Святой преподобный Феодосий Великий: житие
Преподобный Феодосий Великий (день памяти — 24 января) жил в V — VI вв. и был основоположником общежительных монастырей. Он родился в Каппадокии от благочестивых родителей.
Святой Феодосий Великий: икона
В юные годы он посетил Святую Землю и виделся с преподобным Симеоном Столпником, который благословил его и предсказал ему будущее пастырское служение. Стремясь к отшельнической жизни, святой Феодосий поселился в Палестине в пустынной пещере, в которой, по преданию, ночевали три волхва, пришедшие поклониться Родившемуся Спасителю мира. В ней он прожил 30 лет в великом воздержании и непрестанной молитве.
К подвижнику постепенно начали стекаться желавшие жить под его руководством. Когда пещера уже не вмещала собравшихся иноков, преподобный Феодосий стал молиться, чтобы Господь Сам указал место для обители. Взяв с собой кадило с холодными углями, преподобный пошел по пустыне. На одном месте внезапно угли разгорелись и воскурился фимиам. Тут преподобный и основал первый общежительный монастырь.
Преподобный Феодосий был необыкновенно милостив. Однажды, когда в Палестине случился голод и к монастырю собралось множество людей, преподобный приказал всех пустить в ограду. Ученики смутились, зная, что монастырь не имеет возможности насытить всех пришедших. Но когда вошли в хлебопекарню, то увидели, что она, по молитвам аввы, наполнена хлебами.
В монастыре преподобный устроил странноприимные дома, отдельные больницы для иноков и мирян, а также убежища для престарелых. Ввиду того, что в Лавре собрались люди из разных стран, преподобный устроил Богослужение на разных языках — греческом, грузинском и армянском.
Во время правления Константинопольского императора Анастасия (491 — 518) возникла ересь Евтихия и Севера, не признававших ни таинств, ни священства. Император примкнул к лжеучению, и православные начали терпеть гонения. Преподобный Феодосии твердо встал на защиту Православия и написал от лица пустынников послание императору, где обличал его и опровергал все бывшие и осужденные Вселенскими Соборами ереси. Император смирился на недолгое время, а потом возобновил гонение на православных. Святой старец тогда проявил великую ревность за истину. Он, оставив обитель, пришел в Иерусалим и в Великой церкви, став на возвышении, возгласил во всеуслышание: «Кто не почитает четыре Вселенских Собора, да будет анафема». За этот смелый поступок преподобный был сослан в заточение, но скоро возвратился после смерти императора.
Перед своей кончиной преподобный Феодосий призвал к себе трех любимых епископов и открыл им, что скоро отойдет ко Господу. Через три дня он скончался в возрасте 105-ти лет, в 529 году. Тело святого было с честью погребено в пещере, в которой он жил в начале своего подвига.
Преподобный Феодосий Великий
Святой преподобный Феодосий Великий: молитва
Акафист преподобному Феодосию Великому
Тропарь, глас 8
Слез твоих теченьми пустыни безплодное возделал еси, и иже из глубины воздыханьми во сто трудов уплодоносил еси, и был еси светильник вселенней, сияя чудесы, Феодосие отче наш, моли Христа Бога спастися душам нашим.
Кондак, глас 8
Насажден во дворех Господа твоего, преподобными твоими добродетельми красно процвел еси и умножил еси чада твоя в пустыни, слез твоих тучами напаяемая, стадоначальниче Божий Божественных дворов. Темже зовем: радуйся, отче Феодосие.
Кондак 1
Избранный чудотворче и предивный угодниче Христов, иночествующих мудрый наставниче и покровителю, преблаженне отче Феодосие, яко имеяй велие дерзновение ко Господу, от всяких нас бед свободи, да с радостию зовем ти: Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Икос 1
Ангельский образ жития от юности возлюбивый, яко безплотен во плоти пожил еси, преподобне Феодосие, вся временная и земная во уметы вменяя. Сего ради, яко ангела земнаго и человека небеснаго истинно тя почитающе, со умилением вопием ти:
Радуйся, Каппадокии святое прозябение.
Радуйся, благочестивых родителей благословенный плоде.
Радуйся, в вере и благочестии воспитанный.
Радуйся, благодатию Божиею приосененный.
Радуйся, Евангелия Христова усердный последователю.
Радуйся, заповедей Господних верный исполнителю.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 2
Видев на тебе сугубую благодать, отче Феодосие, прозорливый угодник Божий преподобный Симеон благословив тя, предрече, яко много подвизатися будеши в превременнем сем житии, Господа ради. Мы же, ведяще, яко ты воистину ревностный служитель Богу и братии явился еси, в молитвах, пощениих и бдениих образ быв твоим учеником, воспеваем Богу: Аллилуиа.
Икос 2
Разум несумненный имел еси в себе, отче Феодосие, егда славу мира сего презрев, иноческим подвигом всецело предался еси, страсти греховныя в себе умерщвляя и непрестанными к Богу молитвами душу свою насыщая. Темже, усердие твое похваляюще, взываем сице:
Радуйся, от юности постническое житие возлюбивый.
Радуйся, иго Христово с любовию понесый.
Радуйся, плоти мудрование умертвивый.
Радуйся, нищету вольную себе усвоивый.
Радуйся, молитвы, поста и воздержания хранителю.
Радуйся, чистоты душевныя и телесныя усердный ревнителю.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 3
Силою свыше облеклся еси, многия добродетели в себе стяжавая, богомудре Феодосие, и благодатию, яко ризою, одеявся, собрал еси иночествующих множество, во еже славословити Творца всяческих песнию: Аллилуиа.
Икос 3
Имея велию ревность о подвизе иноческаго жития и славы человеческия избегая, потщался еси, преподобне, в пустыню отъити, и в пещеру, в нейже волсви с дарами в Вифлеем к рождшемуся Богомладенцу Христу шествовавшии укрывахуся, вселился еси. Мы же, дивящеся пустыннолюбному житию твоему, усердно вопием:
Радуйся, всего себе воли Божией предавый.
Радуйся, житию безплотных поревновавый.
Радуйся, пустыни благодатное украшение.
Радуйся, монашествующих славо и утешение.
Радуйся, иноческаго жития рачителю.
Радуйся, чистоты душевныя и телесныя усердный хранителю.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 4
Бурю помыслов и страстей мужественно претерпев, преподобне отче, обрел еси тихое пристанище — Христа, Егоже ради во мнозе долготерпении неленостно в житии твоем потрудился еси, ныне же на небесех во славе со Ангелы воспеваеши Ему: Аллилуиа.
Икос 4
Слышавше о подвижничестем житии твоем, преславне Феодосие, прихождаху к пещере твоей ищущии спасения, ихже ты любомудренно наставлял еси, да о суетности земнаго жития сего и о смертном часе непрестанно помышляют. Мы же, видяще таковое попечение твое о спасении братии твоея, дерзаем воспевати сице:
Радуйся, пустыннолюбцев усердный сподвижниче.
Радуйся, братолюбия прилежный строителю и теплый о всех молитвенниче.
Радуйся, на высоту добродетелей возшедый.
Радуйся, на земли ангельски поживый.
Радуйся, работающих Господеви наставниче премудрый.
Радуйся, помощниче немощным предобрый.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 5
Боготечней звезде уподобился еси, преподобне отче Феодосие, светом богоугоднаго жития твоего всех освещая и приходящих к тебе любити Господа и Спасителя нашего и Ему единому неленостно служити научая, вопиюще со умилением: Аллилуиа.
Икос 5
Видим тя, преподобне отче Феодосие, достигшаго в мужа совершенна о Христе и преисполненнаго дарований Божественных, во Евангелии Христовом верным обетованных. Темже, воспевающе подвиги и труды твоя, взываем ти сице:
Радуйся, Церкви Христовы украшение.
Радуйся, благодати Божия вместилище.
Радуйся, постниче неизнемогающий.
Радуйся, трудолюбче благословенный.
Радуйся, образе смирения и послушания.
Радуйся, учителю чистоты и целомудрия.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 6
Проповедник истиннаго покаяния и послушания был еси, преподобне Феодосие, сего ради мнози прихождаху к тебе, спасения ищуще; егда же число учеников твоих умножишася, ты обитель иноческую на месте, чудным образом тебе от Господа указанном, основал еси, в нейже воспевашеся богокрасная песнь: Аллилуиа.
Икос 6
Возсия во всем мире слава обители твоея, преподобне отче, идеже обретоша душевное успокоение не токмо живущии в ней, но и вси ищущии спасения: юныя и старцы, богатии и нищии, немощныя и убогия. Мы же, поминая попечения твоя о спасении всех к тебе притекающих, ублажаем тя, глаголюще:
Радуйся, иноков мудрый руководителю.
Радуйся, в подвизе сущих предстателю.
Радуйся, гладных щедрый питателю.
Радуйся, немощных безмездный целителю.
Радуйся, усердный пред Богом ходатаю.
Радуйся, теплый о нас молитвенниче.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 7
Хотяй, да вси исповедуют веру истинную, во Святый Град Иерусалим стопы твоя направил еси, преподобне, идеже еретическая мудрования посрамив, верных научил еси Триипостасному Богу воспевати: Аллилуиа.
Икос 7
Дивный воистину защитник Православныя веры явился еси, богомудре Феодосие, лжеучения еретическая всячески обличая и исповедати истинную веру всех призывая. Сего ради от императора Анастасия заточение темничное и узы претерпел еси, вернии же, видяще таковую ревность твою, воспеша ти таковая:
Радуйся, Пресвятыя Троицы истинный служителю.
Радуйся, воли Божией усердный исполнителю.
Радуйся, Православныя веры исповедниче.
Радуйся, истины Христовы проповедниче.
Радуйся, еретическая учения разоряяй.
Радуйся, христиан православных в вере утверждаяй.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 8
Странное и преславное знамение благоволения Божия видится на тебе, отче Феодосие, данною бо тебе благодатию с верою просящих от всяких напастей охраняеши, от скорбей свобождаеши и всяко прошение во благо исполняеши, научая дивному в чудесех Своих Богу пети: Аллилуиа.
Икос 8
Всему мирови молитвенник изряден и чудотворец явился еси, богоблаженне Феодосие, и весь в Бозе быв, вся заповеди Христовы верно хранити ученики твоя наставлял еси. Темже, яко возшедый на высоту совершенства духовнаго, наставляй и нас на путь спасения, вопиющих ти сицевая:
Радуйся, жития великих подвижников приемниче.
Радуйся, вечныя блаженныя жизни наследниче.
Радуйся, лика иноческаго предстоятелю богомудрый.
Радуйся, пищи небесныя приобщивыйся.
Радуйся, братии твоея отец чадолюбивый.
Радуйся, крине пустынный, святостию благоухаяй.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 9
Всякое естество ангельское удивил еси высотою подвигов твоих, преподобне отче, невещественное житие на земли являя, сего ради Небесным Силам сопричтен, Престолу Царя Славы ныне предстоиши, со Ангельскими лики воспевая Ему: Аллилуиа.
Икос 9
Ветийствующий язык не может достойно восхвалити тя, отче Феодосие, многия бо преславныя подвиги в житии твоем совершил еси. Мы же к тебе любовию подвизаемии, во смирении сердца дерзаем воспети тебе таковая:
Радуйся, яко Господеви всею душею и всею крепостию твоею послужил еси.
Радуйся, яко сего ради многообразных даров от Него сподобился еси.
Радуйся, Православныя веры светило и утверждение.
Радуйся, обители твоея покрове и защищение.
Радуйся, в бедах и обстояниих помощниче скорый.
Радуйся, предстателю о нас пред Господем непостыдный.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 10
Спасти хотя множество людей твоим попечением, Преблагий Господь избра тя достойна наставника, преблаженне отче Феодосие: тобою бо мнози на путь спасения наставлени быша и молитвами твоими Царствие Небесное наследоваша, идеже благодарно воспевают Богу: Аллилуиа.
Икос 10
Стена тверда и ограда несокрушима обители твоея суть неусыпныя твоя к Богу молитвы, отче Феодосие. Темже живущии в ней, тобою от бед избавляеми, благодарно возносят к тебе гласы своя, взывающе сице:
Радуйся, последователю Христов благопослушлив.
Радуйся, Владыки своего рабе благий и верный.
Радуйся, трудолюбнейший вертограда Христова делателю.
Радуйся, тщаливейший заповедей Христовых исполнителю.
Радуйся, и по отшествии обитель твою соблюдаяй.
Радуйся, молящимся в ней благопотребная подаваяй.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 11
Пение хвалебное приими от нас, преподобне отче, внемли молениям нашим, защити нас от всякаго зла, сохрани обитель твою, да будет верным во утешение и прибежище, идеже непрестанно возносится песнь: Аллилуиа.
Икос 11
Светозарный светильник, от Истиннаго Света озаряемый, сущим на земли являешися, преподобне отче Феодосие, сердца верных просвещая и к разуму Божественному вся наставляя, со умилением взываюших сице:
Радуйся, наставниче ко спасению премудрый.
Радуйся, в подвизех неутомимый.
Радуйся, Ангелов и всех святых собеседниче.
Радуйся, о всем мире усердный молитвенниче.
Радуйся, тезоименитыя тебе обители страже неусыпный.
Радуйся, в напастех и скорбех помощниче скорый.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 12
Благодать Божественную испроси нам, святый угодниче Божий, да присно покрывает нас от врагов видимых и невидимых, да научит ны подражати тебе в преподобии и правде, да направит сердца наша к смирению, покаянию и неослабному исполнению заповедей Христовых, да купно с тобою сподобимся узрети славу Великаго Бога и вечно пети Ему: Аллилуиа.
Икос 12
Поюще твое богоугодное житие, восхваляем мирную кончину твою, отче Феодосие, и молим ти ся: не забуди нас, грешных и недостойных, буди нам во всем ко благу скорый помощник, со умилением зовущим ти таковая:
Радуйся, теплый ходатаю о всех имя твое призывающих.
Радуйся, ограждение и упование тя почитающих.
Радуйся, стада Христова добрый наставниче.
Радуйся, обидимых и обездоленных заступниче.
Радуйся, православных христиан похвало.
Радуйся, монашествующих славо.
Радуйся, преподобне отче Феодосие, общежительнаго монашескаго жития устроителю.
Кондак 13
О предивный чудотворче и великий угодниче Христов, преподобне отче Феодосие, предстояй ныне Престолу Пресвятыя Троицы, приими от нас, грешных, приносимыя ти хвалебныя пения, и молитвами твоими испроси нам у Господа оставление грехов, избавление от бед временных и спасение от мук вечных, да с тобою выну воспеваем Богу: Аллилуиа.
(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)
Молитва преподобному Феодосию Великому
О преподобне и богоносне отче наш Феодосие! Ты, поработати Господеви желая, неленостно в трудех, во бдениих, в молитвах и постех подвизался еси, и был еси наставник монашествующим, всем же людем — отец чадолюбивый. Ныне убо, по отшествии твоем от земных, Небесному Царю предстоя, моли благость Его, еже ущедрити место селения твоего, святую обитель твою, идеже духом любве твоея неотступно пребываеши, и всем с верою к тебе припадающим во благая прошения их исполнити. Испроси у Милостиваго Господа нашего, да низпослет нам обилие благ земных, паче же яже на пользу душ наших да дарует нам, и скончати житие сие привременное в покаянии да сподобит, в день же Судный деснаго предстояния и наслаждения во Царствии Своем да удостоит нас во веки веков. Аминь.
Отец Феодосий был монах в полном смысле этого слова – подвижник и муж духовно опытный, под руководством Глинского игумена Филарета (Данилевского) стяжавший редкий дар непрестанной умносердечной молитвы Иисусовой.
В 1844 году иеромонах Феодосий вместе с казначеем Глинской пустыни иеромонахом Арсением (Митрофановым) и другими братиями изъявил желание, ради сохранения строгих иноческих порядков, заведенных старцем-игуменом Филаретом, перейти в восстанавливавшуюся Святогорскую пустынь. Назначенный духовником братии и приходящих богомольцев, отец Феодосий всецело посвятил себя делу спасения ближних. Особенно обременен был отец Феодосий заботой о ближних в праздничные дни, когда в обители собиралось по несколько тысяч людей, желавших у него преимущественно исповедываться и потом причаститься Святых Христовых Таин. Настоятель архимандрит Арсений вспоминал о нем: «Если бы вы знали, сколько он принес пользы для одних военных, которые заезжали сюда, по дороге на Кавказ, и слагали здесь бремя греховное, иногда – за несколько дней до кончины, ожидавшей их на поле битвы…”
Как духовник святогорского братства опытом своим отец Феодосий много способствовал духовному благоустройству обители. В этой должности он был великим и самоотверженным тружеником, достойным преемником своего преподобного старца – глинского игумена Филарета. Ничто не ускользало от его опытного взгляда, он ревностно заботился о духовном преуспеянии братии, от которой за труды, опыт, многие благодатные дарования получил наименование «духовника духовников”. «Двери его келии, – вспоминал А.Ф. Ковалевский, – были всегда открыты для нуждающихся в его советах братий; всякая вражда и нестроение меж ними всегда прекращались его действенным словом, причем строго держась завета Апостольского «Солнце да не зайдет во гневе вашем”; немедля примирял он враждующих и не позволял священнослужителям без этого приступать к алтарю Господню. Первым словом его к пришедшему на исповедь было: «Мирен ли ты со всеми?” И с этого обычно начинал он всегда свои духовные советы братии”.
Для более безмолвного творения Иисусовой молитвы отец Феодосий часто уходил с четками в руках в лес. Живший в тесной прихожей его келии послушник Трофим замечал, что по возвращении из леса лицо старца сияло какой-то необыкновенной светлостью, так что сначала пугался, боялся к нему подойти и заговорить. Но однажды, по своей простоте, он все же осмелился спросить старца: «Что это, батюшка, когда приходите Вы из леса, лицо у Вас такое светлое и сияющее, так что мне даже страшно бывает на Вас глядеть?” Со смирением, скрывая свои благодатные дарования, отец Феодосий отвечал: «Это тебе так кажется, брат, солнце нажжет мне лицо, вот и сияет, а ты этому не дивуйся и никому об этом не говори”.
Отец Феодосий не только сам занимался непрестанным творением молитвы, но и других старался приучить к этому спасительному упражнению. Примером обучения новоначальных молитве Иисусовой служат отношения отца Феодосия со своим келейником Трофимом. «С келейником своим отец Феодосий сперва строго обращался, – писал А.Ф.Ковалевский, – испытывал его нрав и склонности: то деньги оставит в келии неспрятанными, то чай, сахар или мед поставит на стол, а сам уйдет, но видя, что все остается цело и нетронуто, стал вполне доверять ему. Вечером, после правила, отпустив приходивших к нему исповедоваться братий, он призывал его к себе и заставлял по четкам громко и не спеша произносить молитву Иисусову с земными и поясными поклонами… Видя его усердие, преданность и простосердечие, отец Феодосий иногда открывал смиренному Трофиму тайны своей подвижнической жизни. Так, однажды, придя из леса в порванной рясе, он просил Трофима зашить ее. Трофим осмелился спросить: «Как и чем порвана ряса?” Отец Феодосий откровенно ответил: «Боролся в лесу с бесами: напали они на меня стаей, все хотели четки из рук вырвать и кричали, чтобы не молился я молитвой Иисусовой. Но Бог помог, четки удержал, хотя и порвались они местами, зато уж рясе досталось”. Сказав это, подвижник строго приказал сего никому не говорить, а сохранить в тайне. В келии отец Феодосий не имел кровати, а спал на полу. Трофим в досках пола, где он спал, однажды заметил клопов и хотел залить их кипятком. Старец не позволил ему. «Клопы, – сказал он, – своими угрызениями напоминают мне неусыпающего червя, который уготован грешникам, и вызывает во мне покаяние. Не лишай меня этих насекомых, чтобы я потом не жалел”.
Под духовным руководством отца Феодосия просияли добродетелями ученики его: архимандрит Герман (Клица), преподобный Иоанн Затворник, духовник иеромонах Иоанникий (Аверкиев) и другие.
Отец Феодосий скончался 20 октября 1850 года на 58-м году жизни и, по словам святогорской братии, оставил по себе «благоговейное воспоминание” как о великом духовном благодетеле и «общее сожаление”, так как в обители не было более равных ему в духовной опытности. О блаженной загробной участи отца Феодосия свидетельствует видение, которого сподобился преподобный Иоанн, Затворник Святогорский, за день до своей кончины. Он видел во сне покойных старца игумена Филарета Глинского, архимандрита Арсения и духовника иеромонаха Феодосия, соборно совершавших молебное пение святителю Николаю и звавших его к себе.
Жизнеописание отца Феодосия было опубликовано еще в XIX веке в книге «Жизнеописания отечественных подвижников благочестия 18 и 19 веков”, где он значится в подвижниках благочестия Харьковского края.
8 мая 2008 года Священный Синод Украинской Православной Церкви, рассмотрев житие, труды, подвиги, чудеса и народное чествование подвижников благочестия, которые «иже во святых горах на Донце» подвизалися, принял историческое решение (Журнал № 38): «Благословить для местного прославления и чествования с числе прочих в лике преподобного иеромонаха Феодосия». Память Собора Святогорских святых принято отмечать ежегодно 11 (ст.ст.)/24 сентября (н.ст.).