ради врази наши не познают, коль сильна есть молитва Божия Матере. Мы же, о Твоем всемощнем заступлении добре ведуще, сице к Тебе со умилением зовем:
Радуйся, премилосердая Утешительнице всех скорбящих и обремененных;
радуйся, неусыпающая Наставнице всех заблуждших и ослепленных.
Радуйся, праведно движимый гнев Божий на нас Твоим молением скоро утоляющая;
радуйся, злыя страсти наша всемощным мановением укрощающая.
Радуйся, крепкое возбуждение спящих совестей;
радуйся, нетрудное преодоление беззаконных навыков.
Радуйся, Еяже ради ад стенет и дуси злобы трепещут;
радуйся, Еяже ради врата Рая всем нам отверзаются.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 3
Сила Вышняго осеняет с верою и благоговением прибегающих к Твоему всечестному покрову: единей бо точию Тебе, Пресвятей и Пречистей Матери Божией, дадеся, да всякое прошение Твое исполнится. Тем убо всяк возраст верных славословит Тя и Сына Твоего, зовущ: Аллилуиа.
Икос 3
Имущи богатство милосердия неоскудное, всем концем земли простираеши руку помощи, Владычице: болящим исцеление, страждущим ослабу, слепым прозрение и всем вся по коегождо потребе подаеши, благодарне вопиющим:
Радуйся, Православия несокрушимая крепосте и оградо;
радуйся, святых храмов и олтарей первейшее украшение.
Радуйся, благочестия вернейшее ограждение;
радуйся, благосердых градоправителей неусыпающая Споспешнице.
Радуйся, непобедимая Воеводо вождей и воинств христианских;
радуйся, святое зерцало правды судиям немздоприимным.
Радуйся, совершенный Разуме наставников и детоводителей;
радуйся, благословение домов и семейств благочестивых.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякого зла честным Твоим омофором.
Кондак 4
Бурею многих бед одержимым нам помогаеши, Владычице: стоиши бо пред лицем олтаря Господня воздвигши руце Твои, и молишися, яко да нашу недостойную молитву призрит Господь, Царь Славы, и послушает прошения призывающих имя Твое святое, к Сыну же Твоему зовущих: Аллилуиа.
Икос 4
Услыша Господь Бог Иисуса Навина, молящася и повелевающа солнцу стати, дондеже отмстит врагом. Слышит и Твоя ныне моления Господь Иисус, избранная Палато Духа Святаго. Темже и мы, грешнии, на Твой надеющеся покров, Тебе, яко Божией Матери, глаголати дерзаем:
Радуйся, от Солнца мысленнаго озаренная и нас светом незаходимым просвещающая;
радуйся, сиянием пречистыя души Твоея всю землю просветившая.
Радуйся, чистотою телесе Твоего вся небеса возвеселившая;
радуйся, святых обителей Христовых покров и снабдение.
Радуйся, верных пастырей Церкве бодрость и вразумление;
радуйся, богобоязненных иноков и инокинь Наставнице.
Радуйся, невозмущаемое успокоение благоговейных старцев;
радуйся, тайное веселие чистых дев и вдовиц.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 5
Боговидец Моисей во ополчении иногда на Амалика, егда руце воздвизаше, Израиль одолеваше, егда же руце низпущаше, тогда Амалик побеждаше, поддержащими же его укреплен, победи врага. Ты же, о, Богомати, воздевши руце Твои на умоление, аще и никимже поддержима, всегда побеждаеши враги христианския и нам щит еси непобедим, вопиющим: Аллилуиа.
Икос 5
Видевше Тя святых собори на воздусе в церкви Влахернстей молебнии руце к Сыну и Богу простирающую, радостно со Архангелы и Ангелы благодарную Ти песнь воспета. Мы же, крепчайшима, паче Моисеовых рук, дланьма Твоима укрепляеми, умильно вопием:
Радуйся, Еяже руце поддержит за всех нас единая Ея к нам любы и милосердие;
радуйся, пред Неюже врази наши, видимии и невидимии, стояти не могут.
Радуйся, темное полчище страстей и похотей наших прогоняющая;
радуйся, Огнь Божественный — Христа неопально на руку Своею держащая и нас, хладных, тем воспламеняющая.
Радуйся, воинствующих на плоть целомудрием изрядное венчание;
радуйся, подвизающихся в посте и безмолвии присное собеседование.
Радуйся, изнемогающих от уныния и печали скорая Утешительнице;
радуйся, благодатию смирения и терпения снабдевающая.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 6
Проповедник неоскудеваемыя благодати и милостей Твоих явися святый Роман Сладкопевец, егда от Тебе во сне прият свиток книжный на снедение: тем убо умудрен нача разумно пети во славу Твою, святым же писати похвальная, взывая с верою: Аллилуиа.
Икос 6
Возсияла еси от истиннаго Солнца Правды Заря, Дево Богоотроковице, просвещающая всех премудростию Бога Сына Твоего и в познание истины приводящая зовущих Ти таковая:
Радуйся, Божию Силу и Божию Премудрость — Христа плотию породившая;
радуйся, юродивую мудрость века сего посрамившая и ослепленных ею на путь правый наставляющая.
Радуйся, святыя веры охранение и православных догматов Наставнице;
радуйся, нечестивых ересей и тлетворных расколов Искоренительнице.
Радуйся, тайная и неудобь предвиденная вся добре ведущая и имже подобает сказующая;
радуйся, лживых провидцев и суетная гадания посрамляющая.
Радуйся, в час недоумений мысль благу на сердце полагающая;
радуйся, от пагубных начинаний и несмысленных пожеланий воспящающая.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 7
Хотяй долготерпеливый Всевидец Господь явити Своего человеколюбия неизследимую щедрот бездну, избра Тебе едину в Матерь Себе и сотвори Тя людем непреодоленное защищение: да аще кто от них и праведным судом Божиим осуждения достоин явится, Твоим обаче державным покровом сохраняется на покаяние, зовый: Аллилуиа.
Икос 7
Дивная показал еси дела Твоя в Пречистей Матери Твоей, Господи, егда пречудный омофор в руце Ея светящийся паче луч солнечных явися, имже покрываше люди, сущия в церкви Влахернстей. О таковем убо знамении милосердаго Ея заступления услышавше, ужасом и радостию одержими, вси глаголаху:
Радуйся, нерукотворенный омофор, аки облак, над всем миром распростершая;
радуйся, превечнаго Архиерея, Сына Своего, знамение на руце Своей держащая.
Радуйся, новую милость и новую благодать сим в Церкви Православной являющая;
радуйся, столпе облачный от искушений и соблазнов мира всех нас покрывающий.
Радуйся, столпе огненный, среди мглы греха всем нам путь спасения показующий;
радуйся, явных благочестия подвижников явное укрепление.
Радуйся, тайных среди мира рабов Божиих тайное вразумление;
радуйся, и мене, обнаженнаго добрых дел, не оставляющая Своим покровом и благодатию.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 8
Дивно Тя от Небес во Влахернстей церкви явльшуюся Ангели воспеша, апостоли прославиша, лик святителей и преподобных и жен святых сословие восхвалиша. Предтеча с Богословом поклонишася, людие же, сущии в церкви, с веселием вопияху: Аллилуиа.
Икос 8
Всеми вышними и нижними владычествуя Господь, узрев Тя в церкви Матерь Свою стоящу и со умилением к Нему молящуся, рече: «Проси, Мати Моя, зане не отвращуся Тебе, но исполню вся прошения Твоя и благодарственная сице Тебе всех пети научу»:
Радуйся, Ковчеже Завета, в немже хранится освящение всего рода человеческаго;
радуйся, стамно пресвятая, в нейже алчущим правды блюдется Хлеб Жизни Вечныя.
Радуйся, сосуде всезлатый, в немже уготовася нас ради плоть и кровь Божественнаго Агнца;
радуйся, оставленных врачами на свои всемощныя руце приемлющая.
Радуйся, разслабленных телом, но не духом и верою со одра болезни воздвизающая;
радуйся, погубляющим от недуга ум новый и лучший смысл подающая.
Радуйся, на стропотнем пути греха и страстей нас премудре запинающая;
радуйся, жестокость нераскаяннаго сердца нашего умиляющая.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 9
Все естество ангельское похвальная приносит Тебе, истенней Божией Матери и Заступнице всех притекающих к Тебе, ведуще, яко несокрушимым покровом Твоим праведных возвеселявши, грешных заступаеши, бедствующих избавляеши и молишися о всех верных, зовущих: Аллилуиа.
Икос 9
Ветия многовещанныя, яко рыбы безгласныя, недоумеют, како восхвалити по достоянию великий всечестнаго Покрова Твоего праздник: вся бо о Тебе от них глаголемая не суть довольна к единому исчислению щедрот Твоих. Мы же, Твоя неисчетная благодеяния видяще, с веселием взываем:
Радуйся, от язвы и всегубительства смертнаго нас соблюдающая;
радуйся, от внезапнаго колебания земли грады и веси сохраняющая.
Радуйся, от разлияния вод и потопления рукою крепкою возводящая;
радуйся, от запаления огненнаго росою молитв Твоих избавляющая.
Радуйся, от глада душевнаго и телеснаго Хлебом Жизни снабдевающая;
радуйся, удары молнии и грома от главы нашея отводящая.
Радуйся, от нашествия иноплеменник и тайных убийц спасающая;
радуйся, от домашния брани и вражды единокровных миром и любовию ограждающая.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 10
Спасти хотяй род человеческий от прелести вражия Человеколюбец Господь Тебе, Матерь Свою, дарова земным нам в помощь, покров и защиту, да будущи печальным утешение, скорбящим радование, обидимым Заступница и да всех из глубины греховныя воздвигнеши, поющих: Аллилуиа.
Икос 10
«Царю Небесный, — глаголаше в молитве на воздусе со Ангелы стоящая всенепорочная Царица, — приими всякаго человека, молящася к Тебе и призывающа имя Мое на помощь, да не отъидет от лика Моего тощ и неуслышан». Сию всеблагую молитву слышавше, собори святых благодарно возопиша:
Радуйся, чистых руками и сердцем земледельцев благословенными плодами венчающая;
радуйся, помоще и праведное мздовоздаяние всем право куплю деющим.
Радуйся, клятвопреступлений и неправедных стяжаний всенародное обличение;
радуйся, бедствующим в пути, на суше и водах внезапное вспоможение.
Радуйся, безчадных родителей плодами веры и духа веселящая;
радуйся, безматерних сирот незримая Воспитательнице.
Радуйся, крепкая Заступнице сущих в плену и изгнании;
радуйся, неусыпающая Попечительнице во узах и темнице селящих.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 11
Пение всеумиленное слышаще и теплей Твоей молитве о нас внемлюще, просим Тебе, Дево Богородице, не презри гласа рабов Твоих: к Тебе бо в напастех и скорбех прибегаем и пред Тобою в бедах наших слезы проливаем, зовуще: Аллилуиа.
Икос 11
Яко светоприемную свещу, в молитве горящую, видящи Тя на воздусе Влахернская церковь, согласно со множеством людей, в ней бывших, возглашаше: «Откуду мне сие, да прииде Мати Господа Моего ко мне?» Святый же Андрей со Епифанием тепле моляхуся к Тебе, зовуще:
Радуйся, всех даров духовных и телесных независтная Подательнице;
радуйся, полагающих начало покаяния грешников верная Предстательнице.
Радуйся, борющихся со страстьми и прилогами вражиими всегдашняя Споборнице;
радуйся, незримое укрощение владык жестоких и зверонравных.
Радуйся, тайный покое и отрадо рабов кротких и страждущих;
радуйся, всежеланное совершение благих супружеств.
Радуйся, матерей детородящих скорое и безболезненное разрешение;
радуйся, в час кончины единая всем нам Помощнице.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 12
Благодать Божественную испроси нам у Сына Твоего и Бога, простри нам руку помощи, отжени от нас всякаго врага и супостата и умири нашу жизнь, да не погибнем люте без покаяния, но приими нас в вечныя кровы, Покровительнице наша, да радующеся Тебе зовем: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще Твой державный покров, хвалим Тя вси, яко твердую Предстательницу нашу, и покланяемся Тебе, о нас молящейся: веруем бо и надеемся, яко испросиши у Сына Твоего и Бога благая вечная и временная всем с любовию вопиющим Тебе сице:
Радуйся, всей вселенной крепкое заступление;
радуйся, всех стихий земных и небесных освящение.
Радуйся, всех времен года благословение;
радуйся, всех наветов и искушений, от мира, плоти и диавола находящих, попрание.
Радуйся, нечаемое примирение ожесточенно враждующих;
радуйся, недоведомое исправление нераскаянных грешников.
Радуйся, не отвергающая всеми презренных и отверженных;
радуйся, самих отчаянных от рова погибели исхищающая.
Радуйся, Радосте наша, покрый нас от всякаго зла честным Твоим омофором.
Кондак 13
О, Всепетая Мати, Пречистая Госпоже, Дево Богородице! К Тебе возвожду душевныя и телесныя очи, к Тебе простираю разслабленныя руце и из глубины сердца вопию: призри на веру и смирение души моея, покрый мя всемощным омофором Твоим, да избавлюся от всех бед и напастей, и в час кончины моея, о, Всеблагая, предстани мне и уготованнаго ради грехов моих избави мучения, да выну покланяяся зову: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитвы Покрову Пресвятой Богородицы
Молитва 1-я
О, Пресвятая Дево, Мати Господа вышних сил, небесе и земли Царице, града и страны нашея Всемощная Заступнице! Приими хвалебно-благодарственное пение сие от нас, недостойных раб Твоих, и вознеси молитвы наша ко Престолу Бога Сына Твоего, да милостив будет неправдам нашим, и пробавит благодать Свою чтущим всечестное имя Твое и с верою и любовию покланяющимся чудотворному образу Твоему. Несмы бо достойни от Него помиловани быти, аще не Ты умилостивиши Его о нас, Владычице, яко вся Тебе от Него возможна суть. Сего ради к Тебе прибегаем, яко к несомненней и скорей Заступнице нашей: услыши нас, молящихся Тебе, осени нас вседержавным покровом Твоим, и испроси у Бога Сына Твоего: пастырем нашим ревность и бдение о душах, градоправителем мудрость и силу, судиям правду и нелицеприятие, наставником разум и смиренномудрие, супругом любовь и согласие, чадом послушание, обидимым терпение, обидящим страх Божий, скорбящим благодушие, радующимся воздержание, всем же нам дух разума и благочестия, дух милосердия и кротости, дух чистоты и правды. Ей, Госпоже Пресвятая, умилосердися на немощныя люди Твоя; разсеянныя собери, заблуждшия на путь правый настави, старость поддержи, юныя уцеломудри, младенцы воспитай, и призри на всех нас призрением милостиваго Твоего заступления, воздвигни нас из глубины греховныя и просвети сердечныя очи наша ко зрению спасения, милостива нам буди зде и тамо, в стране земнаго пришельствия и на страшнем суде Сына Твоего; преставльшияся же в вере и покаянии от жития сего отцы и братию нашу в вечней жизни со Ангелы и со всеми святыми жити сотвори. Ты бо еси, Госпоже, Слава небесных и Упование земных, Ты по Бозе наша Надежда и Заступница всех, притекающих к Тебе с верою. К Тебе убо молимся, и Тебе, яко Всемогущей Помощнице, сами себе и друг друга и весь живот наш предаем, ныне и присно и во веки веков. Аминь.
Молитва 2-я
Царице моя Преблагая, Надеждо моя Пресвятая, приятелище сирым и странным Заступнице, бедствующих помоще и озлобляемых покрове, зриши мою напасть, зриши мою скорбь: отвсюду искушением одержим есмь, а заступающаго несть. Ты убо сама помози ми яко немощну, окорми мя яко странна, настави яко заблуждша, уврачуй и спаси яко безнадежна. Не имам бо иныя помощи, ни инаго предстательства, ни утешения, токмо Тебе, о, Мати всех скорбящих и обремененных! Призри убо на мя, грешнаго и во озлоблении сущаго, и покрый мя пресвятым омофором Твоим, да избавлен буду от зол, мя обышедших, и восхвалю выну препетое имя Твое. Аминь.
О Рождестве Богородицы и о ее родителях известно из апокрифического Протоевангелия Иакова (II век). Там рассказано, что у благочестивой семейной пары из Иерусалима, Иоакима и Анны, долгое время не было детей. Они очень страдали от этого. И вот однажды, когда они порознь молились о даровании им ребенка, обоим было видение ангела, возвестившего, что Господь внял их молитвам и о их потомстве будут говорить во всем мире. После этого благовестия Анна зачала. Супруги дали обет посвятить своего ребенка Богу и, как было тогда в обычае, отдать его в Иерусалимский храм для служения и воспитания до совершеннолетия. Через девять месяцев Анна родила дочь, которую назвали Марией.
Рождество Богородицы
святитель Димитрий Ростовский
Господь, на небесах живущий, восхотев явиться на земле и пожить с человеками, прежде уготовал на ней место селения славы Своей – Пречистую Свою Матерь: ибо в обычае у царей, когда они хотят придти в какой-либо город, предуготовлять себе в нем для пребывания палату. И как палаты земных царей созидаются искуснейшими мастерами из драгоценнейших предметов, на возвышеннейшем месте, прекраснее и обширнее всех иных жилищ человеческих, так имела создаться и палата славы Царя Небесного. В Ветхом Завете, когда Бог восхотел жить в Иерусалиме, Соломон1 создал Ему храм (3Цар.5-7 гл.; 2Пар.2-4 гл.) чрез искуснейшего строителя Хирама2, который был исполнен художества, разума и знания на всякое дело. Создал же Соломон храм из драгоценнейших веществ, из превосходного камня (3Цар.5:17-18), из благовонных деревьев: кедра и кипариса (2Цар.6:9-10), привозимых с Ливана3, и из чистого золота, на возвышеннейшем месте, на горе Мориа4. Храм был тем прекраснее, что на стенах его были еще изваяны изображения херувимов, различных деревьев и плодов (3Цар.6:18-35, 7:18-22, 29-42). Пространством храм был столь велик, что в нем могло вместиться без тесноты всё множество людей израильских, и снизошла на него слава Господня во огне и облаке (3Цар.8:10-11). Однако храм сей был недостаточен для вмещения в себе Невместимого Бога. Соломон создал Ему храм, но Вышний не в рукотворенных храмах живет. «Какой дом созиждете Мне, – говорит Господь, или какое место для покоя Моего?» (Деян.7:49). И вот Бог благоизволил, чтобы в начале новозаветной благодати был создан нерукотворенный храм – Пречистая, Преблагословенная Дева Мария. Каким же строителем создан был храм тот? Воистину – премудрейшим, самою Премудростью Божиею, как говорит Писание: «Премудрость построила себе дом» (Притч.9:1), а всё сотворенное Премудростью Божиею прекрасно и совершенно. А поелику Премудрость Божия создала одушевленную палату Слова, – посему создался совершенный храм для совершенного Бога, пресветлая палата для пресветлого Царя, пречистый и неоскверненный чертог для пречистого и нескверного Жениха, непорочное селение для непорочного Агнца. Сему – верный свидетель на небе, говорящий к Ней: «Вся ты прекрасна, возлюбленная моя, и пятна нет на тебе!» (Песн.4:7). И святой Дамаскин пишет: «Вся – чертог Духа, вся – град Божий, море благодатей, вся – добра, вся – ближняя Богу» (Слово 1 на Рождество Пресвятой Богородицы).
Из каких же веществ создалась сия палата? Воистину – из драгоценнейших: ибо произошла, как от драгоценного камня, из царского рода, от Давида, который вложенным в пращу камнем, прообразовавшим камень – Христа, поразил Голиафа5 (1Цар.17:39-51); и, как из благовонных деревьев кедра и кипариса, Дева Богородица родилась из рода архиерейского, приносящего благовонные жертвы Богу. Отец ее святой праведный Иоаким был сыном Варлафира, ведущего свое происхождение от сына Давидова Нафана, а мать ее, святая праведная Анна, была дочерью священника Матфана из племени Ааронова; таким образом, Пречистая Дева по отцу была рода царского, а по матери – архиерейского. О, из сколь драгоценнейших веществ, – разумею пречестнейшее происхождение, – создалась Царю славы одушевленная палата! И как в Соломоновом храме каменные и деревянные здания приобретали особенную ценность от чистого золота, которым были позолочены; так в рождестве Пресвятой Богородицы благородства царского и архиерейского происхождения еще более заслужило почтения от целомудрия святых Ее родителей, которое дороже, «нежели от золота: она дороже драгоценных камней; и ничто из желаемого тобою не сравнится с нею» (Притч.3:15). Ибо Пресвятая Дева родилась от целомудренных родителей, что выше всякого благородства. О сем святой Дамаскин, обращаясь к святым праведным Богоотцам говорит так: «О блаженные супруги, Иоаким и Анна! Воистину по плоду чрева вашего вы явились непорочными, по слову Господню: «По плодам их узнаете их» (Мф.7:16, 20). Вы устроили свою жизнь, как благоугодно Богу и как достойно сие Рожденной от вас. Ибо, живя целомудренно и праведно, вы произрастили сокровище девства, – разумею Деву: прежде рождества Деву, в рождестве Деву, по рождестве Деву, и всегда Деву, единую приснодевствующую и умом, и душою, и телом. Подобало же, чтобы девство, от целомудрия рожденное, было принесено плотию Самому Единородному Свету. О, двоица чистейших словесных горлиц, Иоаким и Анна! вы, соблюв целомудренно закон природы, божественно сподобились сверхъестественных дарований, и родили миру Деву Божию Матерь. Вы, благочестиво и праведно пожив в человеческом естестве, произвели Дщерь высшую ангелов и ныне владычествующую над ангелами. О, прекраснейшая и сладчайшая Дщерь! О, крин, выросший посреди терния от благороднейшего царского корня! Тобою обогатилось царство священства»6. Сими словами святой Дамаскин ясно показывает, от каковых родителей рождена Божия Матерь, из сколь драгоценнейших веществ устроена палата Царя Небесного.
На каком же месте была устроена сия одушевленная палата? Воистину – на высочайшем, ибо Церковь дает о ней следующее свидетельство: «истинно вышши всех еси Дево чистая»7; но выше – не местом, а добродетелями и высотою Божиих дарований. Местом же, где родилась преблагословенная Дева, был небольшой город в земле Галилейской, называемый Назаретом, зависевший от большого города Капернаума8, и жители его были презираемы, почему и о Христе было сказано: «из Назарета может ли быть что доброе?» (Ин.1:46). Но Господь, «Который, обитая на высоте, приклоняется, чтобы призирать на небо и на землю» (Пс.112:5-6), благоизволил, чтобы Его Пречистая Матерь была рождена не в Капернауме, в своей гордыне до неба вознесшемся, а в смиренном Назарете, «ибо что высоко у людей, то мерзость пред Богом» (Лк.16:15), а презираемое и уничижаемое ими высоко и драгоценно у Него. Самое имя Назарета при сем изображает высоту добродетелей Пречистой Девы. Ибо как в Своем рождестве Господь чрез Вифлеем, что значит: «дом хлеба»9, тайно прообразовал то, что Он есть хлеб, сшедший с неба10 для оживотворения и укрепления людей: так и в рождестве Пречистой Своей Матери Он чрез Назарет изображает возвышенные предметы; ибо наименование «Назарет» означает цветущее, огражденное, увенчанное и сокровенное место11: и всё сие ясно предъизображает Пресвятую Деву. Она есть цвет, прозябший от неплодной и застарелой утробы сухого дерева, цвет неувядаемый, присноцветущий девством, цвет благоухающий, родящий благоухание Единого Царя, – цвет, приносящий плод – Христа Бога Господа, единственное яблоко благовонное. Она освящена благодатью нашедшего на Нее и осенившего Ее Святого Духа и есть святейшая всех святых, как родившая «всех святых святейшее слово»12. Она исключена из числа грешных земнородных, как чистая и непорочная, и не только Сама чужда греха, но и грешников отводит от беззаконий, как и взывает к ней Церковь: «радуйся, скверных изымающая дел»13. Она увенчана славою и честью: увенчана славою, ибо произросла из царского корня; увенчана честью, потому что произошла из племени архиерейского. Увенчана славою, потому что произошла от целомудренных родителей; увенчана честью, потому что почтена благовещением и служением архангела. Увенчана славою, как Матерь Божия; ибо что может быть славнее того, как родить Бога? Увенчана честью, как Приснодева; ибо что может быть почетнее, как пребыть и по рождестве девою? Увенчана славою, «славнейшая серафим», как серафимски возлюбившая Бога. Увенчана честью, «честнейшая херувим»14, как превзошедшая херувимов мудростью и познанием Божества: «слава и честь и мир всякому, делающему доброе» (Рим.2:10), говорит Апостол. Но найдется ли кто из земнородных более добродетельный, чем Пречистая Дева? Она сохранила все заповеди Господни, исполняла всю волю Господа, все наставления Его соблюла, все слова Его сокрыла в сердце Своем, оказала ближним все дела милосердия. Посему достойно Она увенчана, как творящая всеблагое. Она же есть и некое хранилище; ибо сохраняла сокровище своего девического целомудрия столь тщательно, что даже ангелу не хотела вверить оное, потому что, увидев ангела, Она смутилась от слов его и размышляла, что бы значило сие приветствие (Лк.1:29). Всё сие Назарет прообразовал в Пречистой Деве своим наименованием. И кто не скажет, как высоко воздвиглась та палата Христова по добродетелям и дарованиям Божиим? Она высока, ибо дарована с неба, хотя родилась на земле от земнородных; – с неба, ибо, как говорят некоторые из богопросвещенных мужей, архангел Гавриил, благовестивший Захарии о рождении Иоанновом, благовестил Иоакиму и Анне о зачатии Пресвятой Богородицы и принес с неба Ей преблагословенное имя, говоря неплодной матери: «Анна, Анна! родишь ты Дочь преблагословенную, и наречется имя Ей: Мария». Итак Она, без сомнения, может быть названа градом святым, Иерусалимом новым, сходящим с неба от Бога (Откр.21:2), скиниею Божиею. Высока сия Божия скиния, ибо, родив Царя Христа, она возвысилась паче серафимов. О, высота, неудобовосходимая для человеческих помыслов!
А какова красота той мысленной Христовой палаты, – о сем послушай того же сладкоглаголивого Иоанна Дамаскина, вещающего о Ней следующее: «Она принесена Богу, Царю всех, одеянная благолепием добродетелей, как бы золотою ризою, украшенная благодатью Духа Святого, и слава Ее внутри Нее: ибо как для всякой жены слава ее – муж, приходящий отвне, так слава Богородицы внутри Ее, т.е. плод чрева Ее»15. И еще Дамаскин говорит, обращаясь к Ней: «О, Дево Богоблагодатная, святая Церковь Божия, которую духовно создал оный сотворивший мир Соломон (Премудрый Творец мира) и вселился в Нее! Не золотом, не бездушными камнями украшена Она, но, вместо золота, сияет Духом, вместо дорогих камней имеет многоценный бисер – Христа16. Таково украшение той палаты, гораздо прекраснее бывшего в храме Соломоновом, в котором были изображены подобия херувимов, деревьев и цветов. Но и в сей одушевленной Церкви, в Пречистой Деве, ясно виден образ херувимский; ибо своим херувимским житием Она не только сравнялась с херувимами, но и превзошла их. Если Церковь обыкла иных святых называть херувимами, воспевая: «что вас наречем святии; херувимы, яко на вас почил есть Христос»17, то тем паче Дева Богородица есть херувим, ибо в Ней Христос почил телом Своим, и на пречистых руках Ее Бог воссел, как на престоле: Дева стала престолом херувимским. Она имеет в Себе подобия и деревьев благоплодовитых, духовно соделавшись маслиною плодовитою в дому Божием и цветущим фиником (Пс.55:10), почему ныне и именуется садом живоносным, когда Церковь воспевает: «от неплоднаго корене сад живоносен израсти нам, Матерь Свою, иже чудес Бог»18. Всё сие говорится о красоте Ее духовной. Но Она не была лишена и красоты телесной, как о том свидетельствуют многие учители церковные, что во всей подсолнечной не было и не будет такой прекрасной девы, какова была Дева Богородица, узрев Которую, святой Дионисий Ареопагит19 хотел бы наречь Богом, если бы не знал Бога, от Нее рожденного. Ибо Божественная благодать, коей Она была исполнена внутри, просиявала и на Ее пресветлом лице. Таковую предуготовал себе палату на земле Царь Небесный, – палату прекрасную душою и телом, «приготовленный как невеста, украшенная для мужа своего» (Откр.21:2), – притом палату пространную: «чрево Ее пространнее небес содела»20, и вместился в Ней «невместимый Христос Бог».
Палаты царские обыкновенно строятся обширными, так чтобы они могли вместить не только царя, но и множество предстоящих слуг и приходящих к нему отовсюду людей. Обширное селение Слова, Пречистая Дева, пространно не только для Бога Слова, как Царя, но и для нас, притекающих рабов Божиих в Нее вселяющемуся: Бога вмещает во утробе, нас же в Своем благоутробии. Избранный сосуд Божий, святой Апостол Павел, движимый любовью, говорил к своим возлюбленным чадам: «сердце наше расширено. Вам не тесно в нас» (2Кор.6:11-12). Но у кого из святых может найтись столь пространное благоутробие, как Мариино о Боге благоутробие? Здесь вмещается и целомудренный, и грешному здесь не тесно. Кающийся имеет в Ней свое место, и для отчаявшихся и некающихся Она есть невозбранное пристанище, подобно тому, как Ноев ковчег служил пристанищем не только чистым, но и нечистым животным. В благоутробии Ее без тесноты вмещаются все скорбящие, обидимые, алчущие, странствующие, обуреваемые, больные: ибо не может не быть милосердной та утроба, которая родила нам благого Бога. Палаты царей земных охраняет много вооруженной стражи, которая не всякого, желающего войти в них, впускает, но удерживает, внимательно расследуя, откуда и зачем идет. А одушевленная палата Христова, хотя и окружена херувимами и серафимами и бесчисленными ликами ангелов и всех святых, но, тем не менее, в двери Ее благоутробного милосердия никто не препятствует войти, если бы кто сего пожелал: ни стражи не отталкивают, ни воины не отгоняют и не расследуют, зачем кто идет, но всякий входит в них беспрепятственно с молением и приемлет дар по благопотребному прошению.
Итак, будем прибегать к милосердию Рожденной от неплодной утробы с таковым приветствием:
Радуйся, всенепорочная палата Царя всех! Радуйся, селение Бога и Слова, Коему со Отцом и Святым Духом, и Тебе, Дочери Отца, Матери Сына, Невесте Святого Духа, да будет от нас смертных честь и слава во веки. Аминь.
Примечания
1 Соломон – израильский царь, младший сын и преемник царя – псалмопевца Давида, царствовал с великою славою с 993 по 953 год до Р.Х. Он укрепил границы государства, подавил внутренние смуты, завел оживленную торговлю с соседними государствами. Век Соломона был самым блестящим для наук и искусств. Слава о его богатствах и еще более о его мудрости распространилась далеко за пределы царства израильского. Имя Соломона стало впоследствии синонимом мудреца. Боговдохновенные писания его (книга Притчей, Екклесиаст, Песнь Песней) навсегда останутся училищем мудрости и добродетели для всех людей. – Конец жизни Соломона был омрачен его падением; но при самом закате дней своих он познал суету всего земного.
2 С именем Хирама в библейской истории известны два лица, оба имевшие ближайшее отношение к построению храма Иерусалимского: 1) Тирский царь, находившийся в дружеских отношениях с Соломоном, прославивший себя замечательными постройками; он присылал Соломону кедры и кипарисы, плотников и мастеров для постройки храма, и 2) Тирский зодчий, по проекту которого были сделаны сосуды для храма Соломонова. Здесь естественнее разуметь сего последнего. Он владел искусством и умением производить всякие изделия – из золота, серебра, меди и железа, и из камней и дерев, и из пряжи, и виссона, и багряницы. См. 3Цар.7:13-40 и 2Пар.2:13-14, 4:11, 16.
3 Ливан – горный хребет в северных пределах Палестины на границе между Иудеею и Сириею, отделяет от последней Финикию, по всему протяжению которой он тянется; славится своими прекрасными деревьями, особенно кедровыми, кипарисовыми и дубовыми.
4 Мориа – гора подле Иерусалима. Гора эта представляет один из холмов, на которых построен Иерусалим; лежит к северо-востоку от Сиона.
5 В сем событии свв. отцы: Ефрем Сирин, Августин и др. видят прообразовательные по отношению ко Христу черты: Давид умертвил Голиафа камнем, брошенным из пращи – «в образе Христа; Голиаф – в образе диавола: диавол был поражен глаголом Божиим и смирением, наконец на Голгофе был сокрушен в конец».
6 Слово св. Иоанна Дамаскина на Рождество Пресвятой Богородицы.
7 Из службы на Введение Пресвятой Богородицы. Канон, ирмос 9.
8 Капернаум – город на северо-западном берегу Геннисаретского озера или Тивериадского моря, принадлежащий к Галилее, на границе между коленами Неффалимовым и Завулоновым. Он лежал на мысе, недалеко от впадения Иордана в море. Во время земной жизни Спасителя Капернаум отличался цветущим благосостоянием и богатством. В войнах с римлянами Капернаум был совершенно разорен, и ныне остаются здесь только несколько рыбачьих хижин и одни жалкие развалины.
9 Вифлеем – небольшой, незначительный городок в колене Иудином, недалеко от Иерусалима, около 2 часов пути к югу, названный так, вероятно, по плодородию земли, – место Рождества Христова.
10 По слову Самого Спасителя, который говорил о себе: «Я хлеб живый, сшедший с небес; ядущий хлеб сей будет жить вовек» (Ин.6:51).
11 Назарет, в переводе с еврейского, может означать или отпрыск, отрасль, ветвь, кустарник, или огражденное, сокровенное место.
12 Акафист Пресвятой Богородице, кондак 13.
13 Акафист, икос 5.
14 Из молитвы Богородице «Достойно есть».
15 Слово на Рождество Богородицы.
16 Там же.
17 Октоих, мученичен на стиховне в пяток, гл. 8.
18 Служба на Рождество Богородицы, 1 стихира на «Господи воззвах».
19 Дионисий Ареопагит – член Ареопага Афинского, обращенный к христианству ап. Павлом (Деян.17:34); был первым епископом Афинским и писал послания ко многим лицам и церквам. Свое служение он запечатлел мученическою кончиною около 96 г. в царствование Домициана. Память его 3 октября.
20 Литургия св. Василия Великого, из песн. «О тебе радуется».
* * *
Одно из православных литургических песнопений справедливо утверждает, что о Богоматери нам «удобее молчание» (приличнее молчать)! Это действительно так, поэтому целомудренное повествование канонических Евангелий отмечает лишь некоторые эпизоды Ее жизни, да и то лишь в связи с Сыном. Ни слова не сказано о рождении, юности (до обручения Иосифу), достаточно продолжительной жизни после праздника Пятидесятницы (ставшего для нас Днем Святой Троицы), и, наконец, о блаженном успении.
Понятное человеческое любопытство, не желающее мириться с тем, что далеко не обо всем нам следует знать и говорить, находит себе отдушину в многочисленных апокрифических текстах, не вошедших в Библию, не имеющих догматического авторитета и содержащих немало сомнительных (мягко выражаясь) описаний. Тем не менее, некоторые из них Церковь возводит в ранг Священного Предания и фиксирует в своем литургическом наследии. Один из таких памятников – «Книга о рождении Марии» – и лежит в основе праздника Рождества Пресвятой Богородицы.
В православном календаре это торжество принадлежит к разряду двунадесятых богородичных праздников и отмечается 8/21 сентября. Разумеется, нам не известен ни точный год, ни, тем более, исторический день рождения Девы. Это произошло примерно за два десятилетия до начала эры от Рождества Христова, по которой мы сейчас живем. Но поскольку рождение будущей Матери Господа символически открывает историю Новой, Христианской, эры, то логично, что именно этот праздник помещен в начало церковного года. Он выражает абсолютный смысл Дня Рождения Девы Марии как соучастницы истории нашего Спасения.
Содержание самого праздника составляет драматичная история последних лет жизни бездетной пожилой супружеской четы, Иоакима и Анны, принадлежавшей к «мессианскому роду» иудейского царя Давида. Она завершилась рождением дочери, чье будущее никто не мог предвидеть.
Мессианские ожидания евреев, достигшие в период римской оккупации (с 63 г. до Р.Х.) своего апогея, выражались для потомков династии царя Давида в надежде стать родителями Мессии-Освободителя. Остальные же надеялись на участие их наследников в Его будущем вечном Царстве. Поэтому бесплодие рассматривалось не как физический недостаток, но как наказание Божие за явные или тайные грехи. Не оставивший потомства бесследно исчезал с лица земли и из людской памяти.
Предание повествует, что Иоакиму, однажды хотевшему принести жертву в Иерусалимском храме, было публично указано на его недостоинство. Некий храмовый книжник подошел к нему и сказал: «Не надлежит тебе участвовать в жертвоприношениях, предлагаемых Богу, ибо не благословил тебя Бог и не дал тебе потомство в Израиле!» «Посрамленный перед народом», старец удалился в пустыню к своим стадам, дав обет не возвращаться до тех пор, пока не получит знамения Свыше.
Остававшаяся дома Анна, узнав о бесчестии, постигшем супруга, вышла в слезах и смятении во двор и увидела среди ветвей лаврового дерева гнездо едва оперившихся птиц. Этот зримый укор ее бесплодию был последней каплей, переполнившей чашу страдания несчастной женщины. Рыдая, Анна возвысила голос к Богу: «Господи Боже всемогущий, давший потомство и плодородие всякой твари, и зверям, и змеям, и рыбам, и птицам, давший им радоваться на своих детенышей! Я приношу Тебе благодарность, ибо Ты приказал мне одной быть лишенной милостей благости Твоей, ибо Ты знаешь, Господи, тайну моего сердца, и я сотворила обет от начала пути моего, что если Ты дашь мне сына или дочь, я посвящу их Тебе в Святом храме Твоем».
Молитва была услышана, и явившийся ангел объявил ей о рождении благословенной Дочери. Возблагодарив Бога, Анна поспешила в Иерусалим, чтобы у Золотых ворот встретить Иоакима, получившего одновременно с ней такое же благовестие.
Родившуюся вскоре дочь назвали именем, данным ей ранее ангелом, – Мариам (Мария), что значит «госпожа» или «княгиня». Девочка, испрошенная у Бога, должна была, по обету родителей, к Нему и вернуться, чтобы воспитываться в обстановке особой ритуальной чистоты при Иерусалимском храме, подготавливаясь к своему единственному в человеческой истории служению. Поэтому в трехлетнем возрасте состоялось Ее церемониальное «Введение во Храм» (это тема следующего двунадесятого богородичного праздника).
Неожиданное и несказанное рождение Марии от пожилых родителей повторяет чудо рождения Ее далекого предка Исаака у престарелых Авраама и Сарры и продолжает библейскую тему «испрошенных» у Бога детей, которым именно ввиду этого предстоит великое будущее (Иосиф Прекрасный, пророк Самуил, а незадолго до рождения Спасителя – Иоанн Креститель). Поэтому Рождество Богородицы – это праздник вселенской радости, как об этом и поется в праздничном тропаре (глас 4):
«Рождение Твоё, Богородица Дева,
радость возвестило всей Вселенной:
ибо из Тебя воссияло Солнце правды – Христос Бог наш.
Он снял проклятие и дал благословение;
Он уничтожил смерть и даровал нам вечную жизнь.»
В восточной иконографии Рождества Богоматери чаще всего изображается момент поднесения новорожденной Марии к груди матери Анны, лежащей на постели в окружении повивальных бабок и домочадцев. Подробно иллюстрируют историю Рождества Марии замечательные в своей чистоте и наивности фрески Джотто ди Бондоне (капелла Скровеньи в Падуе, 1304-1306 гг.).
Юрий Рубан,
канд. ист. наук, канд. богословия
Литература: Книга о рождении Благодатной Марии и детстве Спасителя, написанная по-еврейски блаженнейшим евангелистом Матфеем и переведенная по-латински блаженным Иеронимом пресвитером // Апокрифические сказания об Иисусе, Святом семействе и свидетелях Христовых. М., 1999; Рашковский Е. Б. «С высоты Востока…»: Двунадесятый праздничный цикл в православном богослужении. М., 1993, с.78-81; Скабалланович М. Н. Рождество Пресвятой Богородицы. Киев, 2004; Рубан Ю. Радость всей Вселенной // «Вода живая». С.-Петербургский церковный вестник. 2007. № 9.