Каноны и акафисты на каждый день седмицы
Тропарь Креста, глас 1:
Спаси́, Го́споди, лю́ди Твоя́, / и благослови́ достоя́ние Твое́, / побе́ды на сопроти́вныя да́руя, / и Твое́ сохраня́я Кресто́м Твои́м жи́тельство.
Канон, творение Григория Синаита, глас 4.
Песнь 1.
Ирмос: Отве́рзу уста́ моя́, / и напо́лнятся Ду́ха, / и сло́во отры́гну Цари́це Ма́тери, / и явлю́ся, све́тло торжеству́я, / и воспою́, ра́дуяся, Тоя́ чудеса́.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте всеси́льне, апо́столов похвала́, / преподо́бных утвержде́ние, и ве́рных зна́мение, / и иера́рхов и му́чеников сла́ва, / побе́да и утвержде́ние всех хва́лящих тя.
Кре́сте всечестны́й, четвероконе́чная си́ла, / апо́столов благоле́пие, и му́чеников кре́пость, / немощны́х здра́вие показа́лся еси́, / ме́ртвым воскресе́ние, па́дающим воздви́жение.
Слава: Кре́сте, ты ми си́ла бу́ди, кре́пость и держа́ва, / изба́витель и предра́тник на борю́щия мя, / щит и храни́тель, побе́да и утвержде́ние мое́, / при́сно соблюда́я мя и покрыва́я.
И ныне: На Кре́сте, Всенепоро́чная, Твоего́ Сы́на я́ко узре́ла еси́, / ору́жие ско́рбное утро́бу Твою́ растерза́, / и восклица́ла еси́ рыда́ющи в боле́зни, / но а́бие просла́вила еси́ Креста́ си́лу.
Песнь 3.
Ирмос: Твоя́ песносло́вцы, Богоро́дице, / живы́й и незави́стный исто́чниче, / лик Себе́ совоку́пльшия духо́вно, утверди́, / в Боже́ственней Твое́й сла́ве / венце́в сла́вы сподо́би.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте, преподо́бных ору́жие, обою́дный меч Христо́в, / ве́рных удобре́ние, боля́щих исцеле́ние и заступле́ние, / и воздви́жение уме́рших, Всече́стне.
Кре́сте, основа́ние благоче́стия, / бесо́м показа́лся еси́ губи́тель, Це́рквам благоле́пие, / нечести́вым поги́бель, враго́м посрамле́ние на день су́дный.
Слава: Кре́сте живоно́сный, / ты ми бу́ди кре́пость и побе́да, и щит, / и стена́ нера́туема, бесо́м отгна́ние, / и помысло́м погаше́ние, и ума́ моего́ сохране́ние.
И ныне: Распя́тие поно́сное, Де́во Влады́чице, Твой Сын претерпе́л есть, и сме́рть неподо́бную. / Но возне́сся, низве́рже проти́вныя вра́жия си́лы, я́ко безсме́ртен.
Го́споди, поми́луй, трижды.
Седален, глас 8.
Прообража́ше та́йне дре́вле Иису́с Нави́н Креста́ о́браз, / егда́ ру́це простре́ крестови́дне, Спа́се мой, / и ста со́лнце, до́ндеже враги́ низложи́, противостоя́щия Ти, Бо́гу; / ны́не же за́йде, на Кресте́ Тя зря, / и, держа́ву сме́ртную разруши́в, / весь мир совоздви́гл еси́.
Песнь 4.
Ирмос: Седя́й в сла́ве на Престо́ле Божества́, / во о́блаце ле́гце, / прии́де Иису́с Пребоже́ственный, / нетле́нною дла́нию, и спасе́ зову́щия: / сла́ва, Христе́, си́ле Твое́й.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Четвероконе́чный сый мир, / и я́ко триобою́дный меч, нача́ла тьмы сече́ши, / на́ми вообража́емь, Кре́сте, ору́жие вели́кое Христо́во, / и непобеди́мое победи́тельство всеси́льное.
Твоя́ высота́, Живоно́сне Кре́сте, возду́шнаго кня́зя бие́т, / и глубина́ всея́ бе́здны закала́ет зми́я, / широту́ па́ки вообража́ет, / низлага́я мирска́го кня́зя кре́постию Твое́ю.
Слава: Возне́сся сопривле́кл еси́ па́дшия, / воздви́гл еси́ естество́ земно́е, / Престо́лу Бо́жию спросла́вился еси́, Кре́сте, / высото́ вели́кая, мирски́й мо́сте, / ду́шу мою́ от страсте́й глубины́ вознеси́ вско́ре.
И ныне: Крестообра́зно, Пречи́стая Отрокови́це Богоро́дице, / дла́ни Твои́ распросте́рши ко и́же на Кресте́ Воздви́женному, / и моли́твы, Де́во, ны́не принеси́, / за всех ве́рно моля́щихся Тебе́.
Песнь 5.
Ирмос: Ужасо́шася вся́ческая / о Боже́ственней сла́ве Твое́й: / Ты бо, Неискусобра́чная Де́во, / име́ла еси́ во утро́бе над все́ми Бо́га / и родила́ еси́ Безле́тнаго Сы́на, / всем воспева́ющим Тя / мир подава́ющая.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте, небе́сная ле́ствице святы́ни, степе́нем наста́вниче, / Христо́ва высота́ и сла́ва еси́, / Бо́жий о́браз назнамена́телен миру, / неви́димому же и ви́димому, единоче́стне.
Кре́сте, о́бразе неиспи́санный си́лою, / освяще́ние вода́м, очище́ние возду́ху, / освяще́ние и просвеще́ние вся́кому, му́жества зна́мение, / и Христо́в ски́птр непрело́жный, проти́вныя в зе́млю попира́я.
Слава: Кре́сте всеси́льне, / злочести́выя низложи́ враги́, ненави́дящия и ху́лящия тя безу́мно, / язы́ки попали́ и угаси́ шата́ния их. / О Кре́сте всесвяты́й и Христоно́сный, / сохрани́ нас держа́вою Твое́ю.
И ныне: Всех Цари́це Влады́чице, ски́птром Рождества́ Твоего́ / разруши́, Деви́це, воста́ние ху́лящих кре́стную си́лу. / Даждь кре́пость и очище́ние, / побе́ду и по́мощь ве́рным лю́дем Твои́м.
Песнь 6.
Ирмос: Боже́ственное сие́ и всечестно́е / соверша́юще пра́зднество, / Богому́дрии, Богома́тере, / прииди́те, рука́ми воспле́щим, / от Нея́ ро́ждшагося Бо́га сла́вим.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кре́сте всех воскресе́ние, / Крест па́дших исправле́ние, / страсте́й умерщвле́ние и пло́ти пригвожде́ние, / Крест душа́м сла́ва и свет ве́чный.
Крест враго́в губи́тель, / Крест злочести́вых я́зва и плене́ние, и ве́рных держа́ва, / благочести́вых храни́тель и бесо́в отгони́тель.
Слава: Крест страсте́й па́губа, / Крест помысло́в отгна́ние, / Крест сокруше́ние язы́ческо искуси́тельно / и духово́м показа́ся лови́тельство.
И ныне: Крест воздви́жется и па́дают духо́в возду́шных чи́нове, / Крест снизхо́дит, и нечести́вии вси ужаса́ются, / я́ко мо́лнию ви́дяще кре́стную си́лу.
Го́споди, поми́луй, трижды. Сла́ва, и ны́не:
Кондак, глас 4.
Вознесы́йся на Крест во́лею, / тезоимени́тому Твоему́ но́вому жи́тельству / щедро́ты Твоя́ да́руй, Христе́ Бо́же, / возвесели́ нас си́лою Твое́ю, / побе́ды дая́ нам на сопоста́ты, / посо́бие иму́щим Твое́ oру́жие ми́ра, / непобеди́мую побе́ду.
Икос:
И́же до тре́тияго Небесе́ восхище́н бысть в рай / и глаго́лы слы́шав неизрече́нныя и Боже́ственныя, / и́хже не леть язы́ки глаго́лати, / что Гала́том пи́шет, я́ко рачи́телие Писа́ний прочто́сте и позна́сте: / мне, глаго́лет, хвали́тися да не бу́дет, то́кмо во еди́ном Кресте́ Госпо́дни, / на не́мже, страда́в, уби́ стра́сти. / Того́ у́бо и мы изве́стно держи́м, Крест Госпо́день, хвалу́ вси: / есть бо нам спаси́тельное сие́ Дре́во / oру́жие ми́ра, непобеди́мая побе́да.
Песнь 7.
Ирмос: Не послужи́ша тва́ри Богому́дрии, / па́че Созда́вшаго, / но о́гненное преще́ние му́жески попра́вше, / ра́довахуся, пою́ще: / препе́тый отце́в Госпо́дь и Бог благослове́н еси́.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Неразде́льную Тро́ицу и неслия́нну, / естество́ еди́нством благосло́вим, / Отца́ нерожде́нна, и рожде́нна Сы́на, / и Свята́го исходи́тельнаго Боже́ственнаго Ду́ха, пе́сньми пою́ще: / благослове́н Бог оте́ц на́ших.
Незаходи́тельными мо́лниями Твои́ми, Триипоста́сне, / на́ша озари́ у́мныя о́чи, / добро́ту Твою́, Трисве́тне, пресу́щественную зре́ти, / я́же челове́ком недове́домая и непристу́пная А́нгелом.
Слава: Луча́ми све́та Твоего́ / па́дшую мою́ ду́шу возведи́ от глубины́, / благи́й Бо́же, препе́тый и всеси́льный, / попо́лзшуюся от све́та благода́тнаго и во тьму воглу́бльшуюся.
И ныне: Крестообра́зно просте́рши ру́це, Чи́стая, / к распросте́ршему свои́ ру́це на Дре́ве Кре́стнем, / и возне́сшему естество́ на́ше, и умертви́вшему вражде́бныя полки́, / моля́щи не преста́й.
Песнь 8.
Ирмос: О́троки благочести́выя в пещи́ / Рождество́ Богоро́дично спасло́ есть, / тогда́ у́бо образу́емое, / ны́не же де́йствуемое, / вселе́нную всю воздвиза́ет пе́ти Тебе́: / Го́спода по́йте дела́ / и превозноси́те Его́ во вся ве́ки.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Высота́ Христо́вых страсте́й и лук, и ору́жие, и меч, / ору́жие непосты́дное, и си́ла непобеди́мая, / Христо́во подно́жие и победи́тельство на враги́, / зна́мения Ца́рствия, ски́птре ве́рных, / показа́лся еси́, Кре́сте победоно́сне.
Воздви́гл еси́ на́ше па́дшее естество́, Христо́м распе́ншимся, совозста́вив; / высото́ Боже́ственная, глубино́ неизглаго́ланная, / Христо́во ты еси́ зна́мение, Кре́сте пребога́те, и широта́ безме́рная, / и зна́мение непостижи́мыя Тро́ицы, жизноно́сче.
Слава: Устна́ми, душе́ю же и се́рдцем Крест Госпо́день лобыза́юще, / прииди́те ны́не вознесе́м вси и возвели́чим, / покланя́ющеся рцем вку́пе, песнь пречи́стую, вопию́ще: / pа́дуйся, вели́кое бога́тство, Кре́сте, церко́вное украше́ние.
И ныне: Дре́во жи́зни и спасе́ния, / Дре́во безсме́ртия, Дре́во ра́зума, / Дре́во трилюбе́зно, нетле́нно и неизнуря́емо, / Крест трисоста́вный, честно́е Дре́во, / Тро́ицы бо но́сит Триипоста́сныя о́браз.
Песнь 9.
Ирмос: Всяк земноро́дный / да взыгра́ется, Ду́хом просвеща́емь, / да торжеству́ет же Безпло́тных умо́в естество́, / почита́ющее свяще́нное торжество́ Богома́тере, / и да вопие́т: / ра́дуйся, Всеблаже́нная, / Богоро́дице Чи́стая Присноде́во.
Припев: Сла́ва, Го́споди, Кресту́ Твоему́ Честно́му.
Кто слы́шана сотвори́т, я́коже пи́шется, де́йствия твоя́, миролюбе́зный Кре́сте, / си́лы и чудеса́, уме́ршим воста́ние; / и мир весь совозне́сл еси́, вознесы́йся к Бо́гу многожела́емый.
Утвержде́ние ве́рным Крест треблаже́нный, / зна́мение и похвала́, Дре́во всеси́льное, / Крест Христо́в вели́кий и соверше́нный, / апо́столом похвала́, преподо́бным утвержде́ние / и му́чеником кре́пость и держа́ва, / ве́рным побе́да и похвала́.
Слава: Ра́дуйся, Кре́сте, о́бразе неопи́санный и многоимени́тый, / Дре́во требога́тное, стра́шно же и всеблаже́нно; / ра́дуйся, Кре́сте всесвяты́й и всеси́льный; / ра́дуйся, храни́телю жи́зни на́шея, / Госпо́день Кре́сте многопе́тый.
И ныне: Кре́сте Честны́й, храни́тель души́ и те́ла бу́ди ми, / о́бразом свои́м бе́сы низлага́я, враги́ отгоня́я, стра́сти упраждня́я, / и благослове́ние да́руя ми, и жизнь и си́лу, / соде́йствием Свята́го Ду́ха, и честны́ми Пречи́стыя мольба́ми.
Светилен, глас 2.
Крест храни́тель всея́ вселе́нныя, / Крест красота́ Це́ркве, / Крест царе́й держа́ва, / Крест ве́рных утвержде́ние, / Крест А́нгелов сла́ва и де́монов я́зва.
Слава, и ныне, Крестобогородичен:
У Креста́ предстоя́щи, Тя безсе́менно Ро́ждшая, / и рыда́ющи вопия́ше: / увы́, сладча́йшее Ча́до, / ка́ко заше́л еси́ от о́чию Мое́ю; / ка́ко в ме́ртвых вмени́лся еси́.
Молитва Честному и Животворящему Кресту:
Го́споди Иису́се Христе́, Сы́не Бо́га жива́го, Тво́рче не́ба и земли́, Спаси́телю мира, се аз, недосто́йный и па́че всех грешне́йший, смире́нно коле́на се́рдца моего́ пред сла́вою вели́чества Твоего́ преклоня́я, воспева́ю и велича́ю безме́рное страда́ние Твое́, и благодаре́ние Тебе́, Царю́ всех и Бо́гу приношу́, я́ко благоизво́лил еси́ сни́ти с небе́снаго Престо́ла Твоего́ и воплоти́тися от Пречи́стыя Де́вы Мари́и, ра́ди спасе́ния челове́ческаго; безпло́тен сый, плотско́е естество́ Божеству́ совокупля́я; бога́т сый, во́лею обнища́л еси́, да челове́ка во Ца́рствии Твое́м обогати́ши; труды́ и вся́кия челове́ческия беды́, я́ко челове́к, на Себе́ поне́сл еси́, да всем во вся́ких печа́лех и ну́ждах посо́бствуеши; четы́редесять дней пости́выйся, всем к воздержа́нию путь показа́л еси́; мно́жицею от лука́вых искуше́н был еси́, всех от искуше́ний вся́ких избавля́я. Вем, всеси́льный Влады́ко, я́ко вся сия́ Тебе́ непотре́бна бы́ша, но челове́ческаго ра́ди спасе́ния вся претерпе́л еси́: пре́дан был еси́ за три́десять сре́бреник, да челове́ка иску́пиши от лю́тыя рабо́ты вра́жия; от неми́лостивых Иуде́й, я́ко незло́бивый а́гнец, похище́н был еси́, род челове́ческий от поглоще́ния во́лка мы́сленнаго исторга́я; на суди́щи пред А́нною и Каиа́фою предста́л еси́, всех от осужде́ния огня́ ве́чнаго отводя́; свя́зан, пору́ган, оплева́н, от ло́жных свиде́телей оклевета́н и на поно́сную смерть осужде́н, челове́ка от вся́кия напа́сти, муче́ния и от ве́чныя сме́рти свобожда́я; Пила́ту, нико́его зла соде́явый, пре́дан был еси́ и ко И́роду по́слан, и па́ки пору́ган, челове́ка от зла́го обстоя́ния и от поруга́ний вра́жиих избавля́я. Что у́бо возда́м Тебе́, Влады́ко Человеколю́бче, о всех, я́же претерпел еси́ мене́ ра́ди гре́шнаго? Не вем. Ду́ша бо и те́ло, и вся блага́я от Тебе́ суть, и вся моя́ Твоя́ суть, и аз Твой есмь; то́чию на безчи́сленное Твое́ милосе́рдие, благоутро́бне Го́споди, наде́яся, пою́ Твое́ неизрече́нное долготерпе́ние, велича́ю неисповеди́мое смотре́ние Твое́, сла́влю Твою́ безме́рную ми́лость, и́миже преклони́лся еси́ мене́ ра́ди осужде́ннаго, да аз оправда́н бу́ду. К столпу́, Спа́се, привя́зан и без ми́лости бие́н, ми́лостив сый, разреши́ мя, молю́ся, от грехо́в мои́х; те́рнием венча́н, души́ моея́ грехо́вное те́рние искорени́; тро́стию бие́н по главе́, сокруши́ главу́ зми́я, уязвля́ющаго мя жа́лом греха́; в багря́ну ри́зу оболче́н и мучи́телем пре́дан, просвети́ ми, Царю́ Пресвяты́й, одея́ние душе́вное, да вни́ду в черто́г Твой всекра́сный; с разбо́йники вмене́н и Крест на ра́му Свое́ю понесы́й, разбо́йника врага́, и́щущаго ду́шу мою́ уби́ти, Твои́м Кресто́м прожени́. Вем Тя, Иису́се долготерпели́ве, лю́те уя́звленнаго; от верху́ главы́ Твоея́ святы́я, да́же до стопы́ ножны́я, не бе в Тебе́ ме́ста це́ла. Что же возглаго́лю о неизрече́нном человеколю́бии Твое́м, Христе́ Спаси́телю? То́чию в сокруше́нии се́рдца моего́, покланя́яся Твои́м Пречи́стым страсте́м и вселюбе́зно ты́я лобыза́я, вопию́: поми́луй мя, гре́шнаго. На Кресте́ пригвозди́тися изво́ливый, пригвозди́ за́поведем Твои́м се́рдце мое́; воздви́жен со Кресто́м на горе́ Голго́фе, воздви́гни мы́сли моя́ к небеси́, да всегда́ го́рняя му́дрствую; же́лчию со о́цтом напое́н, огорче́нное ми грехо́м се́рдце услади́ любо́вию Твое́ю, и жа́ждуща напо́й пото́ком сла́дости Твоея́; ру́це Свои́ пречи́стеи распростры́й на прия́тие всех, приими́ мя, гре́шнаго; но́зе пригвожде́ны име́вый, хотя́ всегда́ со гре́шники бы́ти, бу́ди со мно́ю, гре́шным, возбраня́я нога́м мои́м от вся́каго пути́ лука́ваго; се́рдце отве́рсто име́вый, яви́ мне благода́ть Свою́, гре́шному; главу́ пресвяту́ю на Кресте́ преклони́вый, услы́ши недосто́йныя моли́твы моя́. О, пречу́дная и неизме́римая глубино́ милосе́рдия, Христе́ Бо́же, за враги́ распина́тели Своя́ Бо́гу Отцу́ моли́выйся, даждь и мне, гре́шному, сию́ благода́ть, люби́ти враги́ моя́ и моли́тися за них; разбо́йнику ка́ющемуся рай отве́рзый, воззри́, Све́те мой, на мя, гре́шнаго, пода́ждь покая́ние и отве́рзи ми две́ри ми́лости Твоея́, и помяни́ мя, недосто́йнаго, во Ца́рствии Твое́м. Наконе́ц, ду́ха Своего́ пресвята́го преда́вый в ру́це Бо́гу Отцу́, приими́, Созда́телю, дух мой во вре́мя кончи́ны моея́; со Креста́ снят и во гро́бе я́ко мертв положе́н, Спа́се, живы́й во све́те непристу́пнем, возьми́ от мене́ тя́жкое бре́мя грехо́вное, и не возгнуша́йся, Человеколю́бче, всели́тися во гроб се́рдца моего́ недосто́йнаго, на умерщвле́ние моего́ плотска́го мудрова́ния; я́ко да не ктому́ себе́, бре́нное созда́ние Твое́, но Тебе́, Го́сподеви и Бо́гу моему́ живы́й, Твои́м, о Всемилости́ве, благоутро́бием, слодо́блюся ви́дети Тебе́, Созда́теля и Спаси́теля моего́, за прия́тие сме́рти кре́стныя, сла́вою и че́стию венча́ннаго, во све́те неприкоснове́нныя Твоея́ сла́вы; иде́же со Безнача́льным Твои́м Отце́м, и со Пресвяты́м, и Благи́м, и Животворя́щим и Единосу́щным Твои́м Ду́хом ца́рствуеши пре́жде век, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в, ами́нь.
Праздник происхождения Честнаго и Животворящего Креста Господня восходит к глубокой древности, к первым временам Церкви. Празднуем 14 августа (1 августа – по старому стилю).
——————————————————————
Общее начало и конец всем канонам →
Порядок чтения по уставу
——————————————————————
Тропарь, глас 1-й
Спаси Господи люди Своя, и благослови достояние Свое, победы державе нашей на сопротивныя даруй, и Своя сохраняя Крестом люди.
Канон, глас 4-й
Песнь 1. Ирмос
Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся тоя чудеса.
Запев: Слава Господи Кресту Твоему Честному (поклон).
Кресте всесильне, апостолом похвала, преподобным утвержение, и верным знамение, иерархом и мучеником слава, победа и утвержение всем хвалящим Тя.
Запев. Кресте Всечестныи, четвероконечная сила, апостолом благолепие, и мучеником крепость, немощным здравие показася, мертвым воскресение, падающим воздвижение.
Слава. Кресте Ты ми сила буди, крепость и держава, избавитель и предратник на борющыя мя, щит и хранитель, победа и утвержение мое, присно соблюдающи мя и покрывающи.
И ныне. Богородичен. На Кресте Всенепорочная Своего Сына яко узре, оружие скорбное утробу Твою растерза, и восклицала еси рыдающи в болезни, но абие прославила еси Креста силу.
Катавасия. Сохрани от бед рабы Своя, силою Честнаго Креста Твоего Милостиве, яко усердно к Тебе прибегаем к милостивому Избавителю и всех Владыце Господу Исусу (поклон). Господи помилуй (3 раза с поклонами).
Песнь 3. Ирмос
Твоя певцы Богородице, живыи нетления источниче, лик Себе совокупльши духовен утверди. И в божественей Ти славе, венцем славы сподоби.
Запев. Кресте преподобным оружие, обоюдныи мечь Христов, верным удобрение, болящим исцеление и заступление, и воздвижение умершим всечестне.
Запев. Кресте основание благочестия, бесом показася губитель, и Церквам благолепие, нечестивым погибель, врагом посрамление в день Судныи.
Слава. Кресте Живоносныи, Ты ми буди крепость, и победа и щит и стена нератуема, бесом отгнание, и помыслом погашение, и ума моего сохранение.
И ныне. Богородичен. Распятие поносное Дево Владычице, Твой Сын претерпел есть, и смерть неподобную, но вознесеся, низверже противныя вражия силы, яко безсмертен. Катавасия.
Слава, и ныне. Седален, глас 8-й. Проначерташе тайно древле временем, Исус Наввин Креста образ, яко же руце простре крестообразно Спасе мой, и ста солнечное течение, дондеже враги погуби, противящыяся Тебе Богу. Тем же зайде на Кресте Тя зря, и доле державу смерти разорив, и ада связал еси.
Слава, и ныне, той же.
Песнь 4. Ирмос
Седяи во славе на Престоле божествене, на облаце легце, прииде Исус пребожественыи, от пречистыя Девы, и спасе вопиющыя, слава Христе силе Твоей.
Запев. Четвероконечныи сыи мир, и яко триобоюдныи мечь, начала тме сечеши, нами воображаемь, Кресте оружие великое Христово, и непобедимое победительство всесильное.
Запев. Твоя высота живоносне Кресте, воздушнаго князя биет, и глубина всея бездны закалает змия, широту паки воображает, низлагая мирскаго князя, крепостию Твоею.
Слава. Вознесеся сопривлекл еси падшыяся, воздвигл еси естество земное, Престолу Божию спрославился еси, Кресте высото великая, мирскии мосте, душу мою от страстей глубины вознеси вскоре.
И ныне. Богородичен. Крестообразно пречистая Отроковице Богородице, длани Свои распростерши, ко иже на Кресте воздвиженому, и молитвы Дево ныне принеси, за всех верно молящихся Тебе. Катавасия.
Песнь 5. Ирмос
Удивишася всяческая, о божественей славе Твоей, Ты бо браконеискусимая Девице, прият во утробе надо всеми сущаго Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающа.
Запев. Кресте, небесная лествице святыни, степенем наставниче, Христова высота и слава еси, Божии образ назнаменателен миру, невидимому же и видимому единочестне.
Запев. Кресте, образе не исписанныи силою, освящение водам, очищение воздуху, освящение и просвещение всякому, мужества знамение, и Христов скипетр непреложныи, противныя в землю попирая.
Слава. Кресте всесильне, злочестивыя низложи враги, ненавидящыя и хулящыя Тя безумно, языки попали, и угаси шатания их. О, Кресте Всесвятыи и Христоносныи, сохрани нас державою Своею.
И ныне. Богородичен. Всех Царице Владычице, скипетром рожества Твоего, разруши Девице востание, хулящих крестную силу. Даждь крепость и очищение, победу и помощь верным Твоим. Катавасия.
Песнь 6. Ирмос
Божественое се и всечестное совершающе празднество, богомудрении Божия Матере, приидите руками восплещем, от Нея рождьшагося верою славяще.
Запев. Крест всем воскресение, Крест падшим исправление, страстем умерщвление, и плоти пригвождение. Крест душам слава, и свет вечныи.
Запев. Крест врагом губитель, Крест злочестивым язва и пленение, и верным держава, благочестивым хранитель, и бесом отгонитель.
Слава. Крест страстем пагуба, Крест помыслом отгнание, Крест сокрушение языческо искусительно, и духовом показася ловительство.
И ныне. Крест воздвижется, и падают духов воздушных чинове. Крест снисходит, и нечестивии вси ужасаются, яко молнию видяще крестную силу. Катавасия.
Слава, и ныне. Кондак, глас 4-й. Вознесыися на Крест волею, тезоименитому ныне жительству Твоему, щедроты Твоя даруй Христе Боже. Возвесели силою Своею державу нашу, победы дая ей на сопостаты, пособие имущу Твое оружие, миру непобедимую победу.
Икос. Иже до третияго Небесе восхищен бысть в Рай, и глаголы услышав божественыя неизреченныя, яже не леть есть языки человеческими глаголати. Что к галатом пишет, яко рачителем Писанию, прочтосте и разуместе: мне, рече, не буди хвалитися, токмо о Кресте Господни, на нем же страдав, уби страсти. Того убо и мы известно держимся, Креста Господня похвалы всех. Есть бо нам спасение сие древо, оружие миру непобедимая победа.
Песнь 7. Ирмос
Не послужиша твари, богомудрении паче Зиждителя, но огненое прещение мужески поправше, радовахуся поюще, препетыи иже отцем Господь и Бог благословен еси.
Запев: Пресвятая Троице Боже наш, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе.
Неразделную Троицу и неслиянную, естество единством богословим, Отца нерождена, и рождена Сына, и Святаго исходительнаго божественаго Духа песньми поюще, благословен Бог отец наших.
Запев: Пресвятая Троице Боже наш, услыши молитву раб Своих, молящихся Тебе.
Незаходительными молниями Твоими трисоставне, наши озари умныя очи, доброту Твою тресветне пресущественую зрети, яже человеком недоведомая, и неприступная Ангелом.
Слава. Лучами света Твоего, падшую ми душу возведи от глубины, благии Боже препетыи и всесильныи, поползшуюся от света благодатнаго, и во тму воглубльшуюся.
И ныне. Богородичен. Крестообразно простерши руце Чистая, к распростершему Свои руце на древе крестнем, и вознесшу естество наше, и умертвившему враждебныя полки, молящи не престай. Катавасия.
Песнь 8. Ирмос
Отроки благочестивыя в пещи, рожество Богородичо спасло есть. Тогда убо образуемо, ныне же действуемо, вселенную всю воздвиже пети, Господа воспевайте дела, и превозносите Его во веки.
Запев. Высота Христовых страстей, и лук и оружие и мечь, оружие непостыдное, и сила непобедимая, Христово подножие, и победительство на враги, знамение царьствия, скипетре верных, показася Кресте победоносне.
Запев. Воздвигл еси наше падшее естество, Христом распеншимся, и совозставив, высото божественая, глубино неизглаголанная, Христово Ты еси знамение Кресте пребогате, и широта безмерная, и знамение непостижимыя Троицы Жизноносче.
Слава. Устнами, душею же и сердцем, Крест Господень лобызающе, приидите ныне вознесем вси и возвеличим, покланяющеся рцем вкупе песнь пречистую вопиюще, радуися великое богатство Кресте, церковное украшение.
И ныне. Древо жизни и спасения, древо безсмертия, древо разума, древо трилюбезно, нетленно и неизнуряемо, Крест трисоставныи, честное древо; Троицы бо носит трисоставныя образ. Катавасия.
Песнь 9. Ирмос
Всяк земен да взыграется Духом просвещаемь, да ликовствует же безплотных умов естество, почитая святое торжество Божия Матере, и да поют, радуися преблаженная, Богородице чистая присно Дево.
Запев с поклоном. Кто слышана сотворит, яко же пишет действия Твоя миролюбезныи Кресте, силы и чюдеса, и умершим востание. И мир весь совознесл еси, вознесыися к Богу многожелаемыи.
Запев. Утвержение верным, Крест треблаженныи, знамение и похвала, древо всесильное, Крест Христов великии и совершенныи, апостолом похвала, преподобным утвержение, и мучеником крепость и держава, царем победа и похвала.
Слава. Радуися Кресте, образе неописанныи, и многоименитыи, древо требогатное, страшно же и всеблаженно. Радуися Кресте всесвятыи и всесильныи. Радуися хранителю жизни нашея, Господень Кресте многопетыи.
И ныне. Кресте Честныи, хранитель души и телу буди ми, образом своим бесы низлагая, враги отгоняя, страсти упражняя, и благословение даруя ми, и жизнь и силу, содействием Святаго Духа, и честными Пречистыя мольбами. Катавасия.
Задостойник: Владычице приими молитву раб Своих, и избави нас от всякия нужды и печали. Ты еси Богородице, оружие наше и стена. Ты еси заступнице, и к Тебе прибегаем, Тя и ныне на молитву призываем, да избавиши ны от враг наших. Возвеличим Тя вси пренепорочную Матерь Христа Бога нашего, Юже осени Дух Пресвятыи.
Отпуст: Господи Исусе Христе Сыне Божии,молитв ради пречистыя Ти Матере, силою Честнаго и Животворящего Креста и всех святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец. Аминь.
Животворящий Крест Господень
Канон Честному и Животворящему Кресту Господню, глас 4.
Песнь
Ирмос: Отверзу уста моя, и наполнятся Духа, и слово отрыгну Царице Матери, и явлюся светло торжествуя, и воспою радуяся Тоя чудеса.
Припев: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному.
Кресте всесильне, апостолов похвала, преподобных утверждение, и верных знамение, и иерархов и мучеников слава, победа и утверждение всех хвалящих тя.
Кресте всечестный, четвероконечная сила, апостолов благолепие, и мучеников крепость, немощных здравие показался еси, мертвых воскресение, падающих воздвижение.
Кресте, ты ми сила буди, крепость и держава, избавитель и предратник на борющия мя, щит и хранитель, победа и утверждение мое, присно соблюдая мя и покрывая.
Богородичен: На кресте, Всенепорочная, Твоего Сына яко узрела еси, оружие скорбное утробу Твою растерза, и восклицала еси рыдающи в болезни, но абие прославила еси Креста силу.
Песнь 3
Ирмос: Твоя песнословцы, Богородице, живый и независтный источниче, лик Себе совокупльшия, духовно утверди, в божественней Твоей славе венцев славы сподоби.
Кресте, преподобных оружие, обоюдный меч Христов, верных удобрение, болящих исцеление и заступление, и воздвижение умерших, всечестне.
Кресте, основание благочестия, бесом показался еси губитель, церквам благолепие, нечестивым погибель, врагом посрамление в день судный.
Кресте живоносный, ты ми буди крепость, и победа, и щит, и стена нератуема, бесов отгнание, и помыслов погашение, и ума моего сохранение.
Богородичен: Распятие поносное, Дево Владычице, Твой Сын претерпе, и смерть неподобную: но вознесся, низверже противныя вражия силы, яко безсмертен.
Седален, глас 8
Проображаше тайно древле Иисус Навин креста образ, егда руце простре крестовидно, Спасе мой, и ста солнце, дондеже враги низложи противостоящия Ти, Богу. Ныне же зайде, на кресте Тя зря, дондеже державу смертную разрушив, весь мир совоздвигл еси.
Песнь 4
Ирмос: Седяй в славе на престоле Божества, во облаце легце, прииде Иисус Пребожественный, нетленною дланию, и спасе зовущия: слава, Христе, силе Твоей.
Четвероконечный сый мир, и яко триобоюдный меч, начала тмы сечеши, нами воображаемь, Кресте, оружие великое Христово, и непобедимое победительство всесильное.
Твоя высота, живоносне Кресте, воздушнаго князя биет; и глубина всея бездны закалает змия, широту паки воображает, низлагая мирскаго князя крепостию твоею.
Вознесся сопривлекл еси падшия, воздвигл еси естество земное, престолу Божию прославился еси, Кресте, высото великая, мирский мосте, душу мою от страстей глубины вознеси вскоре.
Богородичен: Крестообразно, Пречистая Отроковице Богородице, длани Твоя распростерши к Воздвиженому на Кресте, и молитвы, Дево, ныне принеси, за всех верно молящихся Тебе.
Песнь 5
Ирмос: Ужасошася всяческая о божественней славе Твоей: Ты бо, неискусобрачная Дево, имела еси во утробе над всеми Бога, и родила еси безлетнаго Сына, всем воспевающим Тя мир подавающая.
Кресте, небесная лествице святыни, степенем наставниче, Христова высота и слава еси, Божий образ назнаменателен миру, невидимому же и видимому, единочестне.
Кресте, образе неисписанный силою, освящение водам, очищение воздуху, освящение и просвещение всякому, мужества знамение, и Христов скипетр непреложный показался еси, противныя в землю попирая.
Кресте всесильне, злочестивыя низложи враги, ненавидящия и хулящия тя безумно; языки попали, и угаси шатания их. О Кресте всесвятый и христоносный, сохрани нас державою твоею.
Богородичен: Всех Царице Владычице, скипетром Рождества Твоего разруши, Дево, востание хулящих крестную силу, даждь нам крепость и очищение, победу и помощь.
Песнь 6
Ирмос: Божественное сие и всечестное совершающе празднество, богомудрии, Богоматере, приидите, руками восплещим, от Нея рождшагося Бога славим.
Крест всех воскресение, Крест падших исправление, страстей умерщвление, и плоти пригвождение, Крест душам слава и свет вечный.
Крест врагов губитель, Крест злочестивых язва и пленение, и верных держава, благочестивых хранитель и бесов отгонитель.
Крест страстей пагуба, Крест помыслов отгнание, Крест сокрушение языческое искусительно и духовом показася ловительство.
Крест воздвижется, и падают духов воздушных чинове; Крест снизходит, и нечестивии вси ужасаются, яко молнию видяще крестную силу.
Кондак, глас 4
Вознесыйся на крест волею, тезоименитому Твоему новому жительству, щедроты Твоя даруй, Христе Боже; возвесели нас силою Твоею, победы дая нам на супостаты, пособие имущим Твое, оружие мира, непобедимую победу.
Икос
Иже до третияго небесе восхищен бысть в рай, и глаголы слышав неизреченныя и божественныя, ихже не леть языки (человеческими) глаголати; что галатом пишет, яко рачителие писаний прочтосте и познасте: мне, глаголет, хвалитися да не будет, токмо во едином Кресте Господни, на немже страдав уби страсти. Того убо и мы известно держим Крест Господень, хвалу вси: есть бо нам спасительное сие Древо, оружие мира, непобедимая победа.
Песнь 7
Ирмос: Не послужиша твари богомудрии паче Создавшаго, но огненное прещение мужески поправше, радовахуся поюще: препетый отцев Господь и Бог благословен еси.
Нераздельную Троицу и неслиянну, естество единством богословим, Отца нерожденна, и рожденна Сына, и Святаго исходительнаго божественнаго Духа песньми поюще: благословен Бог отец наших.
Незаходительными молниями Твоими, Триипостасне, наша озари умныя очи, доброту Твою, Трисветле, пресущественную зрети, яже человеком неведомая и неприступная ангелом.
Лучами света Твоего, падшую мою душу возведи от глубины, благий Боже, препетый и всесильный, поползшуюся от света благодатнаго, и во тму воглубльшуюся.
Богородичен: Крестообразно простерши руце, Чистая, к Распростершему Свои руце на древе крестнем, и Вознесшему естество наше, и Умертвившему враждебныя полки, молящи не престай.
Песнь 8
Ирмос: Отроки благочестивыя в пещи Рождество Богородичо спасло есть; тогда убо образуемое, ныне же действуемое, вселенную всю воздвизает пети Тебе: Господа пойте, дела, и превозносите Его во вся веки.
Высота Христовых страстей, и лук, и оружие, и меч, оружие непостыдное, и сила непобедимая, Христово подножие, и победительство на враги; знамение Царствия, скипетр верных, показался еси, Кресте победоносне.
Воздвигл еси наше падшее естество, Христом распеншимся, и совозставил; высото божественная, глубино низглаголанная, Христово ты еси знамение, Кресте пребогате, и широта безмерная, и знамение непостижимыя Троицы, жизноносче.
Устнами, душею же и сердцем Крест Господень лобызающе, приидите ныне вознесем вси и возвеличим; покланяющеся рцем вкупе песнь пречистую, вопиюще: радуйся, великое богатство, Кресте, церковное украшение.
Древо жизни и спасения, древо безсмертия, древо разума, древо трилюбезное; нетленное и неизнуряемое, Крест трисоставный, честное древо: Троицы бо носит триипостасныя образ.
Песнь 9
Ирмос: Всяк земнородный да взыграется, Духом просвещаемь, да торжествует же безплотных умов естество, почитающее священное торжество Богоматере, и да вопиет: радуйся, всеблаженная Богородице, чистая Приснодево.
Кто слышана сотворит, якоже пишет, действия твоя, миролюбезный Кресте, силы и чудеса, умерших востание. И мир весь совознесл еси, вознесыйся к Богу, многожелаемый.
Утверждение верных Крест треблаженный, знамение и похвала; древо всесильное, Крест Христов великий и совершенный, апостолов похвала, преподобных утверждение, и мучеников крепость, победа и похвала.
Радуйся, Кресте, образе неописанный и многоименитый, древо требогатное, страшное же и всеблаженное; радуйся, Кресте всесвятый и всесильный. Радуйся, хранителю жизни нашея, Господень Кресте многопетый.
Кресте честный, хранитель души и телу буди ми, образом своим бесы низлагая, враги отгоняя, страсти упраздняя, и благословение даруя ми, и жизнь, и силу, содействием Святаго Духа и честными Пречистыя мольбами.
Светилен
Крест — хранитель всея вселенныя, Крест — красота Церкве, Крест — верных утверждение, Крест — ангелов слава, и демонов язва. (трижды)
Припевы к тропарям канонов на утрене
Богослужебный Устав предполагает, что пение канона на утрене в течение всего года (за исключением Страстной и Светлой седмиц) сопровождается песнями Священного Писания. Существует три редакции библейских песней (помещаются в Ирмологии): праздничная («Поем Господеви…»), будничная («Господеви поем…») и великопостная. Однако в обиходе Русской православной церкви утвердилась практика петь канон с библейскими песнями только в дни св. Четыредесятницы, в прочие же периоды года использовать так называемые «молебные припевы».
Пение канона со стихами библейских песней во все дни года, в какие это предписывается Уставом, более соответствует содержанию и историческому развитию богослужения, но во многих храмах выполнение этих указаний Типикона зачастую является трудноисполнимым. Поэтому у совершителей богослужения возникает необходимость иметь под рукой собрание основных припевов для канонов утрени на весь год.
Припевы иногда приводятся в богослужебных книгах, но чаще являются результатом литургической практики, во многом завися от местных традиций. Существует общее правило произносить перед тропарем припев, отражающий содержание канона и связанный по смыслу с последующим тропарем.1
Предлагаемый ниже список припевов, не претендуя на полноту, является попыткой предложить чтецам припевы для канонов. Кроме того, собрание припевов будет полезно священнослужителям при соверщении молебнов.
Припевы к канонам
Господских праздников и каноны Постной2 и Цветной Триоди: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Пресвятой Троицы (и троичны других канонов3): Пресвятая Троице, Боже наш, слава Тебе.
Воскресный: Слава, Господи, святому Воскресению Твоему.
Крестовоскресный: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному и Воскресению.
Богородичный (и богородичны других канонов4): Пресвятая Богородице, спаси нас.
Умилительные или покаянные каноны Октоиха, Великий канон прп. Андрея Критского: Помилуй мя, Боже, помилуй мя.
Честного Креста: Слава, Господи, Кресту Твоему Честному.
Архангелов, ангелов и всех Безплотных Сил: Святии Архангели и Ангели, молите Бога о нас.
Св. Иоанна Предтечи: Святый великий Иоанне, Предтече Господень, моли Бога о нас .
Апостолов: Святии апостоли, молите Бога о нас.
Всех святых: Вси святии, молите Бога о нас.
Заупокойный: Упокой, Господи, души усопших раб Твоих.
Припевы общие
Пророку: Святый пророче Божий (имя рек), моли Бога о нас.
Апостолу: Святый апостоле (имя рек), моли Бога о нас .
Апостолу и Евангелисту: Святый апостоле и евангелисте (имя рек), моли Бога о нас.
Апостолам: Святии апостоли, молите Бога о нас.
Святителю: Святителю отче (имя рек), моли Бога о нас .
Святителям: Святителие Христовы, молите Бога о нас.
Преподобному: Преподобне отче (имя рек), моли Бога о нас.
Двум преподобным: Преподобнии отцы (имя рек) и (имя рек), молите Бога о нас.
Преподобным: Преподобнии отцы, молите Бога о нас.
Св. первомученику Стефану: Святый первомучениче и архидиаконе Стефане, моли Бога о нас.
Мученику: Святый мучениче (имя рек), моли Бога о нас.
Великомученику: Святый великомучениче (имя рек), моли Бога о нас.
Мученикам, мученицам: Святии мученицы, молите Бога о нас.
Священномученику: Святый священномучениче (имя рек), моли Бога о нас .
Священномученикам: Святии священномученицы, молите Бога о нас.
Священноисповеднику: Святителю Христов иисповедниче (имя рек), моли Бога о нас.
Священномученику и исповеднику: Священномучениче и исповедниче (имя рек), моли Бога о нас.
Преподобномученику: Святый преподобномучениче (имя рек), моли Бога о нас .
Преподобномученикам: Святии преподобномученицы, молите Бога о нас.
Преподобноисповеднику: Преподобне отче, исповедниче (имя рек), моли Бога о нас .
Мученикам и исповедникам: Святии мученицы и исповедницы, молите Бога о нас.
Новомученику: Святый новомучениче (имя рек), моли Бога о нас.
Новомученикам Российским: Святии новомученицы и исповедницы Российстии, молите Бога о нас.
Святому благоверному князю: Святый благоверный княже (имя рек), моли Бога о нас .
Благоверным князьям (двум): Святии благовернии князие (имя рек) и (имя рек), молите Бога о нас.
Страстотерпцу князю: Святый страстотерпче княже (имя рек), моли Бога о нас.
Страстотерпцам князьям (двум): Святии страстотерпцы князие (имя рек) и (имя рек), молите Бога о нас.
Безсребренникам (двум): Святии чудотворцы и безсребренницы (имя рек) и (имя рек), молите Бога о нас.
Праведному: Святый праведный (имя рек), моли Бога о нас.
Блаженному и Христа ради юродивому: Святый праведный (имя рек), моли Бога о нас .
Мученице: Святая мученице (имя рек), моли Бога о нас.
Великомученице: Святая великомученице (имя рек), моли Бога о нас.
Преподобной: Преподобная мати (имя рек), моли Бога о нас.
Преподобным женам: Святыя преподобныя матери, молите Бога о нас .
Преподобномученице: Святая преподобномученице (имя рек), моли Бога о нас.
Праведной: Святая праведная мати (имя рек), моли Бога о нас.
Блаженной: Святая праведная мати (имя рек), моли Бога о нас .
Особые припевы
Архангелу Михаилу: Святый Архистратиже Михаиле, моли Бога о нас.
Семи отрокам Ефесским или Трем отрокам: Святии отроцы, молите Бога о нас.
Праотцам: Святии праотцы, молите Бога о нас.
Собору отцев: Святии отцы, молите Бога о нас.
В Неделю по Рождестве Христове: Святии Богоотцы, молите Бога о нас.
В субботу сырной седмицы: Преподобнии отцы, молите Бога о нас .
В Неделю 2-ю по Пятидесятнице, Всех святых, в земле Российской просиявших: Вси святии земли Русския, молите Бога о нас.
_____________________
1 В. Розанов. «Богослужебный Устав…». С. 262.
2 По мнению В. Розанова («Богослужебный Устав…», с. 406—407), к канонам воскресных дней периода пения Постной Триоди, исходя из содержания тропарей, допустимо припевать покаянный припев: «Помилуй мя, Боже, помилуй мя».
3 Кроме предпоследнего тропаря в песни, который обычно исполняется на «Славу».
4 Кроме последнего тропаря в песни, который обычно исполняется на «И ныне».
5 В этом и в подобных припевах возможно добавление слова «наш».
6 Существует традиция в подобных припевах опускать, как подразумевающееся, слово «святый».