Содержание
Кондак 1
Избра́нный чудотво́рче и преди́вный уго́дниче Христо́в, преподо́бне о́тче Са́вво, ми́ру правосла́вному свети́льниче и те́плый о нас пред Бо́гом моли́твенниче! Велича́ем просла́вльшаго тя Го́спода, восхваля́юще любо́вию равноа́нгельное житие́ твое́. Ты же, я́ко име́яй ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду, от вся́ких нас бед свободи́, да с ра́достию зове́м ти: Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Икос 1
А́нгелов Творе́ц и всея́ тва́ри Соде́тель избра́ тя от младе́нства, преподо́бне, просла́вити трисия́тельное и́мя Его́: ты бо, осмиле́тен сый, вся кра́сная ми́ра тле́ннаго презре́в, во оби́тель святу́ю прите́кл еси́, иде́же я́ко а́нгел земны́й богоуго́дно подвиза́лся еси́. Те́мже и всели́ся в тя благода́ть Пресвята́го Ду́ха, Его́же де́йством све́тло украша́яся, ангелоподо́бное житие́ показа́л еси́. Мы же, зря́ще ве́лия исправле́ния твоя́, с любо́вию вопие́м тебе́ си́це:
Ра́дуйся, роди́телей благочести́вых благослове́нный пло́де.
Ра́дуйся, Каппадоки́йския страны́ свято́е украше́ние.
Ра́дуйся, Палести́нския земли́ и гра́да Иерусали́ма свети́льниче.
Ра́дуйся, во Иорда́нстей пусты́ни со а́нгелы всели́выйся.
Ра́дуйся, я́ко от младе́нства Христа́ возлюби́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко же́ртву живу́ю себе́ Го́сподеви прине́сл еси́.
Ра́дуйся, Ева́нгелия Христо́ва усе́рдный после́дователю.
Ра́дуйся, за́поведей Госпо́дних ве́рный блюсти́телю.
Ра́дуйся, я́ко от ю́ности и́гу Христо́ву себе́ порабо́тил еси́.
Ра́дуйся, я́ко красоту́ тле́нную и мирску́ю сла́дость ни во что́же вмени́л еси́.
Ра́дуйся, Бо́жия ра́зума испо́лненный.
Ра́дуйся, благода́тию Ду́ха Свята́го приосене́нный.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 2
Ви́дев Всеве́дец Госпо́дь благо́е ду́ши твоея́ произволе́ние, е́же рабо́тати Ему́ усе́рдно вся дни живота́ твоего́, еще́ во ю́ности просла́ви тя Боже́ственною Свое́ю си́лою: любве́ бо ра́ди бра́тския в разжже́нную пещь вступи́в и оде́жды твоя́ неопале́нны сохрани́в, благода́тию Бо́жиею неврежде́н от огня́ пребы́л еси́. Сего́ ра́ди прославля́юще Царя́ сла́вы Христа́, прославля́ющаго святы́я Своя́, вопие́м Ему́: Аллилу́иа.
Икос 2
Ра́зум просвеще́н от Бо́га име́я, преподо́бне о́тче Са́вво, диа́вольския искуше́ния при́сно разумева́л еси́: егда́ бо преле́стник ро́да челове́ческаго искуси́ тя взя́ти плод дре́ва пре́жде ста́рческаго благослове́ния, а́бие помяну́л еси́ прароди́тели, и́же сне́дию дре́ва в раи́ прельсти́шася. Те́мже пове́рг плод на зе́млю; нога́ми сей попра́л еси́, запове́дав себе́ до сме́рти не вкуси́ти плода́ сего́, главу́ дре́вняго зми́я сокруша́я. Сего́ ра́ди приими́ от нас похвалы́ сия́:
Ра́дуйся, от ю́ности по́стническое житие́ показа́вый.
Ра́дуйся, на высоту́ доброде́телей возше́дый.
Ра́дуйся, мона́шескаго жития́ и уста́ва и́стовое пра́вило.
Ра́дуйся, ре́вностный исполни́телю оте́ческих преда́ний.
Ра́дуйся, я́ко любве́ ра́ди бра́та в пе́щный пла́мень вшел еси́.
Ра́дуйся, я́ко си́лою благода́ти Христо́вы от огня́ не опале́н изше́л еси́.
Ра́дуйся, всеце́лое послуша́ние Го́споду Бо́гу соверши́вый.
Ра́дуйся, главу́ дре́вняго запина́теля сокруши́вый.
Ра́дуйся, на высоту́ безстра́стия возше́дый.
Ра́дуйся, ко́зни де́монския до конца́ победи́вый.
Ра́дуйся, благо́е и́го Христо́во на рамена́ твоя́ восприя́вый.
Ра́дуйся, зако́на Бо́жия от всея́ ду́ши взыска́вый.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 3
Си́ла Вы́шняго, просвеща́ющая вся́каго челове́ка, гряду́щаго в мир, и показу́ющая пути́ пра́выя, наста́ви тя, преподо́бне о́тче Са́вво, дости́гнути свята́го гра́да Иерусали́ма, иде́же поклони́лся еси́ Живоно́сному Гро́бу Воскре́сшаго Христа́, и со слеза́ми облобыза́в, благода́рственно воспе́л еси́ Ему́ песнь: Аллилу́иа.
Икос 3
Име́я ве́лию ре́вность о по́двизе мона́шескаго равноапо́стольнаго жития́, преподо́бне, потща́лся еси́ идти́ во Иорда́нскую пусты́ню, иде́же наста́вника себе́ обре́т вели́каго Евфи́мия и того́ житию досто́йно поревнова́в, свято́му Крести́телю Христо́ву Иоа́нну в по́двизех твои́х уподо́бился еси́. Мы же, дивя́щеся бога́тству доброде́телей твои́х, усе́рдно вопие́м ти:
Ра́дуйся, житию безпло́тных поревнова́вый.
Ра́дуйся, по́двигом дре́вних святы́х оте́ц досто́йно подража́вый.
Ра́дуйся, пусты́ни Иорда́нския благода́тное прозябе́ние.
Ра́дуйся, свята́го жития́ благоуха́ние.
Ра́дуйся, благода́ти Христо́вы сосу́де избра́нный.
Ра́дуйся, пусты́нное житие́ па́че всего́ возлюби́вый.
Ра́дуйся, страсте́й те́рния усе́рдно исторга́вый.
Ра́дуйся, во ю́ном возрасте́ му́дростию Христо́вою просвеще́нный.
Ра́дуйся, чистоты́ душе́вныя и теле́сныя усе́рдный ревни́телю.
Ра́дуйся, у́мнаго трезве́ния неусы́пный храни́телю.
Ра́дуйся, ле́ствицею доброде́телей к небе́сным оби́телем возше́дый.
Ра́дуйся, я́ко фи́никс в пусты́ни процветы́й.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 4
Бу́рю внутрь помысло́в и страсте́й во́лны безбе́дно преше́д, преподо́бне о́тче Са́вво, обре́л еси́ ти́хое приста́нище Христа́, Ему́же неле́ностно во мно́зе долготерпе́нии порабо́тал еси́; отню́дуже Боже́ственною благода́тию Христо́вою восходя́ от си́лы в си́лу, от дея́ния к боговиде́нию, небе́снаго Сио́на дости́гл еси́, иде́же со А́нгелы пое́ши Тро́ице Святе́й песнь: Аллилу́иа.
Икос 4
Слы́шаще ди́вная твоя́ наставле́ния, я́же не то́чию в словесе́х, но и в по́двизех твои́х явля́л еси́, прихожда́ху к тебе́ издале́ча жа́ждущии спасе́ния, подража́ти доброде́телем твои́м хотя́щее. Ты же, преподо́бне о́тче, му́дро назида́я и к Небе́сному Ца́рствию управля́я всех, ве́рою притека́ющих к тебе́, свети́льник Правосла́вия соде́лался еси́. Сего́ ра́ди с любо́вию вопие́м ти:
Ра́дуйся, наста́вниче мона́хов Богому́дрый.
Ра́дуйся, ове́ц христо́вых до́брый па́стырю.
Ра́дуйся, ко спасе́нию ве́рный путеводи́телю.
Ра́дуйся, по́стников ди́вный учи́телю.
Ра́дуйся, кре́пкое па́дающих возведе́ние.
Ра́дуйся, правостоя́щих утвержде́ние.
Ра́дуйся, Ева́нгелия Христо́ва усе́рдный послу́шателю.
Ра́дуйся, и́ноческаго жития́ до́брый наста́вниче.
Ра́дуйся, я́ко огне́м моли́твы стре́лы вра́жия попали́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко еще́ во пло́ти сый, ра́йскую сла́дость предвкуси́л еси́.
Ра́дуйся, пусты́нный жи́телю и в телеси́ а́нгеле.
Ра́дуйся, вселе́нныя свети́льниче.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 5
Боготе́чней звезде́ уподо́бился еси́, блаже́нне Са́вво, смире́нием возвыша́емый и в го́рняя черто́ги востеки́й, науча́я всех го́рняя му́дрствовати, а не земна́я, от страсте́й отреша́тися, со Христо́м жи́ти и от сердца́ воспева́ти Ему́: Аллилу́иа.
Икос 5
Ви́девше тя ученицы́ твои́ наста́вника прему́дра и зна́мением небе́сныя благода́ти сия́юща, дивля́хуся, тща́щеся твоему́ житию подража́ти; я́ко бо луча́ све́тлаго со́лнца пра́вды, просвети́ся житие́ твое́. Сего́ ра́ди слы́шиши от всех похва́льная пе́ния такова́я:
Ра́дуйся, восто́чная звездо́ златоза́рнейшая.
Ра́дуйся, а́нгелов собесе́дниче.
Ра́дуйся, по́стников похвало́.
Ра́дуйся, безмо́лвствующих сла́во.
Ра́дуйся, учи́телю смире́ния и целому́дрия.
Ра́дуйся, о́бразе кро́тости и послуша́ния.
Ра́дуйся, я́ко во глубины́ нищеты́ духо́вныя прини́кл еси́.
Ра́дуйся, я́ко на высоту́ доброде́телей возше́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко путь к животу́ ве́чному обре́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко исправле́нии твои́ми безпло́тныя удиви́л еси́.
Ра́дуйся, мно́жество душ уневе́стивый Христу́.
Ра́дуйся, ку́пно с ни́ми пребыва́яй в ра́дости Го́спода твоего́.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 6
Пропове́дник и исполни́тель Ева́нгельских слове́с, е́же не скрыва́ти себе́ сокро́вищ на земли́, яви́лся еси́, преподо́бне о́тче Са́вво. Сего́ ра́ди и ча́да твоя́ духо́вная наставля́л еси́, е́же Еди́наго Го́спода иска́ти во вся дни жи́зни своея́, всем се́рдцем Тому́ прилепля́тися и непреста́нно пе́ти Ему́: Аллилу́иа.
Икос 6
Возсия́ свет Боже́ственный, в нощи́ моля́щуся тебе́, преподо́бне, показу́я столпо́м о́гненным пеще́ру нерукотворе́ну, ю́же храм соде́лал еси́, и та́мо вели́кую ла́вру устро́ив, богоуго́дныя по́двиги и моли́твенныя труды́ показа́л еси́. Мы же, вели́чию благода́ти Вы́шняго, на тебе́ почи́вшия, дивя́щеся, умиле́нно взыва́ем:
Ра́дуйся, я́ко виде́ния пренебе́снаго све́та сподо́бился еси́.
Ра́дуйся, я́ко благоволе́нием Бо́жиим вели́кую ла́вру устро́ил еси́ и в ню мно́жество и́ноков собра́л еси́.
Ра́дуйся, духо́вныя о́вцы к го́рнему ца́рствию до́бре упра́вивый.
Ра́дуйся, мно́гая чудеса́ благода́тию Свята́го Ду́ха сотвори́вый.
Ра́дуйся, лени́выя подви́гнувый ре́вностными по́двиги твоего́ жития́ Христолюби́ваго.
Ра́дуйся, печа́льных ско́рое утеше́ние.
Ра́дуйся, Ева́нгелия Христо́ва богому́дрый учи́телю.
Ра́дуйся, провозве́стниче путе́й Госпо́дних.
Ра́дуйся, вся во уме́ты вмени́вый, да Христа́ приобря́щеши.
Ра́дуйся, Христу́ невозвра́тно после́довавый.
Ра́дуйся, благи́й и ве́рный ра́бе Христо́в.
Ра́дуйся, до́брый де́лателю виногра́да Христо́ва.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 7
Хотя́ ве́рен быти до конца́ Иису́су Христу́, Сы́ну Бо́жию, взе́мшему грехи́ ми́ра, кро́тость, незло́бие, смире́ние в се́рдце твое́м до́бре насади́л еси́, богоно́се о́тче Са́вво, и вся́кия ско́рби, укоре́ния и досажде́ния ра́достно претерпе́л еси́, ве́дая, я́ко мно́гими скорбьми́ подоба́ет вни́ти в Ца́рствие Небе́сное. Сего́ ра́ди, несе́нием креста́ Христо́ва и терпе́нием скорбе́й, еще́ на земли́ ду́шу твою́ во оби́тель Пресвяты́я Тро́ицы устро́ил еси́, Е́йже ны́не предстоиши со А́нгелы и вопие́ши а́нгельскую песнь: Аллилу́иа.
Икос 7
Ди́вный вои́стину победоно́сец показа́лся еси́ на стра́сти плотски́я, богоблаже́нне; вся бо разжже́нныя стре́лы лука́ваго посто́м, бде́нием и сле́зными моли́твами угаси́л еси́. Те́мже вопие́м тебе́ сицева́я:
Ра́дуйся, крест Христо́в на рамена́ твоя́ восприе́мый.
Ра́дуйся, кресто́м сим я́ко ле́ствицею на не́бо возше́дый.
Ра́дуйся, терпе́ния и незло́бия рачи́телю.
Ра́дуйся, и́ноков до́бре подвиза́ющихся моли́твенный пред Бо́гом предста́телю.
Ра́дуйся, ве́ры Правосла́вныя мо́щный защи́тниче.
Ра́дуйся, Небе́снаго Ца́рствия насле́дниче.
Ра́дуйся, благода́тию Бо́жиею приосене́нный.
Ра́дуйся, я́ко о́браз страсте́й Христо́вых в се́рдце твое́м предписа́л еси́.
Ра́дуйся, све́том трисо́лнечным Святы́я Тро́ицы озаре́нный.
Ра́дуйся, я́ко душе́вныма очи́ма при́сно Го́спода созерца́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко благода́тию Бо́жиею вся прови́дел еси́.
Ра́дуйся, благода́тными чудесы́ житие́ твое́ озари́вый.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 8
Стра́нника и прише́льца помышля́л еси́ в себе́ быти в ми́ре сем, преблаже́нне о́тче Са́вво; те́мже гряду́щаго гра́да Иерусали́ма Небе́снаго взыску́я, вся помышле́ния твоя́ к небеси́ непреста́нно возноси́л еси́, и, я́ко в тимпа́не, во умерщвле́ннем телеси́, сла́дце воспева́л еси́ побе́дную песнь Христу́ Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 8
Весь обле́клся еси́ во ору́жия Бо́жия, преподо́бне; те́мже возмо́гл еси́ всю си́лу диа́волю низложи́ти. Помози́ у́бо и нам, преблаже́нне о́тче, моли́твами твои́ми избы́ти сете́й вра́жиих, да благода́рственно зове́м тебе́ си́це:
Ра́дуйся, сто́лпе непрекло́нный терпе́ния.
Ра́дуйся, ревни́телю от ми́ра удале́ния.
Ра́дуйся, я́ко держа́вно плотски́я стра́сти низложи́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко плоть твою́ ду́хови покори́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко во бде́нных моли́твах неосла́бно пребыва́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко умерщвле́нием пло́ти безстра́стие стяжа́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко вся́кое наслажде́ние земно́е возненави́дел еси́.
Ра́дуйся, я́ко те́сным и приско́рбным путе́м ходи́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко я́звы Го́спода Иису́са Христа́ на те́ле твое́м носи́л еси́.
Ра́дуйся, я́ко си́лою креста́ Госпо́дня де́монския ко́зни сокруши́л еси́.
Ра́дуйся, вы́шних иде́же Христо́с се́де одесну́ю Отца́ при́сно иска́вый.
Ра́дуйся, мы́сленным о́ком к невече́рнему све́ту Христу́ непреста́нно взира́вый.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 9
Вся́кое естество́ а́нгельское просла́ви тя и Це́рковь восхвали́, преподо́бне о́тче Са́вво; ты бо царя́ неправому́дрствующа и Севи́ровы ересенача́льники проти́вящияся Правосла́вней Це́ркви небоя́зненно обличи́л еси́ и, все духо́вное во́инство Правосла́вия совокупи́в, е́ресь в коне́ц низложи́л еси́, нас же всех во правове́рии утверди́в, научи́л еси́ единогла́сно воспева́ти Триеди́ному Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 9
Вети́я многовеща́нныя недоуме́ют досто́йно восхвали́ти тя, преблаже́нне; па́че бо естества́ челове́ческаго подвиза́лся еси́ во вся дни живота́ твоего́. Те́мже чудесы́ Христо́с Бог тебе́ обогати́, я́ко и зве́рие ди́вии повинова́хуся и служа́ху тебе́, во дни же гла́да моли́твою твое́ю не́бо дождь даде́ на зе́млю су́ху. Сего́ ра́ди, любо́вию подвиза́емии, вопие́м тебе́ такова́я:
Ра́дуйся, Це́ркве Правосла́вныя похвало́.
Ра́дуйся, еретико́в и всех проти́вников правове́рия обличи́телю.
Ра́дуйся, я́ко люде́й увеща́ти о и́стине Правосла́вия потща́лся еси́.
Ра́дуйся, за и́стину Правосла́вия мно́гия труды́ и по́двиги подъе́мый.
Ра́дуйся, Правосла́вныя ве́ры свети́ло и утвержде́ние.
Ра́дуйся, проро́ком, апо́столом и святи́телем сопричте́нный.
Ра́дуйся, царе́й правосла́вных покро́ве и защи́щение.
Ра́дуйся, христиа́н правове́рных моли́твенное огражде́ние.
Ра́дуйся, ерети́ческих уче́ний разори́телю.
Ра́дуйся, правосла́вных догма́тов уясни́телю.
Ра́дуйся, всем подвиза́ющимся о Правосла́вии помо́щниче.
Ра́дуйся, па́стырей Правосла́вныя Це́ркве споспе́шниче.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 10
Спасти́ хотя́ мно́жество люде́й твои́м попече́нием, премилосе́рдый Госпо́дь досто́йна тя наста́вника избра́, преблаже́нне о́тче Са́вво; мно́зи бо тобо́ю на путь спасе́ния наста́влени бы́ша, и мно́ги оби́тели твои́м тща́нием устро́ишася, в ни́хже науча́л еси́ немо́лчно воспева́ти Еди́ному Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 10
Стена́ тве́рдая и кре́пкое огражде́ние правосла́вных яви́лся еси́, преподо́бне, хода́тайством бо твои́м мир Це́ркви Божией дарова́ся. Те́мже мо́лим тя, преблаже́нне, бу́ди помо́щник во всех ско́рбех и напа́стех и нам, к заступлению твоему́ прибега́ющим, да со умиле́нием вопие́м ти си́це:
Ра́дуйся, пусты́нниче, мирску́ю суету́ возненави́девый и Еди́наго Бо́га иска́вый.
Ра́дуйся, алтаря́ Госпо́дня служи́телю благогове́йный.
Ра́дуйся, со вся́ким тща́нием Го́споду благоугожда́вый.
Ра́дуйся, пла́менную любо́вь ко Христу́ яви́вый.
Ра́дуйся, мно́гия оби́тели созида́вый.
Ра́дуйся, мно́жество чад духо́вных внутрь собра́вый.
Ра́дуйся, во оскуде́ниих и лише́ниих на Бо́га упова́вый.
Ра́дуйся, ве́рою и упова́нием изоби́лие плодо́в земны́х прие́мый.
Ра́дуйся, тезоимени́тыя тебе́ оби́тели стра́же неусы́пный.
Ра́дуйся, в беда́х, напа́стех и ско́рбех помо́щниче неотсту́пный.
Ра́дуйся, и́ноков ко спасе́нию до́брый путеводи́телю.
Ра́дуйся, многомо́щный моли́твенниче о душа́х на́ших.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 11
Пе́ние хвале́бное прино́сим тебе́, преподо́бне о́тче Са́вво, и с любо́вию припа́дающе ко изображе́нию честна́го ли́ка твоего́, восхваля́ем ангелоподо́бное житие́ твое́. Ты же, предстоя́ престо́лу Пресвяты́я Тро́ицы, не престай моля́ся о нас, ублажа́ющих тя, да сподо́бимся небе́снаго селе́ния дости́гнути и гла́сом ра́дования воспе́ти Бо́гу а́нгельскую песнь: Аллилу́иа.
Икос 11
Светоза́рный свети́льник Бо́жия благода́ти был еси́, преблаже́нне, сего́ ра́ди в сме́ртнем успе́нии твое́м душа́ твоя́, я́ко со́лнце сия́ющая, вознесе́на бысть святы́ми а́нгелы в небе́сныя оби́тели. Мы же, помина́юще твою́ блаже́нную кончи́ну и на небеси́ прославле́ние, ра́достно вопие́м ти:
Ра́дуйся, уго́дниче Бо́жий, тече́ние твоея́ жи́зни благоче́стно сконча́вый.
Ра́дуйся, ве́ру, наде́жду и любо́вь до конца́ сохрани́вый.
Ра́дуйся, я́ко ца́рство и сла́ву ве́чную насле́довал еси́.
Ра́дуйся, я́ко по труде́х жития́ земна́го в небе́сных селе́ниих водвори́лся еси́.
Ра́дуйся, нетле́нным венце́м сла́вы небе́сныя от ру́ки Вседержи́теля увенча́нный.
Ра́дуйся, блаже́нство ра́йское со все́ми святы́ми восприе́мый.
Ра́дуйся, а́нгеле земны́й и челове́че небе́сный.
Ра́дуйся, на небеси́ и на земли́ от Го́спода просла́вленный.
Ра́дуйся, живоно́сный исто́чниче, благода́ть исцеле́ния излива́яй.
Ра́дуйся, одержи́мых неду́ги благода́тию Бо́жиею исцеля́яй.
Ра́дуйся, я́ко с высоты́ небе́сныя на нас (и оби́тель твою́) призира́еши.
Ра́дуйся, я́ко всех нас от напа́стей сохраня́еши.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 12
Благода́ть и ве́лие твое́ дерзнове́ние пред Бо́гом ве́дуще, богоно́сне о́тче Са́вво, усе́рдно вопие́м тебе́: не престай моля́ся те́пле ко Го́споду, да сохрани́т святу́ю Це́рковь Свою́ непозы́блему от неве́рия, ересе́й и раско́ла, да изба́вит нас от бед и лю́тых обстоя́ний и приведе́т в Ца́рствие Свое́ Небе́сное, я́ко да пое́м со благодаре́нием тобо́ю благоде́ющему нам ди́вному во святы́х Бо́гу: Аллилу́иа.
Икос 12
Пою́ще просла́вльшаго тя Го́спода и ублажа́юще тя, преблаже́нне о́тче, приле́жно мо́лимся тебе́, е́же сподо́битися и нам хода́тайством твои́м неосужде́нно предста́ти Стра́шному Суди́щу Христо́ву, да с ра́достию и любо́вию воспомина́юще твое́ моли́твенное о нас пред Бо́гом предста́тельство, благохва́льно зове́м тебе́ си́це:
Ра́дуйся, пречестно́е селе́ние Пресвяты́я Тро́ицы.
Ра́дуйся, избра́нное Свята́го Ду́ха жили́ще.
Ра́дуйся, сия́ние незаходи́маго Со́лнца.
Ра́дуйся, луча́ми подвиго́в твои́х мона́шеское житие́ озаря́яй.
Ра́дуйся, досто́йный А́нгелов собесе́дниче.
Ра́дуйся, му́чеников и преподо́бных на небеси́ сожи́телю.
Ра́дуйся, я́ко мзда твоя́ мно́га на небеси́.
Ра́дуйся, Це́ркви Правосла́вныя украше́ние.
Ра́дуйся, в беда́х су́щим ско́рое вспоможе́ние.
Ра́дуйся, те́плый пред Го́сподем о нас моли́твенниче.
Ра́дуйся, при́сный и́ноков помо́щниче и засту́пниче.
Ра́дуйся, пресве́тлая мона́хов похвало́, Са́вво преподо́бне.
Кондак 13
О вели́кий и ди́вный уго́дниче Христо́в, преподо́бне о́тче Са́вво! Приими́ ми́лостивно сие́ ма́лое моле́ние, от усе́рдия на́шего в похвалу́ тебе́ приноси́мое, и твои́м моли́твенным предста́тельством у престо́ла Царя́ Небе́снаго испроси́ нам, е́же избавитися в жи́зни сей от всех бед и напа́стей, в сме́ртнем же успе́нии на́шем благу́ю часть спасе́ния и насле́дие ве́чных благ получи́ти, я́ко да сподо́бимся с тобо́ю и со все́ми святы́ми в ра́дости ве́чней во ве́ки воспева́ти Христу́ Бо́гу Спаси́телю на́шему: Аллилу́иа.
(Этот кондак читается трижды, зате́м икос 1 и кондак 1).
Моли́тва
О преди́вный и всехва́льный уго́дниче Бо́жий, преподо́бне о́тче Са́вво! Днесь (во святе́м хра́ме твое́м) благогове́йно предстоя́ще пред святою ико́ною твое́ю и ра́достно соверша́юще пресве́тлую па́мять твою́, ублажа́ем тя засту́пника на́шего. Почита́юще же твое́ ве́лие дерзнове́ние пред Го́сподем, смире́нно мо́лим тя, преблаже́нне: приими́ ми́лостивно от нас хвале́бное пе́ние сие́, от любве́ и усе́рдия тебе́ приноси́мое. И, я́ко име́яй ве́лие дерзнове́ние ко Го́споду, потщи́ся богоприятным твои́м хода́тайством испроси́ти у Царя́ ца́рствующих и Го́спода госпо́дствующих, я́ко да проба́вит вели́кия и бога́тыя ми́лости Своя́ на нас гре́шных, да пода́ст нам дух пра́выя ве́ры, дух ве́дения и любве́, дух ми́ра и ра́дости о Ду́се Свя́те, да изба́вит от бед и напа́стей, да низпо́слет вся поле́зная ко спасе́нию душ на́ших. Всем же правосла́вным да низпо́слет мир, тишину́, безмяте́жие, усе́рдие ко исполне́нию за́поведей его́, изоби́лие плодо́в земны́х, и да изба́вит всю ру́сскую страну́ от гла́да, тру́са, пото́па, огня́, меча́, наше́ствия иноплеме́нных и междоусо́бныя бра́ни, смертоно́сныя я́звы и от вся́каго зла. Ей, уго́дниче Бо́жий! Не пре́зри моле́ний на́ших, но услы́ши нас моля́щихся тебе́, и под кро́вом заступле́ния твоего́ сохрани́ нас (и оби́тель твою́) ненаве́тны от враг ви́димых и неви́димых, да сподо́бимся сконча́ти житие́ на́ше в покая́нии и восприи́мем ве́чная блага́я во Ца́рствии Христа́ Бо́га на́шего, иде́же восхва́лим с тобо́ю и все́ми святы́ми достопоклоня́емое и́мя Пресвяты́я Тро́ицы, Отца́ и Сы́на и Свята́го Ду́ха, во ве́ки веко́в. Ами́нь.
18 декабря – день памяти преподобного Саввы Освященного. В народе этот праздник известен как Савин день. Это один из ритуально отмеченных православных дней, следующих друг за другом и образующих единый комплекс: Варварин день (день святой Варвары – 17 декабря), Савин день и Николин день (день святого Николая – 19 декабря).
О празднике читателям «Вестей» рассказал настоятель Киево-Печерской Лавры, митрополит Вышгородский и Чернобыльский Владыка Павел.
— В монастырь Саввы Освященного женщин не пускают, только мужчин. Расскажите женщинам об этом святом, как там внутри, а то ведь они о нем могут судить только по фото. К слову, у моей знакомой ребенок родился на Саввы Освященного. Сколько просили и пальмочки ели – и такое чудо совершилось. И говорят, что есть два места на земле – Афон и у Саввы Освященного – где не ступала нога женщины. Правда?
— Это не так. Потому что и на Афоне когда-то семьи жили, и некоторое время приходили и к Савве Освященному, но позднее запретили женщинам заходить. Кстати, есть сегодня монастырь, где не ступает нога мужчины, на втором пальце Афонской горы. Только служат священнослужители, исповедуют и причащают, потому что без священства невозможно. А так там одни монахини.
Преподобный Савва Освященный, придя в монастырь, недалеко от Иерусалима, проводил время строго в посте и молитве. Там есть ряд монастырей (и Феодосия Великого и другие), но это очень строгой жизни монастырь, в который не заходят и не имеют права заходить женщины. Савва Освященный носит название «Освященный», потому что получил сан священника, а в то время очень редко были грамотные монахи, и они были выбраны действительно Богом.
И так случалось, что когда приходили послушники, он сначала отправлял в монастырь Феодосия Великого, там было немного спокойнее, не такой строгий устав. А когда этот человек уже Духом Святым проникался, то такие приходили к Савве Освященному.
Монастырь Саввы Освященного. Мелитополь
Сегодня в монастыре можно увидеть черепа братии крестовидные, которые пострадали от персов в свое время. Там есть гробница с мощами преподобного Саввы Освященного.
Но есть еще одна история, которую рассказывают в этом монастыре. Был посох Саввы Освященного, и при жизни он сказал: «Придет Савва, которому поклонится мой посох – и ему вы должны будете его отдать». Прошло время, и пришел Савва Сербский, который был пострижен в Пантелеимоновом монастыре. И когда он зашел в обитель, посох наклонился. Братия не придала значения. Второй раз посох упал – еще не обратили внимания. И в третий раз посох, как бы перегнувшись пополам, поклонился в ноги Савве Сербскому – и тогда этот посох передали Савве. С ним он и служил, и молился.
Как молиться Николаю Чудотворцу – о судьбе, замужестве, здоровье
Там есть скала, где проводил жизнь Иоанн Дамаскин, где хоронят до сегодняшнего дня епископат Иерусалимской Православной Церкви, просто под пол кладут – и само тление не дает ни запаха, никаких других проявлений.
Там очень строгий устав, где они подвизаются. Они пьют только дождевую воду, собирают в бочки, и никто не болеет. Я, по своему неверию, боялся пить. Едят они раз в день. Не все выдерживают.
— Когда женщины ждут у монастыря, то выносят и сладости, и пальмочки…
— Да, и воду выносят, и листочки. Кстати, там одна пальма только растет в центре.
Но давайте поговорим все таки о житии преподобного Саввы Освященного, чтобы понять условия, в которых он жил и подвизался.
Преподобный Савва. Икона
Родился преподобный в V веке в Каппадокии, в христианской семье. Его отец был военным, и когда он отлучился по делам службы вместе с супругой, маленького сына, которому исполнилось 5 лет, они оставили на попечение дяди.
Когда ему исполнилось 8 лет, он поступил в монастырь святой Флавианы, преуспевая в чтении и изучении Святого Писания, быстро привыкнув к монашеским послушаниям, к воздержанию и смирению.
В его житии описывается такой случай, что однажды, работая в саду, ему очень захотелось съесть яблоко, и он уже сорвал плод, но силой воли поборол в себе соблазн чревоугодия, бросил его на землю и до конца своих дней не вкушал яблок.
И, несмотря на уговоры родителей, остаться в миру и иметь семью, достигнув 17 лет, он принимает монашеский постриг. И, невзирая на столь юный возраст, он настолько преуспевает в посте, молитве, усердно исполняя Заповеди Господни, что иногда превосходит даже опытных подвижников в смирении и самообладании – за что и удостаивается дара чудотворения.
После 10 лет пребывания в монастыре святой Флавианы святой Савва отправляется в Иерусалим к преподобному Евфимию Великому, умоляя, чтобы тот взял его в ученики. Но тот благословляет его в близлежащий монастырь со строгим уставом, где и пробыл Савва послушником до 30 лет.
Как и зачем благодарить Бога
В 30 лет он получает разрешение на жизнь в пещере, в затворе. И только один раз в неделю, в субботу, святой покидал затвор, приходил в обитель на богослужение и принятие пищи. А все остальные дни святой проводил в непрестанной молитве, занимаясь плетением пальмовых листьев. А через некоторое время получив благословение не покидать затвор, он подвизался там в течение пяти лет.
И все это время преподобный Евфимий следил за жизнью святого Саввы, и когда увидел, что тот возрос в своем духовном подвиге, то стал брать его с собой в пустыню. Они выходили 14 января и подвизались в пустыне до Недели Ваий (Вербное воскресенье), где преподобный Евфимий наставлял Савву в высших монашеских добродетелях.
После смерти святого Евфимия Савва поселился в пещере неподалеку от обители преподобного Герасима Иорданского. И, несмотря на столь отдаленные места, к нему стали приходить ученики, жаждущие несения иноческого подвига в пустыне. Каждому приходящему святой благословлял отдельную келью в одной из ближайших пещер, научая при этом всем премудростям пустыннической жизни. Когда количество подвизавшихся достигло 70, по молитве святого Саввы у подножия его пещеры забил источник воды в укрепление для братии.
Братия собиралась вместе для проведения богослужения в большой пещере, на которую по молитвам святого Саввы указало знамение в виде огненного столпа. Вскоре число братии увеличилось до 150. Так возникла Великая лавра. И, несмотря на отдаленное расположение, в обитель стекалось великое множество паломников, желавших получить наставление и принести пожертвование.
Самые сильные молитвы: как читать и правильно ставить свечи в церкви
Преподобный долго отказывался принимать священство, но в 53 года его рукополагают во пресвитера, чтобы должным образом руководить братией.
Несмотря на большое количество братии и приходящих паломников, святой Савва все же предпочитает уединение. И по примеру своего духовного отца – преподобного Евфимия – на время Великого поста он уходит в пустыню.
Преподобным было также основано еще несколько обителей и явлено множество чудес. Однажды в поисках безлюдного места святой поднялся на холм Кастеллий, где обитали бесы, и, очистив это место своими молитвами, основал там монастырь. На севере страны им была устроена еще одна обитель для тех, кто желает научиться аскетической жизни. Потому что подвизаться в уединении преподобный позволял далеко не всем, а только духовно подготовленным, опытным монахам.
Достигнув полного бесстрастия и твердого предстояния Богу, святой Савва приручал диких зверей, молитвами вызывал дождь и исцелял больных.
Святой Савва отошел к Господу в 532 году, в возрасте 94 лет. Нетленные мощи святого были положены в его Лавре, позднее перевезены в Венецию и возвращены снова в монастырь Саввы уже в наше время, в 1965 году.
Гробница святого Саввы
В Лавре святого Саввы подвизались такие святые, как Иоанн Дамаскин, Андрей Критский, Косма Маиумский и другие. Именно здесь был принят Типикон, по которому совершаются богослужения в Православной Церкви, и была написана значительная часть церковных песнопений.
До сегодняшнего дня Лавра преподобного Саввы Освященного есть яркий пример монашеской жизни. Аскетическая жизнь монахов не менялась со дня основания Лавры. Там нет электричества и не работает сотовая связь. Основные постройки монастыря окружены величественной каменной стеной. Богослужение происходит ночью с 01.30 ночи до 06.30 утра. А праздничные службы здесь начинаются в 23.00.
На территории Лавры есть две башни: одна является первой постройкой монастыря и возведена на деньги императора Юстиниана, так и называется «башня Юстиниана», где сегодня располагается библиотека с уникальным собранием книг. А вторая башня имеет название «женская» – и там располагается гостиница, где останавливаются женщины, поскольку, согласно строму уставу монастыря, женщины не имеют права зайти на территорию обители.
Если женщина, желающая родить ребенка, ведет благочестивый образ жизни, получает благословение святого Саввы вместе с пальмовым листком, при этом выполняет все указания, обретенные вместе с благословением, то она скоро ожидает пополнение семьи.
И отдельно можно сказать о финиковой пальме, которую посадил святой Савва на территории монастыря. Широкую известность она приобрела благодаря своему чудодейственному излечению от бесплодия, а именно через вкушение плодов и листьев. Пальма засохла в 1954 году, но от корня выросло две новых, которые оказывают такое же чудотворное свойство.
Употребляют листья после сорокадневного поста, в виде заваренного на листьях чая.
Также там бьет непрерывно источник чистой воды, который также возник по молитвам святого Саввы.
Кому Бог дает богатство, или Секрет богатства евреев
Савин день: приметы и традиции
В Савин день не принято работать, так как можно было обидеть святого. Считается, что этот праздник нужно проводить в молитвах и богоугодных разговорах.
Кроме того, на Савву нельзя ругаться и произносить бранных слов. В старину этого правила особо рьяно придерживались те, у кого в хозяйстве была лошадь: это могло привести к беде на зимней дороге.
Наши предки говорили, что Савва продолжает Варварину работу – морозит реки и озера, укрепляя зимние дороги и переправы: «Варвара мостит, Савва гвозди вострит, Никола прибивает».
Сальником же Савву прозвали потому, что он оттепелью повышал температуру, образуя гололед — «салит снег». По этому поводу говорили: «Савин морозец пугает народец», «Савва салит, ледяные настилы стелет».
На Савву это можно было определить погоду, не выходя из избы – по огню в печи: если он красный, а поленья трещат — значит, на дворе лютая стужа. Предсказывали в этот день и погоду на будущее: дым столбом предвещал мороз, дым волоком — ненастье. Если же дым без ветра стелился по земле — ожидали снегопада.
Приметы и поговорки:
- Варвара мостит, Саввы гвозди вострит, Никола прибивает.
- Варвара мостит, Савва стелет.
- Варвара завалит, Савва засалит, а Никола закует.
- Если на Савву дует сильный ветер, то после Петрова дня (12 июля) и до конца июля также следовало ожидать сильного ветра.
- На Савву зима реки засаливает.
- Если снег начал неравномерно подтаивать (с просветами), то в скором времени наступит оттепель.
- Если снегирь запел, то скоро поднимется вьюга со снегом и развезет дороги.
- Если белки деревья оставили и на землю спустились, то вскоре наступит тепло.
- Если дым волоком тянется – жди ненастья.
- Если беременная женщина не будет в этот день мыть голову, то у ребенка будет хорошая память.
- Сватовство в Савин день принесет счастье молодым.
- Родившиеся в этот день могут многого добиться в жизни. Носить им следует хризоберилл или хризолит.