Икона достойная есть

Празднование

Один из самых известных образов Богородицы, ходатайствующей за нас перед Своим Сыном и нашим Господом Иисусом Христом — это икона Божией матери «Достойно есть» (празднование 24 июня). Этот образ Богородицы еще называют Милующая. Ведь именно великая милость Девы Марии позволяет Пресвятой Владычице просить за нас, недостойных и грешных людей, Бога.

Первообраз иконы «Достойно есть» находится в самом сердце святой горы Афон. в Успенском храме в Карее хранится чудотворная икона Божией Матери Милующая. Карея — столица монашеского государства. С иконой «Достойно есть» связана чудесная история. Согласно преданию, один из молодых послушников в уединенной келье мысленно желал доброго пути старцу, спешащему к всенощной службе в монастырь в Карее. Он затеплил новую свечу перед иконой «Достойно есть» и стал молиться. Вдруг он услышал стук в дверь. Безбоязненно открыв незнакомцу, хотя гостей в уединенной келье послушник не ждал, он увидел человека в монашеском одеянии. Тот смиренно попросил позволения войти в келью. Оба они преклонили колени перед иконой «Достойно есть». Их голоса звучали слаженно, но, когда настало время славить Богородицу, между молодым послушником и незнакомцем возникли разногласия. Послушник очень удивился новым словам молитвы. Незнакомец сказал: «не так у нас величают Божию Матерь». И произнес свой текст молитвы. Когда молодой послушник огорченно сказал, что ему некуда записать текст молитвы «Достойно есть», ангел, явившийся юноше в образе монаха, просто начертал его перстом на камне и растворился в воздухе.

Икона «Достойно есть»: история

История иконы «Достойно есть » относится к X веку. Она появилась на Афонской горе. Образ был написан в скиту апостола Андрея Первозванного. По иконографии образ Богородицы Милующая представляет собою поясное изображение Пречистой Девы, на правой Ее руке восседает прильнувший к Ней Младенец со свитком в руке.

Списки с чудотворной иконы «Достойно есть» хранились в Санкт-Петербурге, в Галерной гавани. Ведь именно там находится выстроенный в честь Милующей Богоматери знаменитый псевдовизантийский храм. 16 июня 1999 года на московское подворье Троице-Сергиевой Лавры со Святой Горы Афон был доставлен еще один список, сделанный теми же изографами — насельниками афонского Никольского скита («Белозерки»), что писали и образ Иверской иконы, подаренный святогорцами восстановленной Иверской часовне в Москве.

Достойно есть. Молитва

В чем помогает икона Божией матери «Достойно есть»

Перед иконой «Достойно есть» можно молиться о помощи в любых праведных делах. Часто люди, совершившие страшные грехи, обращаются с покаянием к Господу именно перед образом Милующая, уповая на милость Богородицы и Спасителя нашего.

Не существует образов, которые отдельно «ответственны» за те или иные прошения», но считается, что перед иконой «Достойно есть» часто молятся и о помощи в семейных делах. Ведь и мы должны проявлять милость к нашим близким людям даже, если нам кажется, что они поступили с нами несправедливо.

Молитвы перед иконой «Достойно есть»

Текст молитвы «Достойно есть» (перевод)

Поистине достойно прославлять Тебя, Богородицу, всегда блаженную и непорочную и Матерь Бога нашего. Ты достойна большей почести, чем Херувимы, и по славе Своей несравненно выше Серафимов, Ты без нарушения чистоты родила Бога-Слово, и как истинную Богородицу мы Тебя величаем.

«Достойно есть» на церковнославянском языке

  • Досто́йно є҆́сть ꙗ҆́кѡ во и́стинꙋ бл҃жи́ти тѧ̀, бг҃оро́дицꙋ, прⷵнобл҃же́ннꙋю и҆ пренепоро́чнꙋю и҆ мт҃рь бг҃а на́шегѡ. чⷵтнѣ́йшꙋю херꙋві́мъ и҆ сл҃внейшꙋю безⸯ сравне́нїѧ серафі́мъ, безⸯ и҆стлѣ́нїѧ бг҃а сло́ва ро́ждшꙋю, сꙋ́щꙋю бг҃оро́дицꙋ, тѧ̀ велича́емъ.
  • Досто́йно есть я́ко вои́стину блажи́ти Тя, Богоро́дицу, Присноблаже́нную и Пренепоро́чную и Ма́терь Бо́га на́шего. Честне́йшую херуви́м и сла́внейшую без сравне́ния серафи́м, без истле́ния Бо́га Сло́ва ро́ждшую, су́щую Богоро́дицу, Тя велича́ем.

Оригинал молитвы «Достойно есть» на греческом языке

Иверская икона Божией Матери «Вратарница» – с пронзенным ликом

Молитва Пресвятой Богородице в честь иконы Ее «Достойно есть»

О пресвятая и премилостивая Владычице Богородице! Припадающе к святей иконе Твоей, смиренно молимся Тебе: вонми гласу моления нашего, виждь скорби, виждь беды наша и, яко любвеобильная Мати, потщися на помощь нам безпомощным, умоли Сына Твоего и Бога нашего, да не погубит нас за беззакония наша, но явит нам человеколюбно Свою милость. Испроси нам, Владычице, у благости Его телесное здравие и душевное спасение, и мирное житие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, и благословение свыше на вся благая дела и начинания наша, православному воинству нашему на вся враги победу и одоление. И якоже древле призрела еси милостиво на смиренное славословие послушника афонскаго, воспевавшего Тя пред пречистою иконою Твоею, и послала еси к нему Ангела научити его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангели, тако и ныне приими наше усердное молитвословие, Тебе приносимое. О Царице всепетая! Простри ко Господу богоноснеи Твои руце, имиже Богомладенца Иисуса Христа носила еси, и умоли Его избавити нас от всякаго зла. Яви, Владычице, Твою милость к нам: болящия исцели, скорбящия утеши, бедствующим помози и сподоби нас благочестно житие сие земное совершити, христианскую непостыдную кончину получити и Небесное Царствие наследити Матерним ходатайством Твоим к рождшемуся от Тебе Христу Богу нашему, Емуже со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Кондак 1

Избранней Богом от человеческаго рода послужити воплощению предвечнаго Слова, преблагословенней Деве Богородице, достойно воспеваемой от Ангел на Небеси, мы грешнии на земли дерзаем приносити хвалебное пение; еже милостиво от нас приемши, всемилующая Царице Богородице, от всяких бед нас спаси и вечных мук свободи, да зовем Ти:

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Икос 1

Архангел Гавриил с небесе послан бысть от Тебе, Богородице, к смиренному послушнику горы Афонския, в пустынней келии воспевавшему Ти хвалебныя песни пред святою Твоею иконою, да научит его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангели в Сионе горнем. Темже и мы дольнии, воспоминая таковое Твое о людех благопромышление, со благодарением вопием Ти сице:

Радуйся, достойно восхваляемая от Архангел и Ангел; радуйся, ублажаемая от всех небесных сил.

Радуйся, Присноблаженная и Пренепорочная; радуйся, Мати Бога нашего.

Радуйся, честнейшая Херувим; радуйся, славнейшая без сравнения Серафим.

Радуйся, без истления Бога Слова рождшая; радуйся, воистину сущая Богородице.

Радуйся, величаемая на небеси и на земли; радуйся, воспеваемая горними и дольними.

Радуйся, едина благословенная в женах; радуйся, израстившая нам плод живота.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 2

Видев послушник пустынный дивнаго пришельца, в келию его пришедшаго и песнь пресладкую Тебе, Владычице, воспевшаго, не уразуме в нем Ангела быти, но зело усладися пением его небесным и проси, да напишет ему словеса поемыя песни; егда же узре, яко под перстом его каменная дска умягчися, и пишемая словеса на ней углубишася, яко на песце, позна в сем чудесное действо и возопи к рождшемуся от Тебе Богу Слову: Аллилуиа.

Икос 2

Разумом богоозаренным новую песнь открывая, рече Архангел послушнику, яко тако воспевают Тя, Богородице, Ангелов лицы в обителех горних, и повеле ему, да возвестит человеком словеса песни небесныя и научит их ангелоподобно пети Тебе:

Радуйся, благодатная Марие; радуйся, яко Господь с Тобою.

Радуйся, благословенная в женах; радуйся, неискусобрачная родительнице Бога Слова.

Радуйся, непорочное селение Духа Святаго; радуйся, зачатие несказанное явившая.

Радуйся, рождество нетленное показавшая; радуйся, Матерью и Девою пребывшая.

Радуйся, во обою непорочно и свято себе сохраньшая; радуйся, Ангелов чистотою Твоею превозшедшая.

Радуйся, горних умов непрестающее удивление; радуйся, человеческаго рода возвышение.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 3

Силою Божиею Гавриил Архангел твердый камень в мягкий воск претвори и на нем перстом своим написа словеса песни хвалебныя Тебе, Богородице, да вси познают великое чудо и несомненно уверуют, яко тако воистину воспевают Тя горе силы небесныя, имже подражающе, и мы поем величия Твоя, Дево, и в радости духовней вопием прославльшему Тя Богу: Аллилуиа.

Икос 3

Имея простоту душевную и непорочное сердце, послушник смиренный сподобися ангельския беседы и лицезрения чиноначальника горних сил, мы же, лукавством и злобою потемненнии, со трепетом взирающе на святую икону Твою, Владычице, молим Ти ся прилежно, обрати ны от злоб наших и научи нас во смирении и кротости духа глаголати Тебе:

Радуйся, Гору Афонскую освятившая Твоим благодатным присутствием; радуйся, холмы и дебри ея исполнившая славою Твоих чудес.

Радуйся, ангельскаго явления сподобльшая пустынножительство Афонское; радуйся, обители иноческия в нем умножившая во спасение душ человеческих.

Радуйся, и всем, в посте и молитве пребывающим, обещавшая Твое заступление; радуйся, от треволнения моря житейскаго спасающая кающихся.

Радуйся, благодать Сына Твоего и Бога низводящая на места, Тебе посвящаемыя; радуйся, рай мысленный показавшая храмы Божия.

Радуйся, пристанище небурное содевающая в онех ищущим спасения; радуйся, всем потребным ко благочестию нас снабдевающая.

Радуйся, жительствующим богоугодно Подательнице благ временных и вечных; радуйся, Ходатаице нам Царствия Небеснаго.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 4

Буря недоумения смути старца инока, егда услыша песнь нову и чудну из уст своего ученика и узре дску каменну, яко воск, начертание приимшу; егда же уведа о посещении дивнаго посетителя, Гавриилом нарекшагося, уразуме, яко той есть, иже древле благовести Тебе, Дево, безсеменное зачатие Бога Слова. Темже величая величия Твоя, Царице горних и дольних, воспеваше радостно Ангелов и человеков Творцу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше о посещении Архангелове иноцы горы Афонския, стекахуся видети дску, на нейже преестественно начертана быша письмена песни небесныя, и воспеваху Тя благоговейно пред святою иконою Твоею, Владычице, пред неюже воспе Тя Архангел. Приими убо и наша приносимыя Тебе молитвы с пением таковым:

Радуйся, яко о Тебе радуется ангельский собор; радуйся, яко о Тебе торжествует человеческий род.

Радуйся, на руку Твоею носившая Носящего всяческая; радуйся, вместившая во чреве Твоем Невместимаго всем миром.

Радуйся, Создателю Твоему плоть заимодавшая; радуйся, Краснейшаго паче всех сынов человеческих рождшая.

Радуйся, млеком питавшая Питающаго всяческая; радуйся, попечение имевшая о Сыне Твоем, Сущем Промыслителе всея твари.

Радуйся, похвало девства; радуйся, матерей славо.

Радуйся, в рождестве девство сохраньшая; радуйся, рождество с девством сочетавшая.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 5

Боговидец Моисей иногда на каменных скрижалех закон Божий, начертанный перстом Божиим, получи, иноцы же горы Афонския песнь небесную во славу Богоматере, на дске каменней начертанную, от Архангела прияша и, сим наученнии ангельское славословие Тебе приносити, воспеша тако благоволившему о них Богу: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше начальницы Горы Афонския чудо велие в явлении Архангелове и песни новей, доску с начертанными от Ангела письмены препроводиша к царю и патриарху Цареграда, во уверение истины преславнаго сего чудесе; тии же радостно прияша ю, яко залог благоволения Божия, во всей Церкви Православней узакониша воспевати песнь ангельскую в похвалу Тебе, Богородице, и взываху Ти во умилении сице:

Радуйся, преукрашенная лепотами всех добродетелей, Дево; радуйся, Невесто неневестная.

Радуйся, возрастившая цвет неувядаемый, Христа; радуйся, раю словесный, Древо жизни нам прозябшая.

Радуйся, сене небесная, от зноя страстей нас сохраняющая; радуйся, покрове миру, ширший облака.

Радуйся, древо благосеннолиственное, прохладу спасительную верным подающее; радуйся, источниче Воды живыя, от неяже пияй ктому не умирает.

Радуйся, Судии праведнаго умоление; радуйся, грехов наших прощение.

Радуйся, во славе небесней одесную Бога пребывающая; радуйся, земнородных милосердием Твоим не оставляющая.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 6

Проповедует Святая Церковь величие чудес Твоих, Марие Богородице, и светло красуется, воспевая Ти песнь ангельскую, от небес на землю принесенную чиноначальником горних сил Гавриилом; с нимже помолися, Госпоже Пречистая, к Сыну Твоему и Богу, да незыблему во благочестии сохранит Церковь Свою и посрамит вся востания еретическая и раскольническая, нас же, чад Ея, сподобит неосужденно воспевати Ему: Аллилуиа.

Икос 6

Возсияла еси многими лучами чудес, о милостивая Богомати, чрез святую икону Твою, Владычице, и сими не точию Гору Афонскую, но и множайшая места озарила еси, да научимся звати Тебе:

Радуйся, радосте наша, услаждающая скорбныя сердца, к Тебе отверстыя; радуйся, благая Заступнице, на помощь к нам ускоряющая.

Радуйся, залог спасительный нам в иконе Твоей даровавшая; радуйся, Афонскую Гору и многия страны ею прославльшая.

Радуйся, Надеждо наша известная; радуйся, упование наше непостыдное.

Радуйся, скорбей наших разрешение; радуйся, печалей наших утоление.

Радуйся, веры православныя утверждение; радуйся, неверия и зловерия посрамление.

Радуйся, любве Божественныя явление; радуйся, чудес преславных совершение.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 7

Хотящим жати спасение милостивая Покровительница и Помощница являешися, Мати Божия, и присно ходатайствуеши за них к Сыну Твоему и Богу, аще бо кто и падает в некое согрешение, немощию плоти обложен, обаче Тобою возстание получает во спасение, яко всем хощеши спастися и в разум истины приити воспевающим Христу Богу: Аллилуиа.

Икос 7

Ново небо и нова земля уготованы от Сына Твоего и Бога любящим Его, Госпоже Всеблагая, к нимже стяжахом Тя Путеводительницу изрядну. Темже молим Тя, не попусти нас погибнути в дебрех греховных, но приведи нас стезею правою в страну света и радости вечныя, да Тебе вопием хвалебно:

Радуйся, Сиона горняго первейшее украшение; радуйся, обителей дольних присноготовое заступление.

Радуйся, земле благая, Клас спасительный миру израстившая; радуйся, ниво неоранная, оплодотворенная Духом Святым.

Радуйся, Огнь Божества во чрево Твое приемшая; радуйся, глад падшаго человечества Хлебом жизни утолившая.

Радуйся, Престоле Царя Славы; радуйся, палато преукрашенная Вседержителя.

Радуйся, храме одушевленный Триипостаснаго Бога; радуйся, двере Господня, еюже Сын Божий пройде к нам.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 8

Странное явление Архангела, на горе Афонстей иногда бывшее, смотрение бысть Божественное, имже прославися всепетое имя Твое, Марие Богородице, и вси вернии научишася ангелоподобно воспевати Тя, Херувимов честнейшую и Серафимов славнейшую Матерь Бога нашего, о Нейже радуется всякая тварь и род человеческий благодарно взывает ко Господу: Аллилуиа.

Икос 8

Все упование наше на Тя возлагаем, Мати Божия, и в скорбех наших к святей иконе Твоей усердно притекаем, чающе от нея утешение благодатное получити. Помози убо нам, Владычице, с терпением и благодарением всякия скорби переносити и вместо ропота малодушнаго благоумиленно взывати Тебе:

Радуйся, всех скорбящих Радосте; радуйся, всех печальных Утешение.

Радуйся, труждающихся и обремененных сладкий покое; радуйся, болезнующих и огорченных живительная отрадо.

Радуйся, в час скорбных недоумений мысль благую на сердце полагающая;

радуйся, во дни уныния надеждою вечных благ воодушевляющая.

Радуйся, искушаемым руку помощи простирающая; радуйся, гнев Божий от глав наших отводящая.

Радуйся, мирное устроение обуреваемым напастьми подающая; радуйся, во благих желания наша дивно исполняющая.

Радуйся, терпеливых страдальцев дарами благодатными увенчавающая; радуйся, всех благоподвизающихся блаженства райскаго сподобляющая.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 9

Вси Ангели небеснии немолчными похвалами Тя ублажают, Царице и Владычице всея твари, мы же земнии и перстнии кую похвалу достойную принесем Ти, Всепетая? Обаче, надеющеся на милосердие Твое неисчетное, любовию к Тебе понуждаеми, поем чудеса Твоя, проповедуем благодеяния Твоя, славословим имя Твое и, усердно припадая ко святей иконе Твоей, рабски вопием изображенному на ней вкупе с Тобою Богомладенцу Христу: Аллилуиа.

Икос 9

Витий риторстии глаголы не довольни к пению чудес Твоих, Богородице, обаче благая сущи, веру нашу вместо риторскаго благословесия милостиво приими, веси бо и любовь нашу, еюже сердца наша к Тебе исполнены. Темже благоутробно услыши нехитростныя наша песни, имиже дерзаем благохвалити Тя сице:

Радуйся, сопрестольное Отцу Слово в ложеснах Твоих вместившая; радуйся, Свет незаходимый рождшая.

Радуйся, жизнь вечную миру даровавшая рождеством Твоим; радуйся, Превечнаго, яко Младенца, на руку Твоею носившая.

Радуйся, граде одушевленный Всецаря; радуйся, скиние освященная живаго Бога.

Радуйся, нижняя сочетавшая с вышними; радуйся, миротворице, Божественнаго мира преисполненная.

Радуйся, добрых виновная; радуйся, злых пременение.

Радуйся, оружие на враги всекрепкое; радуйся, щите верных несокрушимый.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 10

Спасительное прибежище от сует мира прелестнаго явися жребий Твой земный, святая воистину Гора Афонская, Богородице Дево, ознаменованная многими Твоими чудесы. Но и на всяком месте с любовию призывающих Тя услыши и заступи, Сына же Твоего умоляти не престай, Всеблагая, да не отступна пребывает благодать Его от мест, идеже в собрании верных поется Ему хвалебная песнь: Аллилуиа.

Икос 10

Стена еси девственником, Преблагословенная Дево, и столп крепок от лица вражия всем подвижником благочестия: Тебе бо дадеся велия сила темныя адския силы побеждати и от искушений их душепагубных человеки избавляти, наипаче же тех, иже целомудренно и свято на земли пребывают. Сего ради девства и целомудрия рачители согласно Тебе зовут:

Радуйся, чистотою сияющая паче солнца; радуйся, девства начало и освящение.

Радуйся, крине, облагоухавший падшее человечество; радуйся, во смирении Твоем осененная благоволением Всевышняго.

Радуйся, верная рабо Господня; радуйся, яко Тя блажат вси роди.

Радуйся, яко сотвори Ти величие Сильный; радуйся, яко соцарствуеши с Сыном Твоим во славе вечней.

Радуйся, ходатаице Божия к людем благоволения; радуйся, грешных к Богу дерзновение окриляющая.

Радуйся, неистощимый источниче милостей и щедрот; радуйся, преисполненная сострадания к страждущим.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 11

Пение наше, аще было бы и тьмочисленное, не довлело бы к достойному прославлению милостей Твоих, Преблагословенная Мати Божия, яже непрестанно изливаеши роду нашему; обаче да не неблагодарни явимся пред Тобою, по силе нашей похвальная восписуем Ти с верою и любовию и, воспоминая неисчетная чудотворения Твоя, вопием верховному Творцу чудес Богу: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательными лучами чудес икона Твоя, о Всемилостивая Владычице, на Святей Горе Афонстей и повсюду немерцаемо сияет и весь мир православный благодатно просвещает. Сего ради грядут к ней от лет древних на поклонение православных собори, умиленно воспевая пред нею благохваления Ти таковая:

Радуйся, Царя Христа миру явившая; радуйся, на иконе Твоей вкупе с Ним изображенная.

Радуйся, клеще таинственная, Исаиею провиденная; радуйся, купино неопалимая, боговидцем Моисеем предзримая.

Радуйся, руно орошенное Гедеона; радуйся, чаще приосененная, Аввакумом воспетая.

Радуйся, двере затворенная, Иезекиилю показанная; радуйся, горо несекомая, Даниилу явленная.

Радуйся, многообразне от пророк предвозвещенная; радуйся, пророческих речений сбытие явившая.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 12

Благодати причастная Твоя икона, Богородице Дево, яко сокровище драгоценное, Церкви Христовой от Тебе подадеся, в ней бо обещалася еси с нами быти до скончания века, рекши о первонаписанней Твоей иконе: «С нею благодать Моя и сила!» Веруем, Всепетая, яко не оскудеет глагол Твой сей, и яко во иконе Твоей святей на всяцем месте и зде с нами пребываеши, идеже верно поется Сыну Твоему и Богу хвалебная песнь: Аллилуиа.

Икос 12

Поюще чудеса Твоя, Богородице, припадаем усердно ко святей иконе Твоей, лобызаем ю с сердечною любовию и, яко присно сущей с нами, молим Ти ся: воззри на ны милосердием Твоим, Мати Божия и, якоже Тя зрим ныне на иконе изображенную, тако скодоби нас узрети Тя в час грозный смертный, от руки диаволи нас исхищающую и в Царствие Христово приводящую ны державною десницею Твоею, да Тебе благодарственно взываем:

Радуйся, по Бозе первое наше прибежище и покрове; радуйся, Матернею любовию Твоею весь мир христианский объемлющая.

Радуйся, во святом житии верныя утверждающая; радуйся, благую христианскую кончину им подающая.

Радуйся, от власти лютаго миродержца уповающия на Тя избавляющая; радуйся, на мытарствах воздушных заступающая славящих Тя.

Радуйся, врата райская нам отверзающая; радуйся, Царствие Небесное любящим Тя ходатайствующая.

Радуйся, во славе небесней приседящая Сыну Твоему и Богу; радуйся, во общение Славы Его и чтущия Тя вводящая.

Радуйся, телес наших здравие; радуйся, душ наших спасение.

Радуйся, христианом Помощнице и милосердая о грешных Предстательнице.

Кондак 13

О всепетая Мати, рождшая святых Святейшее Слово, от Ангел воспеваемая на Небеси и от человек славимая на земли! Приими милостиво сие малое моление наше и даруй душевное спасение и телесное здравие всем, верно чтущим Тя и поющим Богу: Аллилуиа.

Этот кондак читается трижды, затем икос 1-й «Архангел Гавриил…» и кондак 1-й «Избранней Богом…».

Молитва

О пресвятая и премилостивая Владычице Богородице! Припадающе к святей иконе Твоей, смиренно молимся Тебе: вонми гласу моления нашего, виждь скорби, виждь беды наша и, яко любвеобильная Мати, потщися на помощь нам безпомощным, умоли Сына Твоего и Бога нашего, да не погубит нас за беззакония наша, но явит нам человеколюбно Свою милость. Испроси нам, Владычице, у благости Его телесное здравие и душевное спасение, и мирное житие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, и благословение свыше на вся благая дела и начинания наша, православному воинству нашему на вся враги победу и одоление. И якоже древле призрела еси милостиво на смиренное славословие послушника афонскаго, воспевавшего Тя пред пречистою иконою Твоею, и послала еси к нему Ангела научити его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангели, тако и ныне приими наше усердное молитвословие, Тебе приносимое. О Царице всепетая! Простри ко Господу богоноснеи Твои руце, имиже Богомладенца Иисуса Христа носила еси, и умоли Его избавити нас от всякаго зла. Яви, Владычице, Твою милость к нам: болящия исцели, скорбящия утеши, бедствующим помози и сподоби нас благочестно житие сие земное совершити, христианскую непостыдную кончину получити и Небесное Царствие наследити Матерним ходатайством Твоим к рождшемуся от Тебе Христу Богу нашему, Емуже со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

В Петербурге восстанавливают храм «Милующей» иконыФото: Тимур ШАРИПКУЛОВ

Икона Божией Матери «Милующая» или «Достойно есть» — почитаемый образ Богородицы. Пресвятая Дева изображена на нем по пояс, держа на правой руке Сына-Бога. История прославления этого образа началась еще в десятом веке.

В Петербурге особо-почитаемый список иконы, привезенный с горы Афон, сейчас находится в Смоленской церкви, где во имя «Милующей» был освещен новоустроенный северный придел. Также в Петербурге еще с конца девятнадцатого века выстроен храм во имя иконы Божей Матери «Милующей» в Галерной гавани. День почитания образа – 11 июня.

Икона Божией матери «Милующая» или «Достойно есть» (фото: Википедия)

ИСТОРИЯ ОБРАЗА «ДОСТОЙНО ЕСТЬ»

История особого почитания этого образа связана с одним случаем, произошедшим в десятом веке. Недалеко от Афонского Карейского монастыря стояла келья, в которой жил старец-отшельник с молодым послушником. В день 11 июня 982 года старец ушел в храм на ночь, а послушнику велел остаться в келье и провести молебен. Время было уже позднее, когда послушник делал все приготовления, но вдруг раздался стук в дверь. На пороге стоял незнакомый странник, который попросил присоединиться к службе. Юноша впустил его, и они вместе начали молитвенные песнопения.

Когда дошло время до образа Божией Матери «Милующая», юноша начал петь общепринятую молитву, начинающуюся со слов «Честнейшую Херувим…», но монах остановил его, сказав, что правильная песнь звучит иначе, и начал молитву со слов «Достойно есть, яко воистину, блажити Тя Богородицу…» и только в конце добавил «Честнейшую Херувим…». И когда инок начал петь эти слова, то икона Божией Матери «Милующая», стоявшая в келье, внезапно воссияла таинственным светом, а послушник ощутил вдруг особую радость и зарыдал от умиления.

Инок наказал послушнику всегда петь именно так. Юноша побоялся забыть священные строки и хотел написать их, но бумаги рядом не нашлось. Тогда инок вывел пальцем слова молитвы на камне, который вдруг чудесным образом стал мягким и эластичным, как пластилин.

А затем незнакомец исчез. Все, что успел узнать молодой послушник, это имя монаха. А звали его Гавриил. Только на утро, когда старик вернулся из храма и услышал историю о чудесном ночном госте, увидел написанную на камне молитву, он понял, что ночью в келью приходил не кто иной, как архангел Гавриил. Весть быстро распространилась по Афону и дошла до Константинополя. Позже в Константинополь отправили и камень с молитвой в доказательство истинности истории.

С тех пор этот образ Божией Матери «Милующая» начали называть «Достойно есть».

ХРАМ МИЛУЮЩЕЙ ИКОНЫ

Петербургский список иконы Божией Матери «Милующая» был прислан с горы Афон еще в конце 19 века. Именно для него и была воздвигнута церковь во имя этой иконы на Большом проспекте Васильевского острова в 1894 году, освятили храм через 4 года – в 1898 году. Его высота – 42 метра, и при постройке во всем районе не было зданий выше, чем храм «Милующей» иконы.

В те времена на Галерной гавани собирались все босые Петербурга, которые часто заходили на служения в церковь. Порой приходило столько людей, что места попросту не хватало. Недаром при церкви открыли приют, богадельню, школу для сирот и благотворительное общество.

Как и многие православные храмы, церковь «Милующей» иконы при советской власти в 1932 году закрыли. На его месте разместили учебно-техническую станцию лёгкой водолазной подготовки. В крепком и высоком здании оборудовали уникальную для своего времени тренировочную станцию — первую в СССР и вторую, после Англии, в Европе — барокамеру для погружения под куполом и ведущую к ней трубу, вырыли бассейн. Все внутреннее убранство церкви было потеряно, но это спасло храм от полного уничтожения.

В те времена чтимый список иконы передали в Смоленскую церковь, где он сейчас и находится. Возвращать храм РПЦ пытался еще Анатолий Собчак, но тогда Министерство Обороны, в чьем ведении состояло здание, в просьбе отказало. Только в 2006 года соглашение было получено, только в 2012 – оформлено официально. Сейчас церковь находится в аварийном состоянии. Приход церкви переехал в маленькую деревянную часовню на время реставрации.

ГРЕКИ УСТУПИЛИ РУССКИМ РАДИ СВЯТЫНИ

С момента посещение архангелом Гавриилом келью в Карее прошло уже больше тысячи лет, но за все это время икона покидала Афон всего лишь 4 раза, причем первый раз это случилось только в 1963 году. За это время образ побывал дважды в Афинах, в городе Солоники и в городе Ларнака на Кипре.

В последним путешествием образа «Милующей» и связана интересная история. Потому что именно тогда, в 1994 году, в порту Ларнаки стоял корабль с паломниками из России

Вечером, всего за час до отхода теплохода, паломники поспешили через весь город, чтобы приложиться к чудотворной иконе, но увидели длинную, уходящую за горизонт очередь. Но толпа греков вдруг расступилась, пропустив русских одноверцев к великой святыне. Так паломники успели приложиться к иконе и не опоздали на свой корабль. Так Божия Матерь в очередной раз показала свою милость.

О ЧЕМ ПРОСИТЬ ИКОНУ

Пред иконой Пресвятой Богородицы «Милующая» или «Достойно есть» молятся:

Прославленному афонскому образу Богородицы «Достойно есть» с более чем 1000-летней историей кланяются православные 24 июня. Откуда у иконы столь странное название и как перед ней молиться, узнала корреспондент агентства «Минск-Новости».

Обычно названия православных икон Богородицы вполне понятны и связаны с местом обретения или пребывания, определенным событием либо с упованием верующих на помощь Пречистой Девы. Таковы Владимирская, Ченстоховская, Минская. Или: Рождество Пресвятой Богородицы, Успение Пресвятой Богородицы, Покров Пресвятой Богородицы. Либо, к примеру, «Нерушимая стена», «Утоли мои печали», «Всех скорбящих Радость». И вдруг «Достойно есть». В подробном перечне образов Божией Матери нет подобного этому наименования. В чем же дело?

Икона прежде называлась «Милующая» и стояла в келье старца, жившего неподалеку от Кареи — административного центра Афона. Субботним вечером старец отправился в Карейский монастырь на всенощную. Дома остался послушник. В дверь постучали. Вошел незнакомый монах. Начали молиться. В момент, когда на всенощной звучит песнь Богородице «Честнейшую Херувим…», оба встали перед иконой на колени. Гость сказал, что там, откуда он пришел, песнь начинают иначе: «До­стой­но есть, яко во­ис­тин­ну, бла­жи­ти Тя Бо­го­ро­ди­цу, Прис­нобла­жен­ную и Пре­не­по­роч­ную и Ма­терь Бо­га на­ше­го», а уж потом поют «Честнейшую Херувим». Запел. Ико­на Царицы Небесной проси­я­ла необыкновенным светом. По­слуш­ник запла­кал от уми­ле­ния. Надо бы записать удивительные слова, но нет бумаги. Тогда странник начертал их на каменной плите, которая стала под его рукой мягкой, как воск. На прощанье на­звал се­бя смиренным иноком Гав­ри­и­лом и исчез. А икона продолжала еще некоторое время излучать свет. Едва дождавшись своего наставника, послушник сообщил о визите незнакомца и показал каменную плиту со словами молитвы. Духовно опытный старец понял: это был Архангел Гавриил, посланный на землю, чтобы возвестить христианам небесную песнь Богородице. (Напомним, прежде люди узнали от ангелов песнопения-молитвы «Слава в Вышних Богу», «Свят, Свят, Свят Господь Саваоф», Трисвятое «Святый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас», которые теперь звучат на многих богослужениях). Событие связывают с 980 годом, по другим источникам — с 982-м.

Образ, пе­ред ко­то­рым впер­вые вос­пе­ли «До­стой­но есть», пе­ре­не­сли в со­бор­ный храм Ка­рейской обители, а пли­ту с текстом как доказательство доставили в Кон­стан­тино­поль вселенскому патриарху. Увы, до наших дней она не дожила.

Икона, сохранившая оба наименования – «Достойно есть» и «Милующая», — лишь четыре раза покидала Святую Гору: побывала в Салониках, Ларнаке (Кипр) и дважды в Афинах. Списки с нее есть во многих минских храмах.

Песнь Богородице с конца X столетия и поныне в церкви начинают со слов, принесенных Архангелом. Звучит она на литургии, Всенощном бдении, утрени, при окончании разных чинопоследований, входит в утреннее и вечернее молитвенное правило православного христианина.

Достойно есть

Достойно есть яко воистину блажити Тя, Богородицу, Присноблаженную и Пренепорочную и Матерь Бога нашего. Честнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Перевод

Поистине достойно прославлять Тебя, Богородицу, всегда блаженную и непорочную и Матерь Бога нашего. Ты достойна большей почести, чем Херувимы, и по славе Своей несравненно выше Серафимов, Ты без нарушения чистоты родила Бога-Слово, и как истинную Богородицу мы Тебя величаем.

Перед иконой «Достойно есть», или «Милующая», молятся о помощи в любых праведных делах. Нередко люди, совершившие тяжкие грехи, обращаются с покаянием к Господу именно перед этим образом, уповая на милость Богородицы и Спасителя.

Просят также помощи при семейных неурядицах, памятуя, что и мы должны проявлять милость к близким людям, даже если нам кажется, что они поступили с нами несправедливо.

Молитва к Богородице перед Ее иконой «Достойно есть»

О Пресвятая и Премилостивая Владычица Богородица! Припадающе к святой иконе Твоей, смиренно молимся Тебе: вонми гласу моления нашего, виждь скорби, виждь беды наши и, яко любвеобильная Мати, потщися на помощь нам безпомощным, умоли Сына Твоего и Бога нашего, да не погубит нас за беззакония наши, но явит нам человеколюбно Свою милость. Испроси нам, Владычица, у благости Его телесное здравие и душевное спасение, и мирное житие, земли плодоносие, воздуха благорастворение, и благословение свыше на все благире дела и начинания наши. И якоже древле призрела еси милостиво на смиренное славословие послушника афонского, воспевавшего Тя пред пречистою иконою Твоею, и послала еси к нему Ангела научити его пети песнь небесную, еюже славословят Тя Ангелы, тако и ныне приими наше усердное молитвословие, Тебе приносимое. О Царица всепетая! Простри ко Господу и Твои руки, имиже Богомладенца Иисуса Христа носила еси, и умоли Его избавити нас от всякого зла. Яви, Владычица, Твою милость к нам: болящих исцели, скорбящих утеши, бедствующим помози и сподоби нас благочестно житие сие земное совершити, христианскую непостыдную кончину получити и Небесное Царствие наследити Материнским ходатайством Твоим к рождшемуся от Тебя Христу Богу нашему, Ему же со Безначальным Его Отцом и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Один из наиболее почитаемых на Святой горе образов Пресвятой Богородицы — икона «Аксион Эсти» ( гр ξιόν ἐστιν — достойно есть), которая находится ныне в центральном монастыре Афона Карее, в Протатском соборном храме. Известность ее связана с чудесным обретением новой песни для прославления Божией Матери, а также со множеством чудес, которые явил этот образ.

История иконы

Образ Пресвятой Богородицы, известный во всем православном мире, как «Достойно есть» существует с 10 века. Тогда у иконы, располагавшейся в небольшом храме при келии, было чудо явления архангела Гавриила и обретения гимна Богородице. В келии тогда жили отшельниками старец с послушником. В одну ночь старец отправился к службе в Карею, а послушник остался.Ночью к нему постучался монах, который был принят со всем возможным почтением и приглашен ко всенощной службе. Послушник совершал молитвенные песнопения, как обычно, но гость его сказал, что у них служат иначе, и перед древним гимном Космы Маюмского «Честнейшую Херувим» добавил иное песнопение, начинавшееся «Достойно есть». Послушник был поражен красотой новой песни и попросил записать слова для заучивания, однако же чернил в келии не нашлось. Тогда гость начертал слова гимна на камне, который стал мягким под его рукой. Он назвался Гавриилом и наказал так славить Пресвятую Богородицу на Афоне и всем православным. После этого гость исчез с глаз, а ученик передал весть о чуде и слова нового гимна старцу, а тот — собору святогорцев. С тех пор монахи Афона и все православные славят Богоматерь гимном «Достойно есть». Икону, пред которой был обретен новый гимн, назвали по его словам и с почтением перенесли в главный собор Кареи. Камень со словами песнопения был передан в храм Софии в Константинополе.

Образ Богородицы «Достойно есть»

Иконографически образ представляет собой традиционное поясное изображение Богоматери. На правой руке она держит младенца Христа, прильнувшего к ней. В руках у ребенка свиток с молитвой. По краям иконы — изображения празднующих монастырей. Их 20 — по числу обителей на Афоне. Богатый золотой оклад в традиционном Афонском стиле появился у иконы в 1836 году. Кроме известного названия «Достойно есть», этот образ Пресвятой Богородицы называют также «Милующая».

Чудеса, явленные образом «Достойно есть»

Икона известна по всему миру чудесами исцеления от различных болезней и немощей телесных и духовных. Ей обращают молитвы, прося помощи в делах, обретения семейного счастья. Просят также отпущения грехов. Поклониться образу «Достойно есть» и испросить помощи едут на Афон, где он хранится в алтаре Протатского храма, на горнем месте. С иконой ежегодно во второй день Пасхи проводится красочный крестный ход, в котором участвуют насельники всех монастырей и келий Афона, светские власти, сотни паломников, специально приезжающих на Святую гору. С крестными ходами также связаны чудеса, когда обуянные гордыней монахи разных обителей, хулившие икону или требовавшие себе особых условий, были наказаны за гордыню. Тем, кто не имеет возможности посетить Святую гору, лицезреть ее можно было в ходе выездов образа за пределы Афона, которых было несколько в течение 20 века и в 2012 году.

Паломничество к чудотворному образу

Узреть образ Пресвятой Богородицы «Аксион Эсти» можно в главном монастыре Афона Кареи (Кариес) или во время ежегодного крестного хода — к этому событию, происходящему во второй день Пасхи, съезжаются на Святую гору сотни паломников. Такой вариант подойдет только мужчинам, для женщин посещение Афона невозможно. Для поездки потребуется загранпаспорт, визав Грецию (Шенгенская виза), диамонитирион (заказать его можно Бюро паломников в Салониках либо непосредственно в монастыре, который предполагается посетить, а получить — в Уранополисе на границе Афона).
Для женщин и тех, кто не может совершить поездку на Афон по каким-либо причинам, есть возможность посетить храмы, в которых хранятся списки чудотворного образа.
В паломнической службе Товия вам помогут подобрать лучший вариант поездки в соответствии с вашими пожеланиями и возможностями. Мы возьмем на себя обеспечение паломников комфортабельным транспортом, размещение, питание, решение возникающих вопросов. Сопровождение православного экскурсовода поможет больше узнать о посещаемых святынях, а также разрешить вопросы, которые могут возникнуть у начинающих и опытных паломников в ходе поездки. На главную

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *