Чин соборования поскору

Последование Святаго Елея, совершаемое поскору

Заседания Священного Синода от 25-26 декабря 2012 года

Журнал № 130

Имели суждение об утверждении «Последования Святаго Елеа, совершаемого поскору».

Справка:

Епархиальное собрание города Москвы, прошедшее 23 декабря 2011 года в Храме Христа Спасителя, в частности, постановило: «Предложить президиуму Межсоборного присутствия вынести на рассмотрение соответствующей комиссии Межсоборного присутствия вопрос о выработке объединенного чина исповеди и причастия тяжелобольных на дому, а также разумно сокращенного чина Елеосвящения (Соборования)».

В 2012 году комиссия Межсоборного присутствия по вопросам богослужения и церковного искусства подготовила проект «Последования Святаго Елеа, совершаемого поскору». В представленной пояснительной записке комиссия, в частности, отмечает:

«В соответствии с Требником, чин Елеосвящения совершается над единственным человеком, пребывающим в телесной болезни или немощи. Однако в Православной Церкви широко распространена практика совершения общего Елеосвящения над многими молящимися, в том числе здоровыми.

Практика совершения общего Елеосвящения — с однократным помазанием вместо семикратного — была широко распространена на Руси до середины XVII века. Правом совершать общее Елеосвящение обладали только архиереи и игумены важнейших монастырей. После XVII века общее Елеосвящение стало особенностью богослужения крупнейших соборов — например, Успенского собора Московского Кремля, — где это священнодействие вплоть до 1917 года совершалось раз в году, в Великий четверг. Во второй половине XX века в Русской Православной Церкви широко распространился новый обычай совершения общего Елеосвящения не только на Страстной седмице, но и на других седмицах Великого поста, причем общее Елеосвящение стало совершаться не с одним, а с семью помазаниями.

В свете сказанного допускается совершение общего Елеосвящения с прочтением всех положенных по чину Апостолов, Евангелий и молитв без сопровождения их помазаниями, но с совершением каждым из участвующих в чине иереев однократного помазания молящихся в конце последования.

При этом принимать общее Елеосвящение можно не более одного раза в год. Пастырям следует разъяснять пасомым, желающим поучаствовать сразу в нескольких Елеосвящениях подряд, что такое желание свидетельствует о непонимании содержания таинства и неверном отношении к нему».

ПОСТАНОВИЛИ:

1. Одобрить «Последование Святаго Елеа, совершаемого поскору» к употреблению в тех случаях, когда Таинство Елеосвящения необходимо совершить над больными людьми, находящимися на стационарном лечении.

2. Опубликовать упомянутое «Последование» в официальных церковных средствах массовой информации, направить в Издательство Московской Патриархии для включения в богослужебные сборники и разослать в епархии для использования.

3. Напомнить архипастырям и пастырям о необходимости разъяснять значение Таинства Елеосвящения пасомым, принимающим в нем участие, особенно когда в дни Великого Поста оно совершается в монастырях и на приходах при большом стечении молящихся, и обращать внимание последних на то, что в отсутствии появления или обострения тяжелых заболеваний и травм, участие в этом Таинстве более одного раза в год свидетельствует о неверном его понимании.

ПОСЛЕДОВАНИЕ СВЯТАГО ЕЛЕА,

совершаемое поскору

Священник, облачен в епитрахиль и поручи (аще возможно, то и в фелонь), начинает:

Благослове́н Бог наш всегда́, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в.

Ами́нь.

Святы́й Бо́же, Святы́й Кре́пкий, Святы́й Безсме́ртный, поми́луй нас.

(Читается трижды, с крестным знамением и поясным поклоном.)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Пресвята́я Тро́ице, поми́луй нас; Го́споди, очи́сти грехи́ на́ша; Влады́ко, прости́ беззако́ния на́ша; Святы́й, посети́ и исцели́ не́мощи на́ша, и́мене Твоего́ ра́ди.

Го́споди, поми́луй. (Трижды).

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

О́тче наш, И́же еси́ на Небесе́х, да святи́тся и́мя Твое́, да прии́дет Ца́рствие Твое́, да бу́дет во́ля Твоя́, я́ко на Небеси́ и на земли́. Хлеб наш насу́щный да́ждь нам днесь; и оста́ви нам до́лги на́ша, я́коже и мы оставля́ем должнико́м на́шим; и не введи́ нас во искуше́ние, но изба́ви нас от лука́ваго.

Го́споди поми́луй. (12 раз)

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Посем Аллилуиа, глас 6:

Стих 1: Го́споди, да не я́ростию Твое́ю обличи́ши мене́, ниже́ гне́вом Твои́м нака́жеши мене́.

Стих 2: Поми́луй мя, Го́споди, я́ко не́мощен есмь.

И тропарь, глас 4:

Ско́рый в заступле́нии еди́н сый, Христе́, ско́рое свы́ше покажи́ посеще́ние стра́ждущему рабу́ Твоему́ (или стра́ждущей рабе́ Твое́й), изба́ви неду́гов, и го́рьких боле́зней; воздви́гни во е́же пе́ти Тя и сла́вити непреста́нно, моли́твами Богоро́дицы, Еди́не Человеколю́бче.

Таже:

Ми́ром Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй.

О свы́шнем ми́ре и спасе́нии душ на́ших, Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй.

О ми́ре всего́ ми́ра, благостоя́нии Святы́х Бо́жиих Церкве́й и соедине́нии всех, Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй.

О Вели́ком господи́не и отце́ на́шем Святе́йшем Патриа́рсе (имя рек), и о господи́не на́шем (высо́ко-)преосвяще́ннейшем митрополи́те (или: архиепи́скопе, или: епи́скопе) имярек, честне́м пресви́терстве, во Христе́ диа́констве, и о всем при́чте и лю́дех, Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй.

О е́же благослови́тися еле́ю сему́ си́лою и де́йством и наи́тием Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй.

О рабе́ Бо́жии (или: о рабе́ Бо́жией) имярек, и о е́же в Бо́зе посеще́нии его́ (или: ея́), и е́же приити́ на него́ (или: на ню) благода́ти Свята́го Ду́ха, Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй.

О е́же изба́витися ему́ же (или: ей же) и нам от вся́кия ско́рби, гне́ва и ну́жды, Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй.

Заступи́, спаси́, поми́луй, и сохрани́ его́ (или: ю́) и нас, Бо́же, Твое́ю благода́тию.

Го́споди, поми́луй.

Пресвяту́ю, Пречи́стую, Преблагослове́нную, Сла́вную Влады́чицу на́шу Богоро́дицу и Присноде́ву Мари́ю, со все́ми святы́ми помяну́вше, са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Христу́ Бо́гу предади́м.

Тебе́, Го́споди.

И абие иерей влагает вино (или воду) в елей, благословляет его и глаголет молитву:

Го́споди, ми́лостию и щедро́тами Твои́ми исцеля́яй сокруше́ния душ и теле́с на́ших; Сам Влады́ко, освяти́ еле́й сей, я́коже бы́ти помазу́ющимся от него́ во исцеле́ние, и в премене́ние вся́кия стра́сти, скве́рны пло́ти и ду́ха, и вся́каго зла; да и в сем просла́вится Твое́ Пресвято́е и́мя, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.

Таже:

Во́нмем. Мир всем.

И ду́хови твоему́.

Прему́дрость.

Проки́мен, глас 1: Бу́ди, Го́споди, ми́лость Твоя́ на нас, я́коже упова́хом на Тя.

Стих: Ра́дуйтеся пра́веднии о Го́споде, пра́вым подоба́ет похвала́.

Прему́дрость.

Собо́рнаго посла́ния Иа́ковля чте́ние (зачало 57)

Во́нмем.

Бра́тие, о́браз примии́те злострада́ния и долготерпе́ния, проро́ки, и́же глаго́лаша и́менем Госпо́дним. Се блажи́м терпя́щия: терпе́ние И́овле слы́шасте, и кончи́ну Госпо́дню ви́десте, я́ко многоми́лостив есть Госпо́дь, и щедр. Пре́жде же всех, бра́тия моя́, не клени́теся ни не́бом, ни земле́ю, ни ино́ю ко́ею кля́твою. Бу́ди же вам, е́же ей, ей, и е́же ни, ни: да не в лицеме́рие впаде́те. Злостра́ждет ли кто в вас: да моли́тву де́ет. Благоду́шствует ли кто: да пое́т. Боли́т ли кто в вас: да призове́т пресви́теры церко́вныя. И да моли́тву сотворя́т над ним, помаза́вше его́ еле́ем во и́мя Госпо́дне. И моли́тва ве́ры спасе́т боля́щаго. И воздви́гнет его́ Госпо́дь, и а́ще грехи́ бу́дет сотвори́л, отпу́стятся ему́. Испове́дайте у́бо друг дру́гу согреше́ния, и моли́теся друг за дру́га, я́ко да исцеле́ете: мно́го бо мо́жет моли́тва пра́веднаго поспешеству́ема.

Аллилуиа, глас 8:

Стих: Ми́лость и суд воспою́ Тебе́, Го́споди.

Прему́дрость, про́сти. Услы́шим свята́го Ева́нгелия.

Мир всем.

И ду́хови твоему́.

От Ма́рка свята́го Ева́нгелия чте́ние (зачало 23).

Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.

Во́нмем.

Во вре́мя о́но, призва́ Иису́с обана́десяте, и нача́т их посыла́ти два два: и дая́ше им власть над ду́хи нечи́стыми. И запове́да им, да ничесо́же во́зьмут на путь, то́кмо жезл еди́н: ни пи́ры, ни хле́ба, ни при по́ясе ме́ди: Но обуве́ни в санда́лия, и не облачи́тися в две ри́зе. И глаго́лаше им: иде́же а́ще вни́дете в дом, ту пребыва́йте, до́ндеже изы́дете отту́ду. И ели́цы а́ще не прии́мут вы, ниже́ послу́шают вас, исходя́ще отту́ду, оттряси́те прах, и́же под нога́ми ва́шими, во свиде́тельство им. Ами́нь глаго́лю вам: отра́днее бу́дет Содо́мом и Гомо́рром в день су́дный, не́же гра́ду тому́. И изше́дше пропове́даху, да пока́ются: и бе́сы мно́ги изгоня́ху. И ма́заху ма́слом мно́ги неду́жныя, и исцелева́ху.

Сла́ва Тебе́, Го́споди, сла́ва Тебе́.

И ектения:

Поми́луй нас, Бо́же, по вели́цей ми́лости Твое́й, мо́лим Ти ся, услы́ши и поми́луй.

Го́споди, поми́луй, трижды.

Еще́ мо́лимся о ми́лости, жи́зни, ми́ре, здра́вии, спасе́нии, посеще́нии и оставле́нии грехо́в раба́ Бо́жия (или: рабы́ Бо́жией), имярек.

Го́споди, поми́луй, трижды.

О е́же прости́тися ему́ (или: ей) вся́кому согреше́нию, во́льному и нево́льному, Го́споду помо́лимся.

Го́споди, поми́луй, трижды.

Я́ко ми́лостив и человеколю́бец Бог еси́, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́, и Сы́ну, и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в.

Ами́нь.

И молитва:

Влады́ко Вседержи́телю, Святы́й Царю́, наказу́яй и не умерщвля́яй, утвержда́яй низпа́дающия, и возводя́й низве́рженныя, теле́сныя ско́рби исправля́яй челове́ков; мо́лимся Тебе́, Бо́же наш, я́ко да наведе́ши ми́лость Твою́ на еле́й сей, и на помазу́ющияся от него́ во и́мя Твое́: да бу́дет им во исцеле́ние души́ же и те́ла, и во очище́ние и измене́ние вся́кия стра́сти, и вся́каго неду́га, и я́зи, и вся́кия скве́рны пло́ти и ду́ха. Ей, Го́споди, враче́бную Твою́ си́лу с Небесе́ низпосли́, прикосни́ся телеси́, угаси́ огне́вицу, укроти́ страсть, и вся́кую не́мощь тая́щуюся. Бу́ди врач раба́ Твоего́ (или: рабы́ Твоея́) имярек, воздви́гни его́ (или: ю́) от одра́ боле́зненнаго и от ло́жа озлобле́ния це́ла и всесоверше́нна (или: це́лу и всесоверше́нну), да́руй его́ (или: ю́) Це́ркви Твое́й благоугожда́юща и творя́ща (или: благоугожда́ющу и творя́щу) во́лю Твою́.

Твое́ бо есть, е́же ми́ловати и спаса́ти ны, Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, ны́не и при́сно, и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

И по молитве вземлет иерей стручец и, омочив и во святый елей, помазует болящаго крестообразно: на челе, на ноздрях, на ланитех, на устех, на персех, на руках на обе стране, глаголя молитву сию:

О́тче Святы́й, Врачу́ душ и теле́с, посла́вый Единоро́днаго Твоего́ Сы́на, Го́спода на́шего Иису́са Христа́, вся́кий неду́г исцеля́ющаго и от сме́рти избавля́ющаго, исцели́ и раба́ Твоего́ (или: рабу́ Твою́) имярек, от обдержа́щия его́ (или: ю́) теле́сныя и душе́вныя не́мощи, и оживотвори́ его́ (или: ю́) благода́тию Христа́ Твоего́. Моли́твами Пресвяты́я Влады́чицы на́шея Богоро́дицы, и Присноде́вы Мари́и: предста́тельствы честны́х Небе́сных Сил безпло́тных: си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́: честна́го сла́внаго проро́ка, Предте́чи и Крести́теля Иоа́нна: святы́х сла́вных и всехва́льных апо́столов: святы́х сла́вных, и добропобе́дных му́чеников: преподо́бных и богоно́сных оте́ц на́ших: святы́х и исцели́телей безсре́бренников, Космы́ и Дамиа́на, Ки́ра и Иоа́нна, Пантелеи́мона и Ермола́я, Сампсо́на и Диоми́да, Фо́тия и Аники́ты: святы́х и пра́ведных богооте́ц Иоаки́ма и А́нны: и всех святы́х.

Я́ко Ты еси́ Исто́чник исцеле́ний, Бо́же наш, и Тебе́ сла́ву возсыла́ем, со Единоро́дным Твои́м Сы́ном, и Единосу́щным Твои́м Ду́хом, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

По скончании же помазания иерей, взем святое Евангелие, и разгнув е, возлагает писмены на главе больнаго, и глаголет молитву сию:

Царю́ Святы́й, благоутро́бне и многоми́лостиве Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не и Сло́ве Бо́га Жива́го, не хотя́й сме́рти гре́шнаго, но я́ко обрати́тися, и жи́ву бы́ти ему́. Не полага́ю ру́ку мою́ гре́шную на главу́ прише́дшаго (или: прише́дшия) к Тебе́ во гресе́х, и прося́щаго (или: прося́щия) у Тебе́ на́ми оставле́ние грехо́в; но Твою́ ру́ку кре́пкую и си́льную, я́же во свято́м Ева́нгелии сем, е́же держу́ на главе́ раба́ Твоего́ (или: рабы́ Твоея́) имярек: и молю́ся Ти, и прошу́ ми́лостивное и непамятозло́бное человеколю́бие Твое́, Бо́же, Спаси́телю наш, проро́ком Твои́м Нафа́ном пока́явшемуся Дави́ду о свои́х согреше́ниих оставле́ние дарова́вый, и Манасси́ину е́же о покая́нии моли́тву прие́мый: Сам и раба́ Твоего́ (или: рабу́ Твою́) имярек, ка́ющагося (или: ка́ющуюся) о свои́х си согреше́ниих, приими́ обы́чным Твои́м человеколю́бием, презира́яй вся его́ (или: ея́) прегреше́ния.

Ты бо еси́ Бог наш, И́же и седмьдеся́т крат седмери́цею оставля́ти повеле́вый па́дающим в грехи́: зане́ я́ко вели́чество Твое́, та́ко и ми́лость Твоя́, и Тебе́ подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Снемше же Евангелие с главы больнаго, дает целовати е.

И начинает чин, егда случится вскоре вельми больному дати Причастие. Аще же ни:

Сла́ва Отцу́ и Сы́ну и Свято́му Ду́ху, и ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Го́споди, поми́луй (трижды) Благослови́.

И отпуст:

Христо́с и́стинный Бог наш, моли́твами Пречи́стыя Своея́ Ма́тере; си́лою Честна́го и Животворя́щаго Креста́; свята́го сла́внаго и всехва́льнаго апо́стола Иа́кова, бра́та Бо́жия и пе́рваго архиере́а Иерусали́мскаго, и всех святы́х, поми́лует и спасе́т нас, я́ко благ и Человеколю́бец.

Назад к списку

Москва, 26 декабря, 2012 года

«В отсутствии появления или обострения тяжелых заболеваний и травм, участие в Таинстве более одного раза в год свидетельствует о неверном его понимании», — постановил Священный Синод Русской Православной Церкви, утвердив 26 декабря года «Последование Святаго Елеа, совершаемого поскору».

Чин следует использовать «в тех случаях, когда Таинство Елеосвящения необходимо совершить над больными людьми, находящимися на стационарном лечении», — отмечетеся в журнале Священного Синода № 130.

Священный Синод подчеркнул, что пастырям необходимо разъяснять значение этого Таинства людям, принимающим в нем участие. В настоящее время в Православной Церкви широко распространено совершение общего Елеосвящения над многими молящимися, в том числе здоровыми, тогда как «в соответствии с Требником, чин Елеосвящения совершается над единственным человеком, пребывающим в телесной болезни или немощи».

«Практика совершения общего Елеосвящения — с однократным помазанием вместо семикратного — была широко распространена на Руси до середины XVII века. Правом совершать общее Елеосвящение обладали только архиереи и игумены важнейших монастырей. После XVII века общее Елеосвящение стало особенностью богослужения крупнейших соборов — например, Успенского собора Московского Кремля, — где это священнодействие вплоть до 1917 года совершалось раз в году, в Великий четверг. Во второй половине XX века в Русской Православной Церкви широко распространился новый обычай совершения общего Елеосвящения не только на Страстной седмице, но и на других седмицах Великого поста, причем общее Елеосвящение стало совершаться не с одним, а с семью помазаниями», — поясняет Священный Синод.

Учитывая этот исторический контекст, члены Синода благословили «совершение общего Елеосвящения с прочтением всех положенных по чину Апостолов, Евангелий и молитв без сопровождения их помазаниями, но с совершением каждым из участвующих в чине иереев однократного помазания молящихся в конце последования». При этом принимать общее Елеосвящение можно не более одного раза в год.

«Последование Святаго Елеа, совершаемого поскору» создано комиссией Межсоборного присутствия по вопросам богослужения и церковного искусства во исполнение постановления Епархиального собрания города Москвы, прошедшего 23 декабря 2011 года в Храме Христа Спасителя.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *