Богородичен 5 гласа

  • Догматик Богословско-литургический словарь
  • Богородичен догматик Богословско-литургический словарь
  • Богородичны воскресные
  • Догматик Настольная книга священнослужителя
  • Догматик первого гласа: «Дерзайте, люди Божии!» свящ. Феодор Людоговский
  • Догматик второго гласа: «Вместо столпа огненного воссияло Солнце правды» свящ. Феодор Людоговский

***

Догма́тик (от греч. — δογματικὸν) – краткое песнопение догматического содержания, посвященное Богородице.

Существуют восемь догматиков – соответственно восьми гласам. По напеву догматики исполняются или обычным, или же большим знаменным распевом. В последнем догматики представляют собою замечательные образцы древнего русского церковного пения в смысле своеобразности формы и художественного развития мелодии в соответствии с текстом.

Догматик поется на воскресной вечерне (на малой и на великой) после пения стихир на «Господи воззвах». Содержится в Октоихе.

***

Догматики восьми гласов

После стихир на «Господи, воззвах», «Слава, и ныне» поется Богородичен, называемый догматиком, в котором прославляется Божия Матерь и содержится догматическое учение Святой Церкви о неискусомужном рождении Богочеловека Пренепорочной и Пречистой Девой Марией, Которая, став Материю, осталась Девою. И о том, что в рожденном Ею Господе неизменно, неслиянно и нераздельно соединены два естества: Божеское и человеческое. Величая Пресвятую Деву, песнопевец прославляет Воплотившегося от Нее Сына Божия, Царя Небесного, Который по человеколюбию принял нашу плоть от Девы чистой. Он есть Единственный Сын Божий: «сугуб естеством, но не ипостасию», то есть в Нем два естества: Божеское и человеческое, но одно лицо (одна ипостась). Исповедуя, что Он есть истинно совершенный Бог и совершенный Человек и воспевая Христу Богу славу, Святая Церковь тем самым возвеличивает Безневестную Матерь, к Которой мы обращаемся, дабы молила Сына Своего о помиловании душ наших.

Глас 1

Прослушать:

Всемирную славу, от человек прозябшую и Владыку рождшую, небесную дверь, воспоим Марию Деву, безплотных песнь и верных удобрение. Сия бо явися небо и храм Божества; Сия, преграждение вражды разрушивши, мир введе и Царствие отверзе: Сию убо имуще веры утверждение, Поборника имамы из Нея рождшагося Господа. Дерзайте убо, дерзайте, людие Божии; ибо Той победит враги, яко Всесилен.

Глас 2

Прослушать:

Прейде сень законная, благодати пришедши: якоже бо купина не сгораше опаляема, тако Дева родила еси и Дева пребыла еси; вместо столпа огненнаго праведное возсия Солнце; вместо Моисеа Христос, спасение душ наших.

Глас 3

Прослушать:

Како не дивимся Богомужному рождеству Твоему, Пречестная? Искушения бо мужескаго не приемши, Всенепорочная, родила еси без отца Сына плотию, прежде век от Отца рожденнаго без матере, никакоже претерпевшаго изменения, или смешения, или разделения, но обою существу свойство цело сохраншаго. Тем же, Мати Дево Владычице, Того моли спастися душам православно Богородицу исповедающих Тя.

Глас 4

Прослушать:

Иже Тебе ради Богоотец пророк Давид песненно о Тебе провозгласи величия Тебе Сотворшему: предста Царица одесную Тебе, Тя бо Матерь ходатаицу живота показа, без отца из Тебе вочеловечитися благоволивый Бог, да Свой паки обновит образ истлевший страстьми, и заблуждшее горохищное обрет овча, на рамо восприим, ко Отцу принесет, и Своему хотению, с небесными совокупит силами, и спасет, Богородице, мир, Христос, имеяй велию и богатую милость.

Глас 5

Прослушать:

В Чермнем мори неискусобрачныя Невесты образ написася иногда. Тамо Моисей – разделитель воды: зде же Гавриил – служитель чудесе. Тогда глубину шествова немокренно Израиль; ныне же Христа роди безсeменно Дева. Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно; Непорочная по рождестве Еммануилеве пребысть нетленна. Сый и прежде сый, явлейся яко человек, Боже, помилуй нас.

Глас 6

Прослушать:

Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево? Кто ли не воспоет Твоего пречистаго Рождества? Безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный, Тойже от Тебе Чистыя пройде, неизреченно воплощься, естеством Бог сый и естеством быв Человек нас ради, не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли, Чистая, Всеблаженная, помиловатися душам нашим.

Глас 7

Прослушать:

Мати убо позналася еси паче естества, Богородице, пребыла же еси Дева паче слова и разума, и чудесе рождества Твоего сказати язык не может, преславну бо сущу зачатию, Чистая, непостижен есть образ рождения; идеже бо хощет Бог, побеждается естества чин. Темже Тя вси Матерь Божию ведуще, молим Ти ся прилежно, моли спастися душам нашим.

Глас 8

Прослушать:

Царь Небесный за человеколюбие на земли явися, с человеки поживе: от Девы бо чистыя плоть приемый и из Нея прошедый с восприятием; един есть Сын, сугуб естеством, но не Ипостасию. Темже совершенна Того Бога и совершенна Человека воистинну проповедающе, исповедуем Христа Бога нашего: Егоже моли, Мати безневестная, помиловатися душам нашим.

Богородичны догматики поются и на седмичные дни:

  • на субботы (кроме тех случаев, когда суббота совпадает с двунадесятым праздником, а также предпразднством, попразднством или отданием праздников Рождества Христова и Богоявления Господня), поется Богородичен 1, или догматик гласа настоящего, который звучал в течение всей минувшей седмицы;
  • на праздники святым со славословием, полиелеем и бдением, если только они не приходятся на субботу, поется Богородичен догматик по гласу, на который исполнялась стихира на «Слава», на субботу же поется догматик гласа Недели.

***

Догматик первого гласа: «Дерзайте, люди Божии!»

Догматик – это песнопение в честь Богородицы на всенощном бдении под воскресенье. 31 августа в храме будет звучать догматик «Всемирную славу от человек прозябшую». В нем рассказывается о воплощении Творца, сделавшим возможным избавление человеческого рода от власти греха, смерти и диавола, и о Той, которая этому послужила и стала опорой нашей веры. Рассказывает священник Феодор Людоговский.

Глас 1:

Всемирную славу,
от человек прозябшую,
и Владыку рождшую,
небесную дверь
воспоим Марию Деву,
Бесплотных песнь, и верных удобрение:
Сия бо явися небо, и храм Божества:
Сия преграждение вражды разрушивши,
мир введе, и Царствие отверзе.
Сию убо имуще веры утверждение,
Поборника имамы из Нея рождшагося Господа.
Дерзайте убо, дерзайте людие Божии:
ибо Той победит враги, яко Всесилен.

Греческий оригинал:

Перевод:

Всемирно славную,
от людей происшедшую и Владыку родившую
воспоем, – Марию Деву,
небесную дверь, Бесплотных песнь и верных украшение.
Ибо явилась Она небом и храмом Божества.
Она, разрушив враждебную преграду,
мир водворила и отверзла Царство.
Потому держась Её, опоры нашей веры,
имеем мы Защитником от Нее рожденного Господа.
Дерзайте же, дерзайте, люди Божии,
ибо Он победит врагов, как Всемогущий.

Догматик – это песнопение, посвященное Богородице, которое мы всякий раз слышим на всенощном бдении под воскресенье: оно поется в качестве последней стихиры (на «И ныне…») на «Господи, воззвах» на великой вечерне, когда царские врата уже открыты и совершается вход с кадилом. Основное содержание догматиков – боговоплощение. Догматики находятся в Октоихе и всего их восемь – по числу гласов Октоиха.

Догматик первого гласа «Всемирную славу…» насыщен образами, метафорами, цель которых – показать роль Девы Марии в нашем спасении. Она именуется небесной дверью – поскольку открыла нам вход в Царство Небесное (впрочем, если требовать догматической точности, то следует сказать, что Богородица послужила нашему спасению, которое было совершено Господом Иисусом Христом). Далее Богоматерь называется небом, т. е. местом пребывания Бога, храмом, святилищем – как телесно вместившая Божество. Наконец, о Ней говорится как об опоре (буквально, в переводе с греческого, якоре) нашей веры – вероятно, потому, что воплощение Творца, сделавшее возможным избавление человеческого рода от власти греха, смерти и диавола, – это одна из наиболее важных истин христианства, отличающая его от других религий.

Говоря об этом песнопении, хотелось бы обратить внимание на его греческий оригинал. К сожалению, ни церковнославянский, ни русский переводы не передают той игры звуков, которая присутствует в греческом тексте. Приведем хотя бы один пример: тон асматон тон асма / кэ тон пистон энкаллописма (ср. по-русски: бесплотных песнь и верных украшение).

В догматике употреблено слово ναός (наос) – «храм». В Новом Завете для обозначения иерусалимского Храма обычно употребляется другое слово – ἱερόν (иерон), буквально «святилище». Слово же ναός неоднократно используется как раз для выражения мысли о телесном храме, ср.: «Иисус сказал им в ответ: разрушьте храм сей, и Я в три дня воздвигну его. На это сказали Иудеи: сей храм строился сорок шесть лет, и Ты в три дня воздвигнешь его? А Он говорил о храме тела Своего» (Ин 2:19–21); «Разве не знаете, что вы храм Божий, и Дух Божий живет в вас? – пишет апостол Павел. – Если кто разорит храм Божий, того покарает Бог: ибо храм Божий свят; а этот храм – вы» (1Кор 3:16–17). Что же касается христианских храмов, церквей, то они не мыслятся как святилище, как место исключительного пребывания Божества: когда стоя на службе мы молимся «о святем храме сем» (греч. ὑπέρ τοῦ ἁγίου οἴκου τούτου), мы молимся о святом доме (οἶκος, икос) – о доме, в котором собрались христиане, чтобы совершить евхаристию.

И еще об одном греческом слове хотелось бы здесь сказать. Это ὑπέρμαχος (ипермахос), переведенное на церковнославянский язык как Поборник, а на русский – как Защитник. Эта лексема встречается и в другом, не менее известном, богослужебном тексте, однако там она передана по-славянски несколько менее вразумительно, хотя, возможно, и более привычно. Я имею в виду Великий акафист, который начинается со слова Взбранной. Непонимание этого слова привело к тому, что в значительной (и даже большей) части акафистов святым, написанных в России, первый кондак начинается не с в(о)збранной, а с более понятного для носителей русского языка слова – избранный, которое звучит похоже, однако имеет совершенно другое значение и содержит иной корень.

В заключение позволим себе еще раз привести последние строки догматика первого гласа: они способны укрепить ослабевших, а потерявшим надежду – вернуть упование на помощь Божью:

Ободрись же, ободрись, народ Бога, ибо Он победит врагов, будучи Всесильным.

Источник: Журнал о православной жизни «Нескучный сад»

Догматик второго гласа: «Вместо столпа огненного воссияло Солнце правды»

В первых же его строках противопоставляются Моисеев закон и благодать, явившаяся с приходом в мир Сына Божия. А что понимается под благодатью? Догматик «Прейде сень законная» комментирует священник Феодор Людоговский.

Догматик, глас 2:

Прейде сень законная,
благодати пришедши:
якоже бо купина не сгараше опаляема:
тако Дева родила еси,
и Дева пребыла еси.
Вместо столпа огненнаго,
Праведное возсия Солнце:
вместо Моисея, Христос,
Спасение душ наших.

Греческий оригинал:

Перевод:

Прошла тень закона,
когда благодать явилась;
ибо как не сгорал терновый куст, объятый пламенем,
так Ты, Дева, родила и девою осталась.
Вместо столпа огненного
воссияло Солнце правды,
вместо Моисея – Христос,
спасение душ наших.

На прошлой неделе мы рассматривали догматик первого гласа. Напомним: догматики входят в состав воскресной службы, находятся в Октоихе, представляют собой последнюю из группы стихир на «Господи, воззвах…» (на великой вечерне) и посвящены воплощению Сына Божия и Его рождению от Девы Марии.

Догматик второго гласа (как и многие другие церковные песнопения) построен на сопоставлении и противопоставлении событий и личностей, с одной стороны, Ветхого, с другой – Нового Завета.

В первых двух строчках этой стихиры противополагаются Закон, данный Моисею на горе Синай (Исх 19–20), и благодать (греч. χάρις, лат. gratia), явившаяся с приходом на землю Сына Божия (ср. у апостола Иоанна Богослова: «…закон дан чрез Моисея; благодать же и истина произошли чрез Иисуса Христа», Ин 1:17). Под благодатью часто подразумевают нетварную божественую энергию; однако, думается, вполне уместным здесь будет и другое – первоначальное – значение этого слова: милость, любовь. Ветхозаветный Закон определял правила жизни избранного народа; одной из главных его идей было справедливое воздаяние – и не в последнюю очередь воздаяние за грехи, за проступки против Бога и ближних. Христово же благовестие и сама жизнь нашего Учителя говорит об ином: любовь, милость – выше справедливости, выше буквы закона. Здесь можно вспомнить и многочисленные исцеления, совершенные Спасителем в субботу (напр., Мк 3:1–6), и уврачевание кровоточивой женщины (Лк 8:43–48), и притчи о блудном сыне (Лк 15:11–32) и о наёмных работниках (Мф 20:1–16), и, наконец, молитву Иисуса о распинавших Его: «Отче! прости им, ибо не знают, что делают» (Лк 23:34).

Обратим внимание на выражение тень закона в первой строке стихиры. Конечно, имеется в виду не тень от закона, а сам закон. Это – так называемая генитивная метафора (метафора, включающая в свой состав существительное в родительном падеже), ср. «тростинка мачты» (т. е мачта напоминает издали тростинку), «изумруды глаз», «яд зависти» и т. п. Закон именуется тенью, поскольку он представлял собой лишь прообраз будущего. Об этом говорится в Послании к Евреям: «Закон, имея тень будущих благ, а не самый образ вещей, одними и теми же жертвами, каждый год постоянно приносимыми, никогда не может сделать совершенными приходящих с ними. Иначе перестали бы приносить их, потому что приносящие жертву, быв очищены однажды, не имели бы уже никакого сознания грехов. Но жертвами каждогодно напоминается о грехах, ибо невозможно, чтобы кровь тельцов и козлов уничтожала грехи. Посему Христос, входя в мир, говорит: жертвы и приношения Ты не восхотел, но тело уготовал Мне. …Освящены мы единократным принесением тела Иисуса Христа» (Евр 10:1–5, 10).

Далее в догматике проводится аналогия приснодевства Марии с неопалимой купиной – прием, весьма распространённый в византийской гимнографии. Богородица, телесно вместившая огонь Божества, сохранила девство и до, и после рождения Спасителя – это столь же необычайно и чудесно, как и тот терновый куст, в котором Господь явился Моисею: куст был весь объят пламенем – и, однако же, не сгорал (Исх 3:2).

Еще одно противопоставление Ветхого и Нового Заветов, представленное в стихире: когда евреи выходили из Египта, «Господь… шел пред ними днем в столпе облачном, показывая им путь, а ночью в столпе огненном» (Исх 13:21); ныне же вместо огненного столпа нам явилось Солнце правды (Мал 4:2) – сам Христос, Бог и человек.

Наконец, в сегодняшнем догматике Спаситель сопоставляется с пророком Моисеем, которого мы уже не раз упоминали. Моисей вывел еврейский народ из египетского плена – под его руководством они вышли из земли порабощения и устремились в землю обетованную. Христос же, воплощённый Сын Божий, даровал нам свободу от греха, Он освободил нас от рабства диаволу, открыл Своей смертью и воскресением Царство Небесное.

Источник: Журнал о православной жизни «Нескучный сад»

ТРОПАРИ ВОСКРЕСНЫЕ

с богородичными, ипакои, кондаками, догматиками, прокимнами и аллилуиа.

Глас 1

Тропарь:

Камени запечатану от Иудей, и воином стрегущым пречистое тело Твое, воскресл еси тридневный, Спасе, даруяй мирови жизнь. Сего ради силы небесныя вопияху Ти, жизнодавче: слава царствию Твоему, слава смотрению Твоему, едине человеколюбче.

Богородичен:

Гавриилу вещавшу тебе, дево: радуйся, со гласом воплощашеся всех Владыка, в тебе святем кивоте, якоже рече правденый Давид: явилася еси ширшая небес, поносивши зиждителя твоего. Слава всельшемуся в тя: слава прошедшему из тебе, слава свободившему нас рождеством твоим.

На вечерни, догматик

– богородичен: Всемирную славу от человек прозябшую и Владыку рождшую, небесную дверь воспоим Марию Деву, бесплотных песнь и верных удобрение. Сия бо явися небо и храм Божества. Сия преграждение вражды разрушивши, мир введе и Царствие отверзе. Сию убо имуще веры утверждение, поборника имамы из Нея родшагося Господа. Дерзайте убо, дерзайте людие Божии, ибо Той победит враги, яко всесилен.

Ипакои:

Разбойничо покаяние рай окраде, плачь же мироносиц радость возвести, яко воскресл еси, Христе Боже, подаяй мирови велию милость.

На утрени прокимен, псалом 11:

Ныне воскресну, глаголет Господь, * положуся во спасение, не обинюся о нем.
Стих: Словеса господня, словеса чиста.

На литургии прокимен:

Буди, Господи, милость Твоя на нас, якоже уповахом на Тя.
Стих: Радуйтеся праведнии о Господе, правым подобает похвала.
Аллилуиа: Бог даяй отмщение мне и покоривый люди под мя.
Стих: Величаяй спасения царева и творяй милость Христу своему Давиду и семени его до века.

Кондак (Подобен:

Егда приидеши:): Воскресл еси яко Бог из гроба во славе, и мир совоскресил еси, и естество человеческое яко Бога воспевает Тя, и смерть исчезе: Адам же ликует, Владыко, Ева ныне от уз избавляема, радуется зовущи: Ты еси, иже всем подая, Христе, воскресение.

Глас 2

Тропарь: Егда снизшел еси к смерти, животе безсмертный, тогда ад умертвил еси блистанием божества. Егда же и умершыя от преисподних воскресил еси, вся силы небесныя взываху: жизнодавче, Христе Боже наш, слава Тебе.

Богородичен:

Вся паче смысла, вся преславная твоя, Богородице, таинства, чистоте запечатанной, и девству храниму Мати позналася еси неложна, Бога рождши истиннаго: того моли спастися душам нашым.

На верерни, догматик

– богородичен: Прейде сень законная, благодати пришедши, якоже бо купина не сгараше опаляема, тако Дева родила еси: вместо столпа огненнаго, праведное возсия солнце; вместо Моисея, Христос спасение душ наших.

Ипакои:

По страсти шедше во гроб жены, во еже помазати тело Твое, Христе Боже, видевша ангелы во гробе и ужасошася: глас бо слышаху от них, яко воскресе Господь, даруяй мирови велию милость.

На утрени прокимен, псалом 7:

Востани, Господи Боже мой, повелением, имже заповедал еси, * и сонм людей обыдет Тя.
Стих: Господи Боже мой, на Тя уповах, спаси мя.

На литургии, прокимен:

Крепость моя и пение мое Господь, и бысть мне во спасение.
Стих: Наказуя наказа мы Господь, смерти же не предаде мя.
Аллилуиа: Услышит тя Господь в день печали, защитит тя имя Бога Иаковля.
Стих: Господи, спаси царя и услыши ны, воньже аще день призовем Тя.

Кондак:

Воскресил еси от гроба, всесильне Спасе, и ад видев чудо, ужасеся, и мертвии восташа: тварь же видящи, срадуется тебе, и Адам свеселится, и мир, Спасе мой, воспевает Тя присно.

Глас 3

Тропарь: Да веселятся небесная, да радуются земная, яко сотвори державу мышцею своею Господь: попра смертию смерть, первенец мертвых бысть, из чрева адова избави нас, и подаде мирови велию милость.

Богородичен:

Тя ходатайствовавшую спасение рода нашего воспеваем, Богородице Дево: плотию бо от тебе восприятою сын твой, и Бог наш, крестом восприим страсть, избави нас от тли яко человеколюбец.

На вечерни, догматик

– богородичен: Како не дивимся Богомужному рождеству Твоему, пречестная, искушения бо мужескаго не приемши всенепорочная; родила еси без отца сына плотию прежде вект от Отца рожденнаго без матере, никакоже претерпевшаго изменения или смешения или разделения, но обою существу свойство цело сохраньшаго. Тем же Мати Дево Владычице, Того моли спастися душам, православно Богородицу исповедающих Тя.

Ипакои:

Удивляя видением, орошая глаголании, блистаяйся ангел мироносицам глаголаше: что жиавго ищете во гробе; воста истощивый гробы, тли пременителя разумейте непременнаго, рцыте Богови: коль страшна дела Твоя, яко род спасл еси человеческий.

На утрени прокимен, псалом 95:

Рцыте во языцех, яко Господь воцарися: ибо направи вселенную, яже не подвижится.
Стих: Воспойте Господеви песнь нову, воспойте Господеви вся земля.

На литургии, прокимен:

Пойте Богу нашему, пойте, пойте цареви нашему, пойте.
Стих: Вси языцы, воскликните Богу гласом радования.
Аллилуиа: На Тя, Господи, уопвах, да не постыжуся во век.
Стих: Буди ми в Бога защитителя и в дом прибежища, еже спасти мя.

Кондак (подобен:

Дево днесь:): Воскресл еси днесь из гроба, щедре, и нас возвел еси от врат смертных: днесь Адам ликует, и радуется Ева, вкупе же и пророцы с патриархи воспевают непрестанно божественную державу власти Твоея.

Глас 4

Тропарь: Светлую воскресения проповедь от ангела уведеша господни ученицы, и прадеднее осуждение отвергшя, апостолом хвалящеся глаголаху: испровержеся смерть, воскресе Христос Бог, даруяй мирови велию милость.

Богородичен:

Еже от века утаеное, а ангелом несведомое таинство, тобою, Богородице, сущым на земли явися Бог, в неслитном соединении воплощаемь, и крест волею нас ради восприим: имже воскресив первозданнаго, спасе от смерти душы нашя.

На вечерни, догматик

– богородичен: Иже Тебе ради Богоотец пророк Давид песненно о Тебе провозгласи, величия Тебе сотворшему: предста царица одесную Тебе. Тя бо Матерь, Ходатаицу живота показа;без отца из Тебе вочеловечитися благоволивый Бог, да свой паки обновит образ истлевший страстьми. И заблуждшее горохищное обрет овча, на рамо восприим, ко Отцу принесет с своему хотению с небесными совокупит силами, и спасет Богородице, мир, Христос имеяй велию и богатую милость.

Ипакои:

Яже Твоего преславнаго востания, предтекшыя мироносицы, апостолом проповедаху, Христе, яко воскресл еси яко Бог, подаяй мирови велию милость.

На утрени прокимен, псалом 43:

Воскресни, Господи, помози нам, * и избави нас имене Твоего ради.
Стих: Боже, ушима нашима услышахом, и отцы наши возвестиша нам.

На литургии, прокимен:

Яко возвеличишася дела Твоя, Господи, вся премудростию сотворил еси.
Стих: Благослови, душе моя, Господа, Господи Боже мой, возвеличился еси зело.
Аллилуиа: Наляцы и успевай, истины ради и кротости и правды.
Стих: Возлюбил еси правду и возненавидел еси беззаконие.

Кондак (Подобен:

Явился еси день:): Спас и избавитель мой, из гроба яко Бог, воскреси от уз земнородныя, и врата адова сокруши, и яко Владыка воскресе тридневен.

Глас 5

Тропарь: Собезначальное Слово Отцу и Духови, от девы рождшееся на спасение наше, воспоим вернии и поклонимся: яко благоволи плотию взыти на крест, и смерть претерпети, и воскресити умершыя, славным воскресением своим.

Богородичен:

Радуйся, двере господня непроходимая: радуйся, стено и покрове притекающих к тебе: радуйся, необуреваемое пристанище, и неискусобрачная, рождшая плотию творца твоего и Бога: молящи не оскудевай о воспевающих, и кланяющихся рождеству твоему.

На вечерни, догматик

– богородичен: В Чермнем мори неискусобрачныя невесты образ написася иногда. Тамо Моисей разделитель воды, зде же Гавриил служитель чудесе; тогда глубину шествова немокренно Израиль, ныне же Христа роди бессеменно Дева. Море по прошествии Израилеве пребысть непроходно, Непорочная по Рождестве Еммануилеве пребысть нетленна. Сый и прежде сый, явлейся яко человек, Боже, помилуй нас.

Ипакои:

Ангельским зраком ум сущающыя, и божественным востанием душею просвещаемыя, мироносицы апостолом благовествоваху: возвестите во языцех воскресение, Господу содействующу чудесы, подобающему нам велию милость.

На утрени прокимен, псалом 9:

Воскресни, Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, * яко Ты царствуеши во веки.
Стих: Исповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

На литургии, прокмен:

Ты, Господи, сохраниши ны и соблюдеши ны от рода сего и во век.
Стих: Спаси мя, Господи, яко оскуде преподобный.
Аллилуиа: Милости Твоя, Господи, во век воспою, в род и род возвещу истину Твою усты моими.
Стих: Зане рекл еси: в век милость созиждется, на небесех уготовится истина Твоя.

Кондак (подобен:

Собезначальное Слово:): Ко аду, Спасе мой, сошел еси, и врата сокрушивый яко всесилен, умерших, яко создатель, совоскресил еси, и смерти жало сокрушил еси, и Адам от клятвы избавлен быть, человеколюбче. Темже вси зовем: спаси нас, Господи.

Глас 6

Тропарь: Ангельския силы на гробе Твоем, и стрегущии умертвеша, и стояше Мариа во гробе, ищущи пречистаго тела Твоего. Пленил еси ад, не искусився от него: сретил еси деву, даруяй живот. Воскресый из мертвых, Господи, слава Тебе.

Богородичен:

Благословенную нарекий Твою Матерь, пришел еси на страсть вольным хотением, возсияв на кресте, взыскати хотя Адама, глаголя ангелом: срадуйтеся мне, яко обретеся погибшая драхма. Вся мудре устроивый, Боже наш, слава Тебе.

На вечерни, догматик

– богородичен: Кто Тебе не ублажит, Пресвятая Дево? Кто ли не воспоет Твоего пречистаго рождества? Безлетно бо от Отца возсиявый Сын Единородный. Той же от Тебе чистыя пройде, неизреченно воплощся. Естеством Бог сый и естеством быв человек нас ради. Не во двою лицу разделяемый, но во двою естеству неслитно познаваемый. Того моли, Чистая, всеблаженная, помиловатися душам нашим.

Ипакои:

Вольною и животворящею Твоею смертию, Христе, врата адова сокрушив яко Бог, отверзл еси нам древний рай, и воскрес из мертвых, избавил еси от тления живот наш.

На утрени прокимен, псалом 79:

Господи, водвигни силу Твою, * и прииди во еже спасти нас.
Стих: Пасый Исраиля, вонми, наставляяй яко овча Иосифа.

На литургии, прокимен:

Спаси, Господи, люди Твоя и благослови достояние Твое.
Стих: К Тебе, Господи, воззову, Боже мой, да не премолчиши от мене.
Аллилуиа: Живый в помощи вышняго, в дворех Бога небеснаго водворится.
Стих: Речет Господеви: заступник мой еси и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него.

Кондак:

Живоначальною дланию, умершыя от мрачных удолий, жизнодавец воскресив всех Христос Бог, воскресение подаде человеческому роду: есть бо всех спаситель, воскресение и живот, и Бог всех.

Глас 7

Тропарь: Разрушил еси крестом Твоим смерть, отверзл еси разбойнику рай, мироносицам плачь преложил еси, и апостолом проповедати повелел еси: яко воскресил еси, Христе Боже, даруяй мирови велию милость.

Богородичен:

Яко нашего воскресения сокровище, на тя надеющыяся, всепетая, от рова и глубины прегрешений возведи: ты бо повинныя греху спасла еси, рождшая спасение наше: яже прежде рождества дева, и в рождестве дева, и по рождестве паки пребываеши дева.

На вечерни, догматик

– богородичен: Мати убо позналася еси паче естества, Богородице: пребыла же еси Дева, паче слова и разума, и чудесе рождества Твоего сказати язык не может. Преславну бо сущу зачатию, Чистая, непостижен есть образ рождения: идеже бо хощет Бог, побеждается естества чин. Тем же Тя вси Матерь Божию ведуще, молимтися прилежно: моли спастися душам нашим.

Ипакои:

Иже наш зрак восприемый, и претерпевый крест плотски, спаси мя воскресением Твоим, Христе Боже, яко человеколюбец.

На утрени прокимен, псалом 9:

Воскресни, Господи Боже мой, да вознесется рука Твоя, * не забуди убогих Твоих до конца.
Стих: Исповемся Тебе, Господи, всем сердцем моим, повем вся чудеса Твоя.

На литургии прокимен:

Господь крепость людем Своим дас, Господь благословит люди Своя миром.
Стих: Принесите Господеви, сынове Божии, принесите Господеви, сыны овни.
Аллилуиа: Благо есть исповедатися Господеви и пети имени Твоему, Вышний.
Стих: Возвещати заутра милость Твою, и истину Твою на всяку нощь.

Кондак:

Не ктому держава смертная возможет держати человеки: Христос бо сниде, сокрушая и разоряя силы ея. Связуемь бывает ад: пророцы согласно радуются, предста, глаголюще, Спас сущым в вере: изыдите вернии во воскресение.

Глас 8

Тропарь: С высоты снизшел еси, благоутробне, погребение приял еси тридневное, да нас свободиши страстей: животе и воскресение наше, Господи, слава Тебе.

Богородичен:

Иже нас ради рождейся от девы, и распятие претерпев, благий, испровергий смертию смерть, и воскресение явлей яко Бог, не презри, яже создал еси рукою Твоею: яви человеколюбие Твое, милостиве, приими рождшую Тя Богородицу молящуюся за ны, и спаси, Спасе наш, люди отчаянныя.

На вечерни, догматик

– богородичен: Царь небесный за человеколюбие на замли явися, и с человеки поживе: от Девы бо чистыя плоть приемый, и из Нея прошедший с восприятием: Един есть Сын, сугуб ествеством, но не ипостасию, тем же совершенна того Бога и совершенна человека воистину проповедающе, исповедуем Христа, Бога нашего: Его же моли, Мати безневестная, помиловатися душам нашим.

Ипакои:

Мироносицы жизнодавца предстоящыя гробу, Владыку искаху в мертвых безсмертнаго, и радость благовещения от ангела приемшыя, апостолом возвещаху: яко воскресе Христос Бог, подаяй мирови велию милость.

На утрени прокимен, псалом

145: Воцарится Господь во век, * Бог Твой, Сионе, в род и род.
Стих: Хвали, душе моя, Господа, восхвалю Господа в животе моем.

На литургии прокимен:

Помолитеся и воздадите Господеви, Богу нашему.
Стих: Ведом во Иудеи Бог, во Израили велие имя Его.
Аллилуиа: Приидите, возрадуемся Господеви, воскликнем Богу Спасителю нашему.
Стих: Предварим лице Его во исповедании, и во псалмех воскликнем Ему.

Кондак (подобен:

Яко начатки:): Воскрес из гроба, умершыя воздвигл еси, и Адама воскресил еси, и Ева ликует во Твоем воскресении, и мирстии концы торжествують, еже из мертвых востанием Твоим, многомилостиве.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *