Толгская икона божией матери

ДОНСКАЯ ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ

ДОНСКАЯ ИКОНА БОЖИЕЙ МАТЕРИ — одна из самых чтимых в России чудотворных икон. По преданию, была написана Феофаном Греком, приехавшим на Русь во второй половине XIV века. Хотя точных данных о том, когда и кем была написана икона, не сохранилось.

Празднование в честь чудотворной Донской иконы Пресвятой Богородицы установлено в память знаменательнейшего события русской истории — Куликовской битвы 1380г.

По преданию, икона была поднесена донскими казаками московскому князю Дмитрию Донскому перед Куликовской битвой (1380 год). Заступничеством Богоматери войско святого благоверного великого князя Димитрия Донского одержало победу над полчищами татарского хана Мамая. В память о победе на берегах Дона икона Богородицы получила название Донская.

По другой версии, этот образ Пресвятой Богородицы принесли с собой на Куликово поле донские казаки из городка Сиротина, где икона пребывала в Благовещенской церкви. Образ водрузили на древке как хоругвь и во все продолжение битвы он пребывал среди русского войска. После битвы казаки преподнесли её возвращавшемуся с победой святому благоверному великому князю Димитрию. Князь принёс икону Божией Матери в Москву и сначала поставил её в Успенском соборе Московского Кремля, а по сооружении Благовещенского собора перенёс образ туда.

Донская икона не раз являлась заступницей и покровительницей православных воинов.

Перед Донской иконой 3 июля 1552 года перед казанским походом молился Иван Грозный. Он взял её с собой в поход, а затем поместил в Благовещенском соборе Московского Кремля.

Церковное предание связывает с Донской иконой избавление Москвы от войск татарского хана Казы II Гирея. В 1591 году, когда значительная часть русского войска на севере страны отражала нападение шведов, крымские татары под предводительством царевича Нураддина и его брата Мурат-Гирея вторглись в Россию и, подойдя к Москве, остановились на Воробьёвых горах. Не надеясь на человеческие силы, москвичи возложили свою надежду на Бога и Его Пречистую Матерь. Царь Феодор Иоаннович приказал совершить крестный ход вокруг Москвы с Донской иконой Пресвятой Богородицы. Накануне битвы образ был поставлен в походной церкви посреди войска, готовящегося к сражению. Всю ночь царь просил Заступницу о победе над врагами, и Она обещала ему свою помощь. В тяжёлом бою, который длился целые сутки, русские воины одолели татар.

Донской монастырь

В память об этом на месте полковой церкви в том же 1591 году был основан Донской монастырь. Для него сделали список с чудотворной иконы Богородицы. С этого времени икона начинает почитаться как защитница от иноверных и иноплеменных врагов. Этот чудотворный список и доныне пребывает в Донском монастыре.
В 1598 году Донской иконой патриарх Иов благословил на царство Бориса Годунова.

В 1687 году икона была в крымском походе князя Василия Голицына.

В конце XVII века икона была перенесена в покои царевны Натальи Алексеевны, а позднее вновь вернулась в Благовещенский собор.

Во время захвата Москвы войсками Наполеона икона лишилась драгоценных камней с её оклада.
В 1919 году Донская икона поступила в Государственный исторический музей.

В 1930 году попала в собрание Третьяковской галереи.

В настоящее время Донская икона находится в Третьяковской галерее. Ежегодно в день празднования иконы её доставляют в Донской монастырь для совершения перед ней праздничного богослужения.

Патриаршее служение в день празднования в честь Донской иконы Пресвятой Богородицы

Иконография

Икона является двусторонней: на лицевой помещено изображение Богородицы с Младенцем, на обороте Успение Богородицы.

Донская икона Божией Матери.
Феофан Грек, 1392
Из Благовещенского собора Московского Кремля
Государсвенная Третьяковская галерея

На лицевой стороне иконы изображена Богородица, представленная в иконографическом типе «Умиление» (Елеуса) и представляет собой один из его вариантов, близких к иконе Богоматери Владимирской.

Что такое «Умиление»
Это поясное изображение Богоматери с Младенцем Христом, сидящим на Ее правой руке. Богоматерь Умиление — Гликофилусса (Ласкающая Богоматерь) — буквально обозначает «сладко лобзающая», тип Богородицы с Младенцем, сидящим на Ее руке и прижимающимся щекой к Ее щеке. По общераспространенному мнению, именно такой была наиболее чтимая святыня Влахернского храма в Константинополе, хотя наряду с Ласкающей Богородицей в этом храме были иконы и других типов. Тип Гликофилуссы, сформировавшийся в конце XI—XII в., прообразует крестную жертву Спасители как высшее выражение любви Бога к людям. Одновременно объятия Богоматери обозначают мистический союз Церкви с ее Владыкой — Христом.

Среди ранних прообразов Гликофилуссы — Богоматерь с Младенцем на фреске в церкви Санта Мария Антиква (рубеж VII и VIII вв.). Но самое широкое распространение этот тип получает в XII в., в связи с характерными «гуманистическими» тенденциями эпохи, спорами о крестной жертве и формированием так называемой Страстной литургии. Богородица Гликофилусса может представлять собой стоящую, восседающую на престоле фигуру или полуфигуру, позиции Младенца также могут иметь особенности. В зависимости от этого тип и поза Гликофилуссы входят в композиции других иконографических типов (Аристократуссы, Элеусы, Эпискепсис, Дексиократуссы, Толгской, Феодоровской, Донской и др.).

От византийских прототипов Донская отличается более эмоциональной, лирической трактовкой образа: голова Богоматери сильнее склонена к младенцу Христу, у которого необычно обнажены до колен ножки. Изначальный золотой фон иконы утрачен, но лики и одежды фигур имеют хорошую сохранность (не сохранились нимбы Иисуса и Марии, которые первоначально также были вызолочены). Изображение традиционно для данного извода: правой рукой Дева Мария поддерживает младенца Христа, касающегося лицом её щеки. Младенец правой рукой двуперстно благословляет, а в левой, опущенной на колено и прикрытой гиматием, держит свёрнутый свиток. Отличительной особенностью данного изображения являются обнажённые до колен ножки Богомладенца, которые поставлены на запястье левой руки Богородицы.

Пропись Донской иконы Божией Матери

Охряный хитон младенца Христа украшен сетью изломанных золотых линий и синим клавом. Он, как и гиматий, покрыт густым золотым ассистом. Свиток в руке Иисуса перевязан золотым шнурком. Спадающие складки одежд Богомладенца поддерживает левая рука Марии.

Мафорий Богородицы выполнен в вишнёвых тонах, украшен золотой каймой с бахромой и традиционными тремя золотыми звездами, символом её приснодевства (до, во время и после рождения Спасителя). На голове Марии синий чепец.

Оборотная сторона. Успение Пресвятой Богородицы

На обороте изображено Успение Богородицы, отличающееся очень хорошей сохранностью (сохранилась даже киноварная надпись «Успение святыни Богородицы». Сцена Успения лишена традиционных дополнительных сюжетов (несение апостолов ангелами, плачущие женщины и т. п.). В центре композиции помещена фигура Иисуса Христа (она вдвое больше остальных фигур) с крошечной запеленованной фигурой — символом бессмертной души Богородицы. Перед ним на ложе изображена умершая Дева Мария, которую окружают двенадцать апостолов и два епископа (Иаков, брат Господень, епископ иерусалимский и Иерофей, епископ Афинский), бывшие свидетелями смерти Богородицы в Иерусалиме. Само изображение помещено между двумя зданиями, показывающими, что действие происходит внутри помещения. Перед смертным одром Богородицы установлена горящая свеча, символизирующая угасание жизни.

Списки с иконы

Самый древний из известных списков Донской иконы датируется концом XIV века. Он был украшен серебряным золочёным окладом и поступил как вклад в Троице-Сергиеву Лавру от князя Владимира Андреевича, двоюродного брата Дмитрия Донского.

Список Донской иконы из Троице-Сергиевой лавры

После перенесения иконы в Москву с неё было сделано два списка, которые Иван Грозный направил обратно в Коломну.

Список, сделанный для Успенского собора, сохранился до настоящего времени. Он отличается белым фоном, во второй половине XVI века при Коломенском епископе Давиде икона была закрыта окладом.

Список Донской иконы в Донском монастыре

После избавления Москвы от войск хана Казы-Гирея с иконы был сделан список для Донского монастыря, основанного на месте походной церкви, где она находилась во время битвы. В 1668 году для малого собора Донского монастыря список иконы сделал иконописец Симон Ушаков.

Материал подготовил Сергей ШУЛЯК

для Храма Живоначальной Троицы на Воробьевых горах

Тропарь, глас 4
Заступнице верных преблагая и скорая, / Пречистая Богородице Дево!/ Молим Тя пред святым и чудотворным образом Твоим, / да якоже древле от него заступление Твое граду Москве даровала еси, / тако ныне и нас от всяких бед и напастей милостиво избави, / и спаси души наша, // яко милосердая.

Кондак, глас 2
Небесныя обители преселившаяся с плотию, / сущия на земли никакоже оставила еси, Богородице, / образ Божественный и многочудесный Пречистаго Лица Твоего / зрети любящим Тя и покланятися даровала еси, / яко знамение Твоея благодати, // чтим его лобызающе.

Молитва
О Пресвятая Владычице, Дево Богородице, Заступница наша благая и скорая! Воспеваем Ти вси благодарственная за чудная дела Твоя. Песнословим от лет древних неотъемлемое наступление Твое граду Москве и стране нашей, чудотворным образом Твоим Донским всегда являемое: в бегство обращаются полки чуждих, грады и веси невридими сохраняются, людие же от лютыя смерти избавляются. Осушаются очи слезящия, умолкают стенания верных, плач в радость общую претворяется. Буди и нам, Пречистая Богородица, утешение в бедствиях, возрождение надежды, образ мужества, источник милости и в скорбных обстояниях неистощимое терпение нам даруй. Подаждь коемуждо по прошению и нужде его: младенцы воспитай, юныя уцеломудри и страху Божию научи, унывающия ободри и немощную старость поддержи. Посети в болезнех и печалях сущия, злыя сердца умягчи, братолюбие укрепи, мира и любви всех нас исполни. Примири, Благосердая Мати, враждующия и оправдай оклеветанныя. Истреби пороки, да не восходят грехи наша пред Судиею всяческих, да не постигнет нас праведный гнев Божий. Твоими молитвами, всенощным Твоим покровом огради нас от нашествий вражьих, от глада, губительства, огня, меча и всякого инаго злострадания. Уповаем молитвами Твоими получити от Всевышняго Бога грехов прощение и изглаждение и с Богом примирение. Умоли стяжати нам Царствие Небесное и по скончании жизни нашея одесную Престола Божия стати, идеже Ты, о Всепетая Дево, Святей Троице в вечней славе предстоиши. Удостой и нас с лики ангелов и святых тамо восхвалити Пречестное Имя Сына Твоего со Безначальным Его Отцем и Всесвятым и Благим и Животворящим Его Духом во веки веков. Аминь.

При копировании, просьба указывать ссылку на наш сайт http://hram-troicy.prihod.ru/

Сегодня в Свято-Введенском Толгском женском монастыре празднуют 705-летнюю годовщину обретения Толгской иконы Божией Матери и основания обители. В торжественных мероприятиях приняли участие губернатор Ярославской области Дмитрий Миронов и мэр Ярославля Владимир Волков.
— От всего сердца поздравляю всех православных с днём Толгской иконы Божией Матери — заступницы и покровительницы Ярославской земли. Огромная благодарность настоятельнице монастыря матушке Варваре, трудами и молитвами которой возродилась обитель. Сегодня Толга — объект всенародной любви, жемчужина Ярославии, — сказал Владимир Волков.
В стенах монастыря прошла Божественная литургия. Её отслужил митрополит Ярославский и Ростовский Пантелеимон. Для паломников и гостей была открыта кедровая роща.
— Множество славных времен и скорбных дат пережил монастырь. Весь народ от мала до велика приходил, чтобы поклониться святыне. Сегодня монастырь процветает благодаря всем, кто внёс свою лепту в восстановление святой обители, — отметил митрополит Ярославский и Ростовский Пантелеимон.
Возрождённый одним из первых в постсоветской России Свято-Введенский Толгский женский монастырь сейчас ежегодно принимает тысячи туристов и паломников из разных уголков нашей страны и иностранных государств. В 2003 году из Ярославского художественного музея в обитель вернулась главная её святыня — чудотворная Толгская икона Божией Матери.
— Мы сердечно благодарны, что приехало большое количество гостей. Они сегодня разделили с нами радость. В этот день мы всегда приглашаем народ, проводим литургию, причащаемся, устраиваем трапезу. Наша икона Толгской Божьей Матери помогает людям во всём. Часто приходят письма с сообщениями о том, что люди исцелились от того или иного недуга, — сказала матушка Варвара.
Во время празднования основания Толгской обители губернатор Дмитрий Миронов передал епископу Рыбинскому и Даниловскому Вениамину запрестольный крест, который был утрачен из храма Спаса Нерукотворного Образа в селе Кукобой. Реликвия была обнаружена в Тверской области и теперь возвращается на своё историческое место.

Кондак 1

Взбранной Воеводе, Владычице нашей Богородице, осенившей страну Российскую огнезрачным Своея иконы на Толге явлением, похвальное возглашаем пение: Ты же, о Богомати, яко имущая державу непобедимую, от всяких бед избави нас, зовущих:

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный, святитель Христов Трифон, свыше предъизбран бысть послужити святей иконе Твоей на Толге явлению, Владычице Преблагая: той бо, путь творя от Белоезера по реце Волге, в нощи столп огненный узре на брезе ея пустыннем и, достигнув места, Тобою избраннаго, виде святую икону Твою на воздусе стоящую и светом Небесным сияющую, к нейже молебно припадая, со слезами теплыми сице к Тебе возглашаше:

Радуйся, свеще Богоприемная, темноту душ наших озаряющая;

Радуйся, заре невечерняя, мглу грехов наших разгоняющая.

Радуйся, чудно приявшая Христа Бога, яко угль горящий с Небеснаго Жертвенника;

Радуйся, Купино Неопалимая, законоположником Моисеем предзримая.

Радуйся, столпе огненный, Новаго Израиля путеводящий;

Радуйся, облаче росоносный, зной страстей наших утоляющий.

Радуйся, Предстательнице Всемогущая, тучи гнева Божия от глав наших отводящая;

Радуйся, Заступнице Усердная, от погибели вечныя нас избавляющая.

Радуйся, образ Твой честный в залог спасения нам даровавшая;

Радуйся, огнезрачным явлением его на Толге страну Российскую благословившая.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 2

Видяще токи чудес и исцелений от святыя иконы Твоея, Пренепорочная Дево, недоумеем песнославити Тя по достоянию: кий бо язык человеческий возможет изрещи величия Твоя, о дивная Палато Владычня? Обаче, любовию Твоею побеждаеми, дерзаем проповедати чудеса Твоя, на Толге явленная, и хвалебно пети всех Творцу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумев посещение Божие, чудный святитель со страхом слезно моляшеся пред огнезрачною Твоею иконою, Богомати Пречистая, и смотрением Божиим остави жезл свой святительский на оном брезе, идеже моляшеся: на утрие же спутницы святителя, ищуще жезла его, обретоша вместе с ним тамо Твою небоявленную икону, на земли среди древес стоящую: и тако всем явлен бысть залог Божия благодати, стране Российстей свыше дарованный благоволением Вседержителя, внушающаго нам хвалебно вопити к Тебе:

Радуйся, девства цвете неувядаемый и благовонный;

Радуйся, белоснежный крине, росою Святаго Духа напоенный.

Радуйся, Мати Бога Вышняго, милосердием Твоим и нижних не оставляющая;

Радуйся, Царице Небесе и земли, Ейже вся стихии покоряются.

Радуйся, мосте Божественный, имже вернии благонадежно преходят моря житейскаго лютую пучину;

Радуйся, Путеводительнице Благая, на стези спасительныя нас наставляющая.

Радуйся, граде Царя Великаго, в нем же странники земныя убежище благотишное обретают;

Радуйся, Пристанище тихое обуреваемых.

Радуйся, стено ограждения роду христианскому;

Радуйся, Покрове миру, ширший облака.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 3

Сила благодатная, иконе Твоей дарованная, Пресвятая Госпоже Богородице, созывает верных соборы песньми духовными славити Тя, Честнейшую Херувим и Славнейшую Серафим: ибо, рождши нетленно Единаго от Троицы, предстоиши ныне пред Престолом Триипостаснаго Божества, идеже Воинства Горния с трепетом вопиют: Аллилуиа.

Икос 3

Имея попечение о создании храма Божия и обители иноческия на месте явления чудныя иконы Твоея на Толге, Владычице Всемилостивая, святитель Трифон вкупе с насельники града Ярославля, со усердием многим обыденно храм Божий воздвигают и тако созидают новую обитель святую, в нейже немолчно воспеваются Тебе благохваления сицевая:

Радуйся, страну Российскую в жребий достояния Себе избравшая;

Радуйся, иконы Твоя чудотворныя, яко звезды в ней умножившая.

Радуйся, сиянием чудес Твоих весну спасения нам возвещающая;

Радуйся, теплотою милосердия Твоего оледенелая сердца наша согревающая.

Радуйся, щедротами Твоими всяк возраст верных снабдевающая;

Радуйся, младенцы милостивно окормляющая.

Радуйся, старцы любвеобильно упокоивающая;

Радуйся, вдовицы и сироты благосострадательно призревающая.

Радуйся, кающихся грешников Споручнице Державная;

Радуйся, истинных рабов Божиих Помощнице Всеизрядная.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 4

Буря скорбей Тобою утоляется и свирепыя страстей волны в тишину прелагаются, Преблагословенная Дево, ибо Тебе дадеся велия благодать всемирнаго заступления. Темже на святую икону Твою умиленно взирающе, в скорбех отраду, в недузех врачевство обильно от нея почерпаем и зовем гласы хвалебными на ней Изображенному вкупе с Тобою Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше ближнии и дальнии, яко чудес источник явися на Толге, святая и пречистая икона Твоя, Царице и Владычице всея твари, со усердием многим притекаху к целебному Твоему образу, приемля от него дары неисчетных Твоих щедрот. Темже и мы, недостойнии, стезею отцев наших шествующе, с верою и любовию припадаем к Твоей чудотворней иконе и Тебе от глубины сердечныя вопием:

Радуйся, яко икона Твоя, Ангелами невидимо окружаемая, воздух освяти;

Радуйся, яко икона Твоя, огнезрачне на Толге явившаяся, всю страну просвети.

Радуйся, яко иконою Твоею человецы в недузех и скорбех помощь скорую обретают;

Радуйся, яко светом иконы Твоея демоны прогоняются.

Радуйся, яко икона Твоя граду Ярославлю и пределом его свыше в наследие спасительное даровася;

Радуйся, яко иконою Твоею обитель Твоя на Толге светло красуется.

Радуйся, яко пред Твоею иконою святители и людие благоговейно поклоняются;

Радуйся, яко икону Твою все множество православно верующих боголепно чествует.

Радуйся, богомудрых иноков Благая Помощнице во спасение;

Радуйся, богопросвещенныя России крепкое заступление.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 5

Боготечная звезда, икона Твоя честная, Госпоже Богомати, страну нашу полунощную сиянием преславных чудес просвети, юже, яко дар Божественный, Россия восприемши, прославляет и воспевает Твоя щедроты: Ты же, Всещедрая и Всеблагая рода нашего Заступнице, озари и наша сердца светом благодатным, да возможем богоприятно пети Господу нашему серафимскую песнь: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше чудо преславное, како внезапу от иконы Твоея святыя, Пречистая Дево, от десныя Твоея руки и от левыя ноги Тобою держимаго Богомладенца две струи мира благоухающаго и целебнаго истекоста, благоговейный игумен Герман с братиею ужаса и радости исполнишася и, помазуяся миром тем благодатным, Тебе сия радостныя приношаху глаголы:

Радуйся, алавастре драгоценный, Христова благоухания исполненный;

Радуйся, мирохранилище исцелений, никогдаже оскудевающее.

Радуйся, величием чудес Твоих превосходящая разум человеческий;

Радуйся, от доски сухия миро целебное пачеестественно изливающая.

Радуйся, тем миром недуги многия врачующая;

Радуйся, мира излиянием от иконы Твоея святыя милосердие Твое к нам показующая.

Радуйся, души наша орошающая к плодоношению духовному;

Радуйся, сердца наша увеселяющая Твоим Божественным о нас благопромышлением.

Радуйся, стамно всезлатая, манну небесную хранящая;

Радуйся, Скиние Живаго Бога.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 6

Проповедницы Богопросвещеннии, Апостоли Христовы, егда узреша в Лидде, на стене храма Твоего, нерукотворенно изобразившуюся икону Твою, со благоговением ей поклонишася, Богомати Пречистая, имже подражающе, и мы, смиреннии, колена наша пред дивным и многоцелебным образом Твоим, егоже на Толге огневидно явити благоволила еси, усердно преклоняем и с любовию воспеваем рождшемуся от Тебе Спасителю мира хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия нам на Толге немерцающая заря великих чудес, икона Твоя Божественная, Богородице Дево, в нейже залог несомненный Божия благоволения и Твоего Небеснаго заступления стране Российстей ниспослася от щедродательныя руки Вседержителя Бога. Темже радующеся славословим Твое милосердие и песненно Тебе вопием:

Радуйся, Хранительнице наша и Утверждение;

Радуйся, Помощнице наша и Похвало.

Радуйся, нищих и убогих изобильное богатство;

Радуйся, не гнушающаяся самих презренных и отверженных.

Радуйся, от рова погибельнаго исхищающая к Тебе взывающих грешников;

Радуйся, от врат смертных возращающая опасно болящих.

Радуйся, Богом дарованная отрада страждущих;

Радуйся, скорое услышание верно Тебе молящихся.

Радуйся, благодатное утешение всех скорбящих;

Радуйся, несокрушимое защищение на Тя уповающих.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 7

Хотя Человеколюбец Христос явити велию любовь Свою к людем, искупленным Честною Его Кровию, Тебе, Матерь Свою Пренепорочную, в покров и защиту роду христианскому дарова; Ты бо воистинну сердобольная Мати являешися всем с верою и упованием прибегающим к Твоему теплому заступлению, егоже не лиши и нас, славящих пречестное имя Твое и поклоняющихся чудотворному образу Твоему, Сыну же Твоему зовущих: Аллилуиа.

Икос 7

Новое и предивное чудо яви всех чудес Творец и всея твари Владыка, егда во время пожара обители Твоея на Толге попущением Божиим сгоревшу внезапну и храму Твоему, икона Твоя святая неопалима и невредима в нем сохранися, ангельскима руками невидимо пронесенная из заключеннаго и огнем пылающаго храма, вне монастыря, в лесную дубраву, идеже на древе стоящая и светом сияющая обретена бысть Твоим благопромышлением, Пречистая и Преблагословенная Дево, слышащая от нас сия достодолжныя похвалы:

Радуйся, сияющая благодатию и славою предивных чудес;

Радуйся, облеченная в светлую одежду милостей и щедрот.

Радуйся, силою Твоею Божественною силу естества огненнаго победившая;

Радуйся, икону Твою честную несгораему в огни соделавшая.

Радуйся, залогу Твоего к нам благоволения безвременно погибнути непопустившая;

Радуйся, ангельскима рукама его из пламене исхитившая.

Радуйся, свет тихий и радостный от многочудеснаго образа Твоего возсиявшая;

Радуйся, скорбная сердца иноков обители Твоея обретением его возвеселившая.

Радуйся, сетование их на ликование преложившая;

Радуйся, лишение их щедродательно восполнившая.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 8

Странники мы и пришельцы в мире сем скоротечнем, путь творяще к Вечному Небесному Отечествию нашему, Тебе, благую Одигитрию, молим и просим, руководствуй нас стезею спасительною заповедей Христовых к светлому граду Иерусалиму Горнему и не попусти уклонитися в дебри греховныя, ведущия к темнице адской, да спасаеми помощию Твоею державною, сподобимся на земли живых пети Создателю нашему вечно хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 8

Всем вся благая и спасительная даруеши от святыя чудотворныя иконы Твоея, Богомати Пречистая, юже яко сокровище многоценное зряще, со гласом радования и благодарения взываем Ти:

Радуйся, скорбей и печалей благодатная Утолительнице;

Радуйся, недугов душевных и телесных добрая Целебнице.

Радуйся, утопающих скоропредстательная Избавительнице;

Радуйся, путешествующих благонадежная Хранительнице.

Радуйся, слепых Просвещение;

Радуйся, хромых правохождение.

Радуйся, немых ясноглаголание;

Радуйся, прокаженных очищение.

Радуйся, глухих благослышание;

Радуйся, мертвецев оживление.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 9

Вся страна наша православная милостями Твоими, Богомати, облагодетельствованная, немолчно славит имя Твое и благоговейно почитает пречистаго лика Твоего изображение, имже дивная и преславная обыкла еси являти нам чудеса. Темже сынове российстии икону Твою в щит и ограждение от врагов видимых и невидимых присно имеют и помощию Твоею святою побеждающе супостаты, вопиют Царю Небесе и земли: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийство наше песненное не довлеет ко изглаголанию всех чудес, Тобою, Владычице, явленных и присноявляемых нам от многоцелебныя иконы Твоея на Толге: но Ты, яко Благая и Милосердая Мати, не возгнушайся наших недовлеющих и недостойных похвал и милостиво преклонися к Тебе вопиющим:

Радуйся, Обрадованная и Преблагословенная Дево;

Радуйся, яко Господь с Тобою и Тобою с нами.

Радуйся, едина избранная и добрая в женах;

Радуйся, роду человеческому отверзшая вход в Царствие Горнее.

Радуйся, возрастившая нам Плод спасения;

Радуйся, Спаса рождшая душ наших.

Радуйся, во объятиях Твоих державшая Вседержителя;

Радуйся, на руку Твоею носившая всех Творца.

Радуйся, млеком Твоим питавшая Питателя вселенныя;

Радуйся, одушевленный храме Бога Слова.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 10

Спасительное и тихое пристанище от треволнений моря житейскаго видим святую обитель Твою на Толге, в нейже икона Твоя, Владычице, лучами чудес верныя просвещающи, всех руководствует на путь благочестия и спасения. Сего ради прославляем Твою благостыню, яко неотступно с нами иконою Твоею пребывавши, души и телеса наша ею благодатно врачуеши и выну ходатайствуеши за нас у Престола Пресвятыя Троицы, идеже лицы святых радостно возглашают: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и покров граду Ярославлю дадеся святая икона Твоя от щедрот Человеколюбца Бога, Емуже в человеколюбии подражающи, Царице и Владычице наша Всемилостивая, множицею град сей от разорения ратнаго сохраняла еси и во время пагубнаго бездождия дождь изобилен ему даровала еси пришествием честнаго Твоего образа, имже и ныне нас милостивно посещаеши и благоутробно приемлеши пред ним возносимыя Тебе от сердца наши молитвы, с пением таковым:

Радуйся, слезы горестныя отирающая от очес страждущих и печальных;

Радуйся, скорбная сердца услаждающая Твоим благодатным участием.

Радуйся, мертваго отрока воскресившая, к радости плакавших пред иконою Твоею родителей его;

Радуйся, чете неплодных супругов чадородие даровавшая.

Радуйся, девицу, злым духом одержимую, от мучения демонскаго свободившая;

Радуйся, мужа, изсохшия нозе имевшаго, скоро исцелившая.

Радуйся, в разбойники впадшаго и Тя на помощь призвавшаго от смерти горькия избавившая;

Радуйся, иерея, глухотою болезновавшаго, ясно слышати устроившая.

Радуйся, оскудение брашен в святей обители Твоей чудесно восполнившая;

Радуйся, святотатца, достояние обители Твоея похитившаго, грозно наказавшая.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 11

Пение и моления наша смиренныя, пред святою и чудотворною Твоею иконою от любве теплыя Тебе возносимыя, не презри, Госпоже Всемилостивая, но благопослушлива буди к нам, поклоняющимся со благоговением и верою Твоему Божественному образу и просящим со слезами милостивнаго Твоего заступления, егоже сила воистинну превосходит всякое разумение и созывает Ангелов и человеков соборы вкупе хвалити Творца богокрасною песнию: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательную лампаду, елеем милости исполненную и преизливающуюся, созерцаем Тя очами веры, Богоизбранная Богоотроковице, и, кротким сиянием Твоим озаряеми, любовию же Твоею присно согреваеми, Тебе, Благой Заступнице нашей, иконою Твоею дивныя щедроты Твоя нам ниспосылающей, благодарственно и умиленно глаголем:

Радуйся, во всяких нуждах и делах скорое вспоможение нам дарующая;

Радуйся, в скорбех и печалех Небесную отраду в сердца наша проливающая.

Радуйся, клирика обители Твоея от потопления воднаго избавившая;

Радуйся, жену умершую к жизни возвратившая.

Радуйся, бесных многажды исцелившая;

Радуйся, изступленных умом смыслом здравым одарившая.

Радуйся, очами болезновавших врачевавшая;

Радуйся, слепца прозрети пред иконою Твоею сотворившая.

Радуйся, хромаго и ничащаго прямо ходити устроившая;

Радуйся, главою болезновавшему явлением Твоим во сне исцеление подавшая.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 12

Благодати Божия святое и непорочное жилище, Мати Господа Вышних Сил, облагодати наш помысл, благочестно воспевати Твоя чудеса, на Толге от честныя иконы Твоея явленная, и Твоим невечерним сиянием озари наша темныя души, приводящи их к свету Трисияннаго Божества, идеже радость и блаженство вечное уготовано праведным, поющим немолчную песнь Вседержителю: Аллилуиа.

Икос 12

Поем песнь хвалы и благодарения Тебе, Богорадованная Дево, проповедуем велегласно величие чудес Твоих и богатство милости Твоея, на нас и отечествии нашем явленных, и от глубины сердечныя приносим Ти со смирением и верою сия похвальныя дары:

Радуйся, благая Мати всех любовию чтущих Тя и поклоняющихся честному образу Твоему;

Радуйся, добрая Младопитательнице дев и безматерних сирот.

Радуйся, мира христианскаго крепосте несокрушимая;

Радуйся, державы Российския защищение необоримое.

Радуйся, Святыя Православныя Церкве многопетая славо;

Радуйся, святителей и священников благодатное удобрение.

Радуйся, иноком благоподвизающимся Ходатаице вечного радования;

Радуйся, и в мире благочестно живущих не лишающая Твоего заступления.

Радуйся, телеса наша врачующая от недугов многоразличных;

Радуйся, души наша избавляющая от врагов невидимых.

Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 13

О, Всепетая Мати, рождшая Радость Вечную — Господа нашего Иисуса Христа, земным и Небесным Спасителя! Приими благоутробно молебное пение наше, пред чудотворною иконою Твоею с верою и благоговением Тебе возносимое, и всесильными молитвами Твоими избави нас от временных бед и вечныя муки, сподоби же в благочестии и правоверии пожити зде, в земном житии, таможе, в будущем веце в радости райстей, со всеми святыми, вечно воспевати Создателю нашему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)

Молитва 1-я

О, Пресвятая Госпоже, Дево Богородице, высшая Херувимов и Серафимов и Святейшая всех святых! Ты, Всеблагая, на Толге икону Твою многоцелебную блаженному святителю Трифону огневидно явити благоволила еси, и ею многая и неизреченная чудеса соделала еси и ныне содеваеши, по Твоему неизреченному к нам милосердию. Тебе пред пречистым образом Твоим, припадаем и молимся, Преблагословенная рода нашего Заступнице: в странствии сем земном, многоскорбном и многомятежном, не лиши нас Твоего заступления и покрова державнаго. Спаси и защити нас, Владычице, от разжженных стрел лукаваго врага спасения нашего. Укрепи немощную волю нашу к деланию заповедей Христовых, умягчи окаменелая сердца наша любовию к Богу и ближним нашим, даруй нам сокрушение сердечное и покаяние истинное, да очистившеся от скверны греховныя, возможем принести Творцу благоугодныя Ему плоды добрых дел, и сподобитися мирныя христианския кончины и ответа праваго на Страшнем и нелицеприятием Суде Его. Ей, Госпоже Всемилостивая! В час грозный, смертный наипаче яви нам Твое многомощное заступление, ускори тогда на помощь к нам, безпомощным, и державною рукою Твоею исхити нас из руки лютаго миродержца, ибо воистинну много может молитва Твоя пред лицем Господа и ничтоже невозможно ходатайству Твоему, аще токмо восхощеши. Темже на святый образ Твой умиленно взирающе и пред ним, яко живей Ти сущей с нами, поклоняющеся с упованием благим, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Тебе по Бозе молитвенно предаем и Тя величаем с рождшимся от Тебе Спасителем нашим, Господем Иисусом Христом, Емуже, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва 2-я

Приими, о, Всеблагословенная и Всемощная, Пречистая Госпоже Владычице, Богородице Дево, сия молитвы, со слезами Тебе ныне приносимыя от нас, недостойных рабов Твоих, к цельбоносному образу Твоему со умилением притекающих, яко Тебе Самей ту сущей, и слышащей моления наша, и подающей с верою просящим по коемуждо прошению исполнение. Скорбящим бо скорби облегчаеши, немощным здравие даруеши, разслабленных и недужных исцеляеши, от бесных бесы прогоняеши, обидимыя от обид избавляеши и гибнущия спасаеши, грешных кающихся прощаеши, прокаженных очищаеши, малых детей милуеши, от уз и темниц свобождаеши, и всякия многоразличныя страсти врачуеши Ты, Госпоже Владычице Богородице: вся бо суть возможна ходатайством Твоим к Сыну Твоему, Христу Богу нашему. О, Всепетая Мати, Пресвятая Богородице Дево Марие! Не престай молитися о нас, недостойных рабех Твоих, славящих Тя и почитающих, и поклоняющихся пречистому образу Твоему, и надежду имущих невозвратну и веру несумненну к Тебе, Приснодеве Преславней и Непорочней, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Не подвергай сомнению чудеса, они происходят!Фото: Елена ЗАЙЦЕВА

На чудотворной Толгской иконе Божией Матери висит множество цепочек с крестиками, кольцами, медальонами. Все это — благодарность тех людей, кто просил у нее исцеления или решения своих проблем и получил его. Монахиня Толгского монастыря мать Смарагда ведет летопись этих чудес. Некоторыми из них она поделилась с нами.

Исцеление от пьянства

Это было в Калуге. Монахини приехали туда со списком с иконы Толгская Богоматерь. А на следующий год вернулись туда снова. Подошла женщина и рассказала, что после того, как она помолилась у Толгской иконы в прошлом году, перестала пить. После молитвы у Богородицы Толгской ей приснился сон:

— Спустилась по высокой лестнице величественная женщина, строго посмотрела на меня и говорит: «Светлана, с этой минуты я изгоняю из тебя беса пьянства. С этой минуты не пей ни капли». Мне стало очень тяжело Я села на пол. Всю сильно сжало. Думала, что сейчас душа выйдет. А потом я проснулась, и на сердце была необыкновенная радость. С тех пор я перестала пить.

Исцеление от тяжелой болезни

Женщина из Рыбинска приехала с тяжелой болезнью. Врачи сказали, что даже если она сделает операцию, то не выживет. Она приехала с мамой к Толгской иконе Божией Матери. Помолились. На обратной дороге они познакомились с человеком, который предложил пропить ей сборы трав. Спустя полгода сделали снимок — он показал выздоровление.

Исцеление от перелома позвоночника

У юноши вырос горб на месте перелома. Вместе с мамой он приехал в Толгский монастырь. Монахиня дала маме масло из лампады, которая была зажжена у Толгской иконы Божией Матери, и сказала: «Втирай сыну в горб, а он пусть молится». За неделю горб у мальчика исчез. Врачи очень удивились и спрашивали у мамы, в какую страну она возила лечить сына и сколько заплатила за лечение. Они уверяли, что в России такая травма позвоночника неизлечима.

Исцеление желудка

В монастырь приехала мать помолиться о сыне. У ребенка врачи диагностировали полип в желудке. Уже был назначен день для операции. Женщина рыдала у иконы, прося выздоровление для своего ребенка. А когда женщина приехала домой, ее встретил радостный сын. Оказалось, что в тот момент, когда она плакала у иконы, у мальчика резко поднялась температура, его начало рвать и тот полип, который нужно было аккуратно вырезать, сам оторвался и вышел.

Исцеление ног

В Толгском монастыре вместе с мамой целый год жил мальчик, у которого было костное заболевание ног. Он не ходил, а стоять мог только на костылях. Мама его усердно молилась у Толгской иконы Божией Матери и несла послушания (выполняла различную работу в монастыре). Спустя время сын поправился и уехал из монастыря уже на своих ногах.

Толга отмечает 700-летие

Престольный праздник: 21 августа.

Храм Толгской иконы Богоматери построен одним из последних в обители и завершает архитектурный ансамбль центральной части монастыря со стороны улицы Петровка.

Храм был сооружен в 1744-1750 гг. на средства родни императора Петра I по Нарышкинской линии. Именно 21 августа (8 августа по старому стилю) юный царь Петр Алексеевич с матушкой Натальей Кирилловной спаслись от рук восставших стрельцов в Троице-Сергиевой Лавре.

Толгскую церковь в стиле барокко возвели между колокольней и Братским корпусом. Одноглавый храм на подклети западным фасадом, на котором прежде в центре была икона, выходит на улицу Петровку. Предположительно церковь построена по проекту архитектора И.Ф. Мичурина.

Храм был закрыт в 1924 году. Помещения монастыря, в том числе и храмы, передали в ведение различных государственных учреждений и организаций, где из-за неправильного использования здания начали разрушаться.

В новейшее время храм Толгской иконы Божией Матери был передан Русской Православной Церкви наряду с другими строениями в плачевном состоянии.

10 октября 2019 г., в десятую годовщину возобновления монашеской жизни в древней обители на Петровке, по благословению Святейшего Патриарха Московского и всея Руси Кирилла, архиепископ Каширский Феогност совершил великое освящение возобновленного Толгского храма.

Из святынь храма сохранился чтимый список чудотворного Толгского образа. Икона была выполнена в 1744 году известным иконописцем Иваном Андреевым. До настоящего времени удивительной красоты образ находится в запасниках Государственного исторического музея.

По благословению наместника Высоко-Петровского монастыря игумена Петра (Еремеева), перед чтимым образом ежедневно с 13:00 до 14:00 совершается всенародное пение акафиста Толгской иконе Божией Матери.

Справка.
Посвящение храма Высоко-Петровского монастыря именно Толгской Божией Матери представляет редкость для Москвы, поскольку ее почитание с самого начала было связано с Ярославлем. Согласно описаниям, в 1314 году, в княжение святого Давида Федоровича Ярославского, на берегу притока Волги реки Толги епископ Ростовский Трифон, возвращавшийся из Белозерского края в Ростов Великий, имел видение. В огненном столпе ему явилась Богоматерь с Предвечным Младенцем. На месте явления епископ «нача своима руками сещи лес и очищати место оное и готовити древа на церковь малу». Построенный в течение одного дня, иначе – обыденный, храм был посвящен Введению во храм Пресвятой Богородицы, в нем помещен новоявленный образ, а решением святителя Трифона здесь же основана мирская обитель и назначен праздник явления иконы – 8 августа.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *