Величаем тя пресвятая богородица

Содержание

Тропарь, глас 4

Образом радостотворным честныя Всецарицы,/ желанием теплым взыскаю­щих благодати Твоея спаси, Владычице;/ избави от обстояний к Тебе прибе­гающих,/ от всякия напасти огради стадо Твое,/ к заступлению Твоему взы­вающее присно.

Кондак, глас 6

Величание

Кондак 1

Новоявленней Твоей иконе предстояще, вернии, умильно воспеваем Ти, Всецарице, раби Твои; низпосли цельбы к Тебе притекающим ныне ра­бом Твоим, да вси радостно зовем Ти: Радуйся, Всецарице, недуги наша бла­годатию исцеляющая.

Икос 1

Ангел предстатель с Небесе сшед, рече Всецарице: радуйся! И богове­щанным гласом, воплощаема Тя зря, Господи, возопи к Ней таковая:

Радуйся, Главизно нашего спасения; радуйся, исполнение Зиждителева смотрения.

Радуйся, яко Тобою Бог воплотися; радуйся, яко Невидимый в Тебе изо­бразися.

Радуйся, Милость мира внутрь приявшая; радуйся, одеяние плоти Слову соткавшая.

Радуйся, уму непостижная горняя славо; радуйся, сердца оживившая небесная манно.

Радуйся, Звездо, благодати сияние; радуйся, Источниче, живыя воды излияние.

Радуйся, Богородице, в женах благословенная; радуйся, рождшая Спаса Дево нетленная.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 2

Безначальное Слово Отроча младо Тобою бысть, исцеления подая чрез Тя, Дево, чтущим и неизреченное Его Рождество воспевающим: Аллилуия.

Икос 2

Разум недоразумеваемый разумети Дева ищущи, возопи к служащему: яко Отроковица чистая, како буду Вышняго Мати, изъясни. К Ней же Гав­риил рече со страхом, зовый таковая:

Радуйся, совета Вышняго избраннице; радуйся, гласа молящихся Скоро­послушнице.

Радуйся, сокровище Христова мира; радуйся, людей Твоих Надеждо и Сило.

Радуйся, раковыя язвы дивная Губительнице; радуйся, прочих болезней Исцелительнице.

Радуйся, единое миру Заступление; радуйся, верное в скорбех Избавле­ние.

Радуйся, плач и слезы присно утоляющая; радуйся, спасения входы всем отверзающая.

Радуйся, Скиптре и Державо Афон населяющих; радуйся, Жезле мона­хов и мирян.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 3

Сила Вышняго, осенивши Тя, Отроковице, плоть прият неизреченно, показа Тя Село сладкое, хотящим жати спасение и поющим: Аллилуия.

Икос 3

Прославися дивно святая икона Твоя, Всецарица именуемая, егда цель­боносно явися Богоматере изображение; вопиющим же пред нею с верою ис­целения подаеши, да умножаются песни сицевыя:

Радуйся, Мати Незаходимаго Света; радуйся, претерпевших до конца Победо.

Радуйся, в болезнех и скорбех сущим Врачевание; радуйся, сирот и вдовиц Нерушимая Стено.

Радуйся, двери райския отверзающая; радуйся, труждающихся и обре­мененных заступление.

Радуйся, о спасении верных Ходатаице; радуйся, за род человеческий Молитвеннице.

Радуйся, Лествице Небесная, возводящая от земли к Небеси; радуйся, Водо живая, омывающая смертныя грехи.

Радуйся, Агнице, сердца незлобивых хранящая; радуйся, Покрове, чад Церкве осеняющий.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 4

Живот мирови даруя, Владыка мира вселися во утробу Твою неискусо­мужно и, Матерь верных Тя показав, в мире тех воспевати призва: Аллилуия.

Икос 4

Преславная содеяшася о Тебе, Граде Божий, исцелением бывающим от святыя иконы Твоея; цельбоносныя струи врачеваний приемлюще, благодар­ственно, о Всецарице, вопием:

Радуйся, Снадобие, боль утоляющее; радуйся, Прохладо, жар недуж­ных остужающая.

Радуйся, прижигающая раковые язвы, аки пламенем; радуйся, подъем­лющая со одра оставленных врачьми.

Радуйся, Лик Свой пречистый избранным являющая; радуйся, от грехов­ных уз разрешающая.

Радуйся, яко Тобою избавление от смерти даровася; радуйся, яко То­бою неисчетный сонм верных оправдася.

Радуйся, Высото, человеческими помыслы неизследованная; радуйся, Глубино, единым Словом изведанная.

Радуйся, Пророчествие прежде Тебе бывших патриархов; радуйся, На­ставнице Тебе молившихся иерархов.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 5

Пречистый Храм Спасов познахом Тя, Отроковице; к Тебе припадаем, Чистая, да нас соделаеши храмы Божества, вопиющих Ему: Аллилуия.

Икос 5

Видеша чини ангельстии на руку Твоею Создавшаго рукою человеки, и яко Владычицу разумевающе Тя едину, аще и рабою Себе нарекла еси, по­тщашася песньми послужити Ти, Благословенней, сицевыми:

Радуйся, Богом поставленная превыше Небесных Сил; радуйся, чудес­ными исцеленьми исполняющая мир.

Радуйся, хвалу и славу от Небес слышащая; радуйся, благодарение от земли приемлющая.

Радуйся, яко семя тли в сердцах потребила еси; радуйся, яко козней диа­вольских ярем сокрушила еси.

Радуйся, юдоль плачевную исполнившая радостию; радуйся, скорби из­меняющая в небесную сладость.

Радуйся, Благоухание Богу приятное; радуйся, кающихся грешников Веселие изрядное.

Радуйся, Броне правды от искушений; радуйся, Щите ограждения от вражды и нестроений.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 6

Проповедницы богоглаголивии, Спасовы ученицы, предсташа Ти, Дево, чудно, егда от земли к Небеси восходила еси, да единым сердцем и усты воспоют Богови: Аллилуия.

Икос 6

Возсия дивная благодать от иконы Твоея, Всецарице, егда юноша, ученьми сатанинскими омраченный, пред нею паде и недвижим бысть; паче чаяния же от уз мрачных свобожденный, со страхом и радостию взываше Ти сице:

Радуйся, Исправление нечестиваго жития; радуйся, Утешение стражду­щих люте.

Радуйся, бесовских полчищ от Церкве Отгнание; радуйся, мглы грехов­ныя Разсеяние.

Радуйся, козней невидимых Упразднение; радуйся, демонских волхво­ваний всемощное Одоление.

Радуйся, Светильниче, прельщенных наставляяй; радуйся, Облаче, не­винных от зла покрываяй.

Радуйся, Холме, небесною манною питаяй; радуйся, Долино, смире­нием Христовым насыщающая.

Радуйся, Каменю Небеснаго Царствия; радуйся, Зерцало Превечнаго Света.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 7

Хотяй дати Себе в снедь верным, благоволил еси от Девы воплотитися, да приемлюще Пречистое Тело и Кровь Твою, познают Тя, Бога совершен­наго; темже, дивящеся неизреченней премудрости сей, зовем: Аллилуия.

Икос 7

Новое показа таинство, явлься Зиждитель, со ученики свершивый Тай­ную Свою Вечерю; мы же, моляще Всецарицу удостоити нас Божественныя Святыни, восписуем Ей сицевая:

Радуйся, Подательнице Небеснаго Хлеба; радуйся, Родительнице Веч­наго Живота.

Радуйся, Чаше, Христу приобщающая; радуйся, душу и тело с Богом сочетающая.

Радуйся, Лжице златая, исполнь Божественных Таин; радуйся, драгий Кивоте, вместилище великия Святыни.

Радуйся, Персте, на Святую Евхаристию указуяй; радуйся, Трапезо, пред­лагающая нам Пищу Святую.

Радуйся, достойных причастников одесную поставляющая; радуйся, рев­нителей Божественныя Литургии от ада избавляющая.

Радуйся, приводящая смертных к Источнику безсмертия; радуйся, ограж­дающая чад Своих миром и крепостию.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 8

Странное Рождество видевше, житейское всякое отложше попечение, горе имеим сердца; на сие бо Вышний явися, во еже привлещи к высоте Тому вопиющия: Аллилуия.

Икос 8

Неотступно в недрех Отеческих пребывая, Слово неописанное на земли плоть бысть; Бог Велий сотвори величие Деве и призре на смирение Рабы Своея, слышащия сицевая:

Радуйся, Невместимаго Бога вместившая; радуйся, надмирнаго Творца миру явившая.

Радуйся, яко сокрушися смерти держава; радуйся, яко исцелися Ада­мова рана.

Радуйся, Пластырю, струпы душевныя заживляяй; радуйся, Елее, язвы телесныя умащаяй.

Радуйся, Утоление болезней раждающих; радуйся, Облегчение мук умирающих.

Радуйся, нанесшая поражение аду; радуйся, притупившая смерти жало.

Радуйся, Чаяние всеобщаго Воскресения; радуйся, православных несум­ненное Спасение.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 9

Всякое естество ангельское и человеческое удивися величию непости­жимаго Твоего воплощения, Слове; недоумевающе же о сей велией тайне благочестия, со страхом и трепетом благодарственно зовем Ти: Аллилуия.

Икос 9

Многоразличными недуги одержимии, о Всецарице, от святыя иконы Твоея паче чаяния исцеления получают, да приимше верою благодать, веле­гласно взывают Ти:

Радуйся, здравых чад присное Сохранение; радуйся, болящих ко здра­вию Преложение.

Радуйся, детей недугующих Исцеление; радуйся, юных страдальцев Мати.

Радуйся, Возстание на одр болезни поверженных; радуйся, Отрадо стра­хом смертным одержимых.

Радуйся, яко внемлеши человеков рыданием; радуйся, призревающая на наша стенания.

Радуйся, болей земных небесною радостию Растворение; радуйся, люте обуреваемых пачеестественное Терпение.

Радуйся, яко уготовляеши плачущим радость; радуйся, яко снабде­ваеши кротких крилома молитвы.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 10

Спасти хотя Зиждитель истлевшее грехом человеческое естество, сниде на Тя, яко дождь на руно, и, купину Тя соделав неопалимую, Бог сый бысть Человек, да воспеваем Ему: Аллилуия.

Икос 10

Стена еси девам, Отроковице чистая, и всем о чистоте радящим; в Тя бо вселися Бог, очищаяй разумныя создания Своя, да избывше всякия скверны, предлагаем Ти сицевая:

Радуйся, молчания взыскующих Собеседнице; радуйся, Венче хранящи­х девство.

Радуйся, Начало и Конец духовнаго совершения; радуйся, Хранилище Божественнаго откровения.

Радуйся, Троическаго Совета Таиннице; радуйся, спасения человеков Виновнице.

Радуйся, Вершино, гордым умом неприступная; радуйся, Убежище, сми­ренным сердцам доступное.

Радуйся, Чистая, Небесе чистейшая; радуйся, Херувимов и Серафимов честнейшая.

Радуйся, Обрадованная, яко прияла еси от Архангела радование; радуй­ся, Утешенная, яко руце Твои осязасте воскресшаго Христа.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 11

Пение тщащеся разумное Спасу приносити, всегда неключими, Влады­чице, остаемся раби Твои; кто бо может достойно воспети Бога, Егоже Имя, яко миро излиянное? Сего ради вопием Ему: Аллилуия.

Икос 11

Свет велий возсияв во тьме седящим, посети нас Восток свыше, о Дево, Сын и Бог Твой; Тя соделав Свещею на свещнице, светоносным чадом цер­ковным наказует приносити Ти сицевая:

Радуйся, Заре умнаго Солнца; радуйся, Вместилище Божественнаго Огня.

Радуйся, Свете, яко одеяние святых соткала еси; радуйся, Свеще, яко тьму бесовскую отгнала еси.

Радуйся, косных умов Просвещение; радуйся, грешных сердец Озаре­ние.

Радуйся, Деснице, из моря суетствий изводящая; радуйся, Луче, путево­дящая к Царствию спасающихся.

Радуйся, Молние, нераскаянных поражающая; радуйся, Громе, губите­лей устрашаяй.

Радуйся, лукавыя совести Просветление; радуйся,Умилостивление Божия Суда.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 12

Благодать дати восхотев, Завета Ветхаго Податель Завет Новый нам дарова; мы же, благодать приимше, не делы закона, но единою верою спасение улучивше, восписуем вси: Аллилуия.

Икос 12

Поюще Твое Рождество, якоже древле Израиль в кимвалех сеновную скинию воспеваше, тако мы ныне Тя, Скинию истинную, добродетельми прославляем, да слышиши от всех сицевая:

Радуйся, Песне, воспеваемая горе; радуйся, Псалме, слышимый низу.

Радуйся, Единому Богу достойно послужившая; радуйся, Божественней Троице смирением угодившая.

Радуйся, веки Носящаго носившая в Себе; радуйся, Престоле Содержащаго вселенную в руце.

Радуйся, Тайно неизреченная веков и времен; радуйся, Упование твердое народов и племен.

Радуйся, сердечное Радование иереев благоговейных; радуйся, быстрое Слышание молитв церковных и келейных.

Радуйся, Премудрости Доме богозданный; радуйся, милости Сосуде, Богом избранный.

Радуйся, Всецарице, недуги наша благодатию исцеляющая.

Кондак 13

О Всецарице Мати, рождшая всех святых Святейшее Слово, нынешнее наше приявши песнопение, от всякия смертныя болезни исцели ны и будущаго избави осуждения вопиющих: Аллилуия.

Сей кондак чтется трижды, затем 1-й икос: Ангел предстатель с Небесе сшед… и 1-й кондак: Новоявленней Твоей иконе…

МОЛИТВА ПЕРВАЯ.

О Всеблагая, Досточудная Богородице Пантанасса, Всецарице! Несмы достойны, да внидеши под кров наш! Но яко милостиваго Бога любоблагоутробная Мати, рцы слово, да исцелятся души наша и укрепятся немощствующия телеса наша. Имаши бо державу непобедимую и не изнеможет у Тебе всяк глагол, о Всецарице! Ты за нас упроси, Ты за нас умоли Бога, да прославим преславное имя Твое всегда, ныне и в безконечныя веки. АМИНЬ.

МОЛИТВА ВТОРАЯ.

О Пречистая Богомати, Всецарице! Услыши многоболезненное воздыхание наше пред чудотворною иконою Твоею, из удела Афонскаго в страну нашу принесенною! Призри на чад Твоих, неисцельными недуги страждущих, ко святому образу Твоему с верою припадающих! Якоже птица крилома покрывает птенцы своя, тако и Ты ныне, присно жива сущи, покрый нас многоцелебным Твоим омофором. Тамо, идеже надежда исчезает, несумненною Надеждою буди. Тамо, идеже лютыя скорби превозмогают, Терпением и Ослабою явися. Тамо, идеже мрак отчаяния в души вселися, да возсияет неизреченный свет Божества! Малодушныя утеши, немощныя укрепи, ожесточенным сердцам умягчение и просвещение даруй. Исцели болящия люди Твоя, о Всемилостивая Царице! Ум и руки врачующих нас благослови, да послужат орудием Всемощнаго Врача Христа Спаса нашего. Яко живей Ти, сущей с нами, молимся пред иконою Твоею, о Владычице! Простри руце Твои, исполненныя исцеления и врачбы, Радосте скорбящих, в печалех Утешение, да чудотворную помощь скоро получив, прославляем Живоначальную и Нераздельную Троицу, Отца и Сына и Святаго Духа во веки веков. Аминь.

Тропарь. Апостолам.

Апостоли святии, / молите Милостиваго Бога, / да прегрешений оставление / подаст душам нашим.

Тропарь. Апостолу единому .

Апостоле святый , моли Милостиваго Бога, / да прегрешений оставление / подаст душам нашим.

Тропарь. Безсребреникам.

Святии безсребреницы и чудотворцы, / посетите немощи наша: / туне приясте, туне дадите нам.

Тропарь. Господу Богу и Спасу нашему Иисусу Христу.

Пречистому Твоему образу поклоняемся, Благий, / просяще прощения прегрешений наших, Христе Боже: / волею бо благоволил еси плотию взыти на Крест, / да избавиши яже создал еси от работы вражия. / Тем благодарственно вопием Ти: / радости исполнил еси вся, Спасе наш, / пришедый спасти мир.

Тропарь. Затворнику Печерскому.

Велия веры исправления, / в пещернем затворе, яко на воде упокоения, / преподобие отче , радовался еси, / огнем бо любве Божественныя распаляемь, / бдением и молитвою безстрастия достигл еси / и явился еси равноангельный на земли. / Того молитвами, Христе Боже, спаси души наша.

Тропарь. Мученикам.

Мученицы Твой, Господи, / во страданиих своих венцы прияша нетленныя от Тебе, Бога нашего: / имуще бо крепость Твою, / мучителей низложиша, / сокрушиша и демонов немощныя дерзости. / Тех молитвами / спаси души наша.

Тропарь. Мученику единому.

Тропарь. Мученицам.

Агницы словесныя / Агнцу и Пастырю приведбстеся мучением ко Христу, / течение скончавше, и веру соблюдше. / Темже днесь радостною душею совершаем, досточудныя, / святую вашу память, / Христа величающе.

Тропарь. Мученице единой.

Тропарь. Преподобно-исповеднику.

Православия наставниче, / благочестия учителю и чистоты, / вселенныя светильниче, / архиереев богодухновенное удобрение, премудре, / ученьми твоими вся просветил еси, цевнице духовная, / моли Христа Бога спастися душам нашим.

Тропарь. Преподобной жене.

В тебе, мати, известно спасеся еже по образу: / приимши бо крест, последовала еси Христу, / и деющи учила еси презирати убо плоть, преходит бо, / прилежати же о души, вещи безсмертней. / Темже и со ангелы срадуется, преподобная , дух твой.

Тропарь. Преподобному единому.

В тебе, отче, известно спасеся еже по образу: / приим бо крест, последовал еси Христу, / и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, / прилежати же о души, вещи безсмертней. / Темже и со ангелы срадуется, преподобие , дух твой.

Тропарь. Преподобному Печерскому.

Постом душу твою просветил еси, / молитвами непрестанными сердце твое сосуд Духа Святаго соделал еси, / преподобие отче наш , / темже вся вражия ополчения крепко посрамил еси /и, яко победоносец истинный, воздаяния получил еси от Христа Бога. / Тому помолися о душах наших.

Тропарь. Преподобномученикам.

Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их/в мире управи живот наш.

Тропарь. Преподобномученику единому.

В тебе отче, известно спасеся еже по образу: / приим бо крест последовал еси Христу, / и дея учил еси презирати убо плоть, преходит бо, / прилежати же о души, вещи безсмертной. / Темже и со ангелы срадуется, преподобие , дух твой.

Тропарь. Преподобномученице единой.

Тропарь. Преподобным.

Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их / в мире управи живот наш.

Тропарь. Преподобным женам.

Истинному желанию уневестившася, христославныя, / и временного обручника отвергшася совокупления, / и добродетельными подвигами возрастша, / на высоту востекосте нетления, / краснодушныя и многобогатыя, / столпи монашествующих жен и правило: / темже о нас молите непрестанно, / любовию вашу память празднующих.

Тропарь. Преподобным Печерским.

Преблаженнии и Богоноснии отцы наши , / яко стяжавший дерзновение ко Господу / равноангельным своим житием, / егоже ради обогати Христос нетлением и чудесы мощи ваша, / молим вас прилежно: / испросите душам нашим очищение / и велию и богатую милость.

Тропарь. Пресвятой Богородице.

К Богородице прилежно ныне притецем, / грешнии и смиреннии, и припадeм, / в покаянии зовуще из глубины души: / Владычице, помози, на ны милосердовавши, / потщися, погибаем от множества прегрешений, / не отврати Твоя рабы тщи, / Тя бо и едйну надежду имамы.

Тропарь. Пророку единому.

Пророка Твоего память, Господи, празднующе, / тем Тя молим: / спаси души наша.

Тропарь. Святителю единому.

Тропарь. Святителям.

Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их/в мире управи живот наш.

Тропарь. Святым Ангелам и прочим безплотным Силам.

Небесных воинств Архистратизи, / молим Вас присно мы недостойнии,/ да вашими молитвами оградите нас / кровом крил невещественныя вашея славы, / сохраняюще ны припадающие прилежно и вопиющия: / от бед избавите ны, / яко чиноначальницы Вышних Сил.

Тропарь. Священномученикам.

Боже отец наших, / творяй присно с нами по Твоей кротости, / не остави милость Твою от нас, / но молитвами их/в мире управи живот наш.

Тропарь. Священномученику единому.

И нравом причастник, / и престолом наместник апостолом быв,/ деяние обрел еси, Богодухновенне, / в видения восход, / сего ради слово истины исправляя, / веры ради пострадал если даже до крове, / священномучениче , / моли Христа Бога / спастися душам нашим.

Тропарь. Христа ради юродивому.

Величание. Иконе Божией Матери, общее.

Величаем Тя, / Пресвятая Дево / Богоизбранная Отроковице / и чтим образ Твой святый, / имже точиши исцеления / всем с верою притекающим.

Материалы для этой страницы получены с сайта troparion.narod.ru

Святитель Григорий Богослов (326‒389 гг.) был сын Григория (впоследствии епископа Назианского) и Нонны, женщины высоких нравственных правил. Еще до рождения сына она обещала посвятить его Богу и употребила все старания, чтобы склонить его волю на служение Господу. Воспитание, данное ему матерью, святитель Григорий почитал самым для себя важным.

При выдающихся способностях, святитель Григорий получил прекрасное образование: он учился в школах Кесарии Палестинской, где была богатая библиотека, собранная мучеником Памфилом, в Александрии, где изучал творения Оригена, и, наконец, в Афинах, где в особенности сблизился со святителем Василием Великим, с которым был знаком несколько ранее и дружбу с которым считал полезнее самой высшей школы. У святых друзей в Афинах была одна комната, один образ жизни; им были знакомы только две дороги: одна вела в храм Божий, другая ‒ в училище.

В Афинах святитель Григорий познакомился с Юлианом (по прозванию «Отступник»), который, став императором, отрекся от христианства и пытался было возродить язычество в Римской империи (361‒363 гг.). Он оставил живое изображение этого злого и коварного врага Церкви. В возрасте 26 лет Григорий принял Крещение.

После возвращения на родину святитель Григорий долгое время уклонялся от занятия какой-либо общественной должности. Размышление о Боге, молитва, чтение слова Божия, писание вдохновенных слов и песней и служение престарелым родителям ‒ были его занятием. Некоторое время он провел со своим другом Василием в его пустыне, и это время почитал самым счастливым в жизни.

Его отец, бывший уже епископом, нуждаясь в помощнике, вызвал его из Васильевой пустыни в Назианз и рукоположил в пресвитера. Этот сан так устрашил Григория высотой и тяжестью сопряженных с ним обязанностей, что он удалился в уединение пустыни. Успокоив там волнение духа, он вернулся к отцу и принял на себя священническое служение, утешаясь тем, что он, служа Богу, помогает и престарелому родителю в его заботах о пастве.

Между тем друг его, Василий Великий, уже достиг высокого сана архиепископа. Желая иметь преданного и просвещенного помощника в управлении обширной областью, святитель Василий предложил Григорию место главного протопресвитера при своей кафедре, но святитель Григорий уклонился от принятия этой почетной и влиятельной должности.

Через некоторое время после этого состоялось посвящение Григория в епископа города Сасима, по тайному соглашению архиепископа Василия с отцом Григория. Видя в этом волю Божию, он принял священное рукоположение, но отказался от принятия самой должности и, в качестве соправителя (викария), продолжал служить своему родителю и пастве назианзской.

В 374 году скончался престарелый родитель Григория, а вслед за ним ‒ и его мать. Святитель Григорий продолжал некоторое время труд отца по управлению назианзской Церковью, но сильно заболел. Выздоровев, он удалился в уединенную обитель, где в посте и молитве пробыл около трех лет.

Но великий светильник не мог укрыться в монашеской келлии. Избранный православными епископами и мирянами на престол архиепископа в Константинополе, он прибыл туда в эпоху самого сильного владычества ариан, когда ими были захвачены все храмы в столице.

Святитель Григорий остановился в доме своих знакомых. Одну из комнат обратил в храм, назвав ее Анастасией, что значит «воскресение», с надеждой, что здесь воскреснет Православие, и начал проповедовать.

Ариане засыпали его насмешками и ругательствами, бросали в него камнями, подсылали к нему тайных убийц. Но народ узнал своего истинного пастыря и стал тесниться к его кафедре, как железо льнет к магниту (по выражению святителя Григория). Сильным словом, примером жизни и пастырским усердием он побеждал врагов Церкви. Люди в огромном количестве стекались со всех концов послушать его вдохновенные проповеди. Слушатели волновались около его кафедры подобно бурному морю, громко выражали знаки одобрения рукоплесканиями и восклицаниями, а скорописцы увековечивали его слова. Ежедневно тысячи людей из ереси возвращались к Православной Церкви.

Наконец, уже после воцарения православного императора Феодосия (379‒395 гг.), упорствующие ариане были изгнаны из храмов столицы. Когда обнаружилась ересь Македония (Македоний отрицал Божество Святого Духа), святитель Григорий боролся против нее и принимал живое участие в заседаниях Второго Вселенского Собора. Совершив свой подвиг, он отказался от Константинопольской кафедры, сказав: «Прощай, кафедра ‒ эта завидная и опасная высота!» Святитель Григорий удалился в родное селение Арианз, близ Назианза, и здесь в строгих аскетических подвигах провел последние годы своей жизни.

За свои замечательные богословские творения святитель Григорий получил от Церкви почетное наименование Богослова и вселенского учителя, а за способность проникать мыслью до самых глубоких тайн веры и выражать непостижимые ее истины с прозрачной ясностью и строгой точностью Церковь в одной из молитв называет его «умом самым высоким». Проповеди его насыщены такой поэзией, что многие фразы из них были использованы для составления праздничных песнопений.

Нетленные частицы мощей святителя Григория до сих пор источают дивное благоухание.

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *